Annons

Tangentbord med extra funktioner?

Produkter
(logga in för att koppla)

jimmyg

Aktiv medlem
Letar lite efter tangentbord med extra knappar som man kan binda till att öppna photoshop, lightroom samt elements.
verkar svårt att hitta tycker jag eller så söker jag på fel ställen.
Vad har ni för TB eller binder ni F-knapparna?

Mvh Jimmy
 

zootallures

Aktiv medlem
Letar lite efter tangentbord med extra knappar som man kan binda till att öppna photoshop, lightroom samt elements.
verkar svårt att hitta tycker jag eller så söker jag på fel ställen.
Vad har ni för TB eller binder ni F-knapparna?

Mvh Jimmy
Ett tips: testa Tony Kuypers Luminosity Masks. Där får du "snabbknappar" till väldigt många av de vanligaste
kommandon som man använder. Åtminstone de jag använder. Jag kan bara komma på några enstaka som inte finns där som jag använder ofta. Den kostar 35 $. Jag vet att en del andra Luminosity Mask "tillverkare" också har snabbknappar, men är inte insatt hur många de har.
Nackdelen för dig är att den bara fungerar i PS. Jag har använt LM i 5 år, alla versioner och är mycket nöjd.Men det kanske finns andra som gör ngt liknande till de andra programmen.
Här är en länk till Tonys sida:
http://goodlight.us/writing/actionspanelv5/panelv5.html
 

nivas

Aktiv medlem
Jag kör med en Contour design ShuttleXpress. Både programmerbara knappar och hjul. Perfekt för Lightroom och Premiere Pro. Funkar i alla windowsprogram.
 

mombasa

Aktiv medlem
Kortkommandon och menyer i PS kan man komma långt med, ctrl+alt+shift. (Menyn redigera). jag skapar ofta mina egna nya kortisar där. Och att växla mellan öppna program gör man med alt+tab. Glöm inte bort alt-kommandon, alt plus den understrukna bokstaven i ordet i meny eller fönster. Markera eller avmarkera en kryssruta med mellanslagstangent. Stega neråt i dialogrutor och fönster med ctrl+tab, stega uppåt med ctrl+shift+tab. Vet inte hur utbrett användandet av tangentkommandon är men det skadar inte att upplysa om det då och då. ( exemplen är från PC-miljö, Mac-kommandon är likartade.)
(Även i office-program som Word m.fl. finns specifika alt-kommandon som kan vara praktiska när man skriver mycket.)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Letar lite efter tangentbord med extra knappar som man kan binda till att öppna photoshop, lightroom samt elements.
verkar svårt att hitta tycker jag eller så söker jag på fel ställen.
Vad har ni för TB eller binder ni F-knapparna?

Mvh Jimmy
Om du bara menar att öppna ett program, så behöver du inget särskilt tangentbord för det om du fäster programmen nedtill i aktivitetsfältet. Då kan du trycka Win+numret i ordningen där programmet ligger. Dvs om du lagt från vänster till höger Chrome, Photoshop, Lightroom och Spotify där så kommer Win+3 att öppna Lightroom. Givet att vi pratar om Windows förstås.
 

AFJ

Aktiv medlem
Ytterligare en möjlighet i Windows är att högerklicka en genväg som startar ett program. Där finns en inställning för Kortkommando.

Jag har t ex CTRL+ALT+L för att starta Lightroom.
 

zootallures

Aktiv medlem
Ett tips: testa Tony Kuypers Luminosity Masks. Där får du "snabbknappar" till väldigt många av de vanligaste
kommandon som man använder. Åtminstone de jag använder. Jag kan bara komma på några enstaka som inte finns där som jag använder ofta. Den kostar 35 $. Jag vet att en del andra Luminosity Mask "tillverkare" också har snabbknappar, men är inte insatt hur många de har.
Nackdelen för dig är att den bara fungerar i PS. Jag har använt LM i 5 år, alla versioner och är mycket nöjd.Men det kanske finns andra som gör ngt liknande till de andra programmen.
Här är en länk till Tonys sida:
http://goodlight.us/writing/actionspanelv5/panelv5.html
Förlåt. Jag tror att jag läste ditt inlägg slarvigt.
Men jag inser att det handlade om arbetsåtgången för att komma dit.
Själv så har jag "Fäst de här programmet i aktivitetsfältet" och sorterat de olika programmen i den ordning som jag mest använder. Inget letande och ett musklick senare så är mitt LR och PS öppet.
Tycker ändå att du skall kolla Kuypers grejor eftersom du kommer att öka din produktivitet väldigt med hans insticksnodul.
Lycka till!
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Jag har börjat använda en Razer Orbweaver som har en massa knappar som kan mappas och skräddarsys på olika sätt.

Anledningen till att jag valde denna är att den styrs med vänsterhanden, vilket passar mig bra då jag använder en Wacom-ritplatta och har således höger hand upptagen med pennan.
 

zosma

Aktiv medlem

xQubeZ

Aktiv medlem
Jag skulle köpa ett ”gaming tangentbord”. Visst det låter lite fånigt o de är ofta flashiga med LED’s osv. Men de är dock onekligen sjukt bra o stryktåliga. Och i ditt fall ofta många ”macro” knappar.

Ingen aning om vad du har för budget men de som är värda o köpa kostar runt 1000-2000kr.

Skulle personligten köpa ett från Steelseries, Corsair eller Cooler master.
Bara o kolla på deras o se ifall du hittar något som passar.

Kan själv intyga att de är bra tangentbord. Har haft mitt steelseries i ett antal år nu o funkar perfekt, efter väldigt många timmars användande (Minst 2000 timmar om året)
 

jimmyg

Aktiv medlem
Tack för många svar och olika lösningar, blev även en kul tråd att läsa hur ni andra löst det :)

#peter. inte vad jag sökte men helt klart ska jag kolla på det där med Tony Kuypers Luminosity Masks. Tack för tippset.


Mvh Jimmy
 
ANNONS