Annons

Bara 512 MB

Produkter
(logga in för att koppla)
Har en Canon EOS 600D. Använder minneskort på 8 GB och fotar för det mesta i RAW-format. Kopplar kameran till datorn med USB för att importera bilder, har inte haft några problem. Så uppdaterade jag Systemet till MacOS High Sierra och så fungerar det knappast. Nu kan jag inte koppla kameran med USB. Så fort jag startar kameran öppnas EOS Utillity men stängs ingen efter bara någon sekund. Provade att plocka ut minneskortet och använda kortläsare. Då visar det sig att om jag använder minneskort med 512 MB så fungerar allt, inte om jag använder 8 GB kort. Finns någon som kan hjälpa mig?
Keith
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Har du provat att importera bilderna direkt till Lightroom eller Photoshop?
Hur gjorde du när du stoppade minneskortet i kortläsaren, använde du Canons programvara då också? Eller öppnade du minneskortet direkt i Finder?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Brukar du formatera minneskorten eller bara radera? Minneskorten bör helst formateras instället för att bara radera filerna.

/Stefan
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Har en Canon EOS 600D. Använder minneskort på 8 GB och fotar för det mesta i RAW-format. Kopplar kameran till datorn med USB för att importera bilder, har inte haft några problem. Så uppdaterade jag Systemet till MacOS High Sierra och så fungerar det knappast. Nu kan jag inte koppla kameran med USB. Så fort jag startar kameran öppnas EOS Utillity men stängs ingen efter bara någon sekund. Provade att plocka ut minneskortet och använda kortläsare. Då visar det sig att om jag använder minneskort med 512 MB så fungerar allt, inte om jag använder 8 GB kort. Finns någon som kan hjälpa mig?
Keith
Låter som att ditt EOS program inte stöds under macOS 10.13.
Kolla om Canon har en uppdatering eller ställ in i macOS att använda programmet bildöverföring.
 

horvendile

Aktiv medlem
Jag har inget tips att bidra med, vill bara säga kudos för ihärdig felsökning när du gräver fram jättegamla minneskort att testa med!
 
Har du provat att importera bilderna direkt till Lightroom eller Photoshop?
Hur gjorde du när du stoppade minneskortet i kortläsaren, använde du Canons programvara då också? Eller öppnade du minneskortet direkt i Finder?
Om jag försöker öppna i Photoshop hittar den inte kameran. När jag använder kortläsaren och stoppar in kortet kommer symbolen EOS DIGITAL upp på skärmen och därifrån kan jag gå in och hämta mina bilder.
 

Danne B

Aktiv medlem
Vad menar du med jättegamla minneskort?
Tror nog de flesta har kasserat sina gamla 512MB kort. ;) För min del skulle jag få plats med 10-15 bilder, sen är det fullt, så jag kör med 32-128GB på mina.

Angående ditt problem, så är det nog så att mjukvaran inte är kompatibel med High Sierra. Så du får kolla om det finns någon uppdatering att ladda ner eller vänta på att den kommer släppas.
 
Tror nog de flesta har kasserat sina gamla 512MB kort. ;) För min del skulle jag få plats med 10-15 bilder, sen är det fullt, så jag kör med 32-128GB på mina.

Angående ditt problem, så är det nog så att mjukvaran inte är kompatibel med High Sierra. Så du får kolla om det finns någon uppdatering att ladda ner eller vänta på att den kommer släppas.
Mina 512 MB kort använder jag bara i Canon Ixus 800 IS. I Canon 600 D använder jag 8GB. Jag tycker detta är lagom eftersom när jag tagit ca 150-200 bilder byter jag kort. Skulle det hända något med kameran eller minneskortet har jag kvar det jag har tagit tidigare. Ungefär som när man använde film på den gamla goda tiden.
Skall undersöka problemet lite till annars får jag vänta på någon uppdatering.
Tack för ditt engagemang.
Keith
 

afe

Aktiv medlem
Har du testat med ett helt nytt (stort) minneskort? Det kan helt enkelt vara så att dina gamla 8GB-kort är sönderskrivna.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är förstås en bra idé att prova med lite olika kort, men den troligaste lösningen på problemen är nog att uppgradera Canonprogramvaran.

Närmaste websida för att hämta nya versioner av Canons program finns på Canons svenska webplats.
 
Det är förstås en bra idé att prova med lite olika kort, men den troligaste lösningen på problemen är nog att uppgradera Canonprogramvaran.

Närmaste websida för att hämta nya versioner av Canons program finns på Canons svenska webplats.
Har försökt att hitta uppdateringar, men fått svar att inga finns. Så ger du mig en länk som leder precis till uppdateringarna. Nu fungerar allt igen!
Det var den bästa julklapp jag kunde få.
Jag önskar dig en riktigt God Jul och stort tack för dit engagemang.😀 😂
Bästa hälsningar
Keith
 
ANNONS