Annons

Postnord vykort färgmättnad

Produkter
(logga in för att koppla)

Agonotheta

Aktiv medlem
Hej.

Jag och min sambo skickade igen julkort med Postnord eftersom det är en ganska smidig lösning.
Förra gången lärde vi oss att färgmättnaden är inget de snålar på så denna gången valde jag att dra ner på färgen så pass mycket att bilden känns blek på min skärm.
Värt att veta, vi har inte kalibrerade skärmar.
Men två datorer och en telefon visar liknande resultat.

Kan någon kolla vad ni tycker, har vi för mycket färg i bilden vi skickade till Postnord eller har de lagt på allt vad de har?
På Laptopen får jag justera grafikkortets färgmättnad till +22% för att komma till något liknande som bilden vi fick från Postnord.

Det är så klart svårt att ta bild på en bild, men det kanske syns att inga detaljer överhuvudtaget finns kvar i det röda.
Skärpan har minskat på grund av att det är så mycket färg och bakgrunden har bytt färg. Visst den har både blått och gulrött i originalet men inte alls i den mängden.

Vad säger ni?

Originalbild:
http://hoppvader.nu/Pics/IMG_5386.jpg

Bild på vykort:
http://hoppvader.nu/Pics/IMG_5426.JPG
 

jag&bilden

Aktiv medlem
En snabb koll på min Eizo samt justering av vitbalans och exponering tycker jag det är tydligt att din avbildning är lite tung i rött och grönt samt låg i blått.
De har nog dragit på en del i magenta och gult vid trycket.
Jag tycker inte att ditt original är neddraget utan ser fint ut i färgbalansen och mättnaden.
 

Agonotheta

Aktiv medlem
En snabb koll på min Eizo samt justering av vitbalans och exponering tycker jag det är tydligt att din avbildning är lite tung i rött och grönt samt låg i blått.
De har nog dragit på en del i magenta och gult vid trycket.
Jag tycker inte att ditt original är neddraget utan ser fint ut i färgbalansen och mättnaden.
Tack för kollen!

Jag drog inte ner det så mycket men jag vill minnas att jag drog ner specifikt på det röda men jag tror jag tog lite på "allt".

Jag tycker det ser ut som det blå också är lite ökat.
Tittar man på bakgrunden och på Bobby carn så ser man mer blått i bakgrunden och bilen ser ut att ha tappat skärpa.

Men jag är inte proffs på sånt här.

Jag uppskattar ditt svar
 
ANNONS