Annons

Beslutsågerst med uppgradering!

Produkter
(logga in för att koppla)

Edvin-89

Medlem
Hej!
Är i valet att uppgradera kamera/objektiv, men behöver lite hjälp att bestämma mig.
Har länge funderat på en uppgradering, och nu när jag och sambon snart ska få vårt första barn så kliar det extra i fingrarna. Har alltid varit sugen på fullformat men tyckt det varit lite dyrt, men känner att nu är jag redo att spendera lite på en uppgradering.
Idag har jag en Sony A6000 med kit zoomen 18-55, Sigma 19/30/60 2.8, Samyang 12mm samt Sigma 150-600mm med MC-11 adaptern. Förutom dom har jag lite olika gamla manuella objektiv som jag använder för det mesta.

I helgen hittade jag en A7RII för 22000 som jag snabbt beställde hem, men kan inte bestämma mig om det är ett vettigt köp eller inte. Det är en del pengar men är beredd att spendera lite just nu som sagt, men så tillkommer det ju ytligare kostnader om jag ska köpa något objektiv för fullformat på en gång, har dock de gamla objektiven och mitt Sigma 150-600mm, som jag kan använda tills plånboken återhämtat sig lite och om ett tag köpa ett objektiv, begagnat är ett alternativ.

Eller borde jag skicka tillbaka kameran och satsa på A6500´an plus ett trevligt objektiv?
Med A6500´an kan jag använda allt jag har idag, plus den har en snabbare sekvenstagning. Det och priset ser jag som det positiva jämfört mot A7RII, och kanske är det overkill för mig som icke proffs med en A7RII?

Har verkligen svårt att bestämma mig, så söker visdomen här på fotosidan :)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
När du lyfter upp denna FF till ögat för att ta bilder.... känner du dig mer "hemma" då?
Gör du inte det så ser jag ingen vinst med det.
 

Bengf

Aktiv medlem
A7RII är ingen action kamera om du vill fånga en snabbt uppväxande krabat lite senare, bra på många andra sätt är den, men A6500 räcker mycket långt och objektiven har du redan, titta på A7R3 om några år när priset gått ner.
 

lonian

Aktiv medlem
Du har väl öppet köp beroende på vart du handlat. Jag hade testat den en vecka och skickat tillbaka ifall det fortfarande känns overkill.

Sen kan det som sagt kännas surt att byta ut många objektiv om du är nöjd vid dem.
 

Edvin-89

Medlem
Ja att jag kan använda alla objektiv jag har idag med A6500 är smidigt, snabb/lång sekvenstagning är också det som talar för A6500. Dock så hade jag tänkt ha kvar min A6000 till mina APS-C objektiv om det blir A7RII.

Hur står sig de två kamerorna mot varan vid tex natur, landskap och porträtt, A6500 har nyare teknik, med A7RII har belyst sensor. APS-C mot fullformat?

Har 14 dagars ångerrätt efter att jag hämtat ut paketet, där av väntar jag med det för att få mer tid att tänka ;)
 

alfin

Aktiv medlem
Ja att jag kan använda alla objektiv jag har idag med A6500 är smidigt, snabb/lång sekvenstagning är också det som talar för A6500. Dock så hade jag tänkt ha kvar min A6000 till mina APS-C objektiv om det blir A7RII.

Hur står sig de två kamerorna mot varan vid tex natur, landskap och porträtt, A6500 har nyare teknik, med A7RII har belyst sensor. APS-C mot fullformat?

Har 14 dagars ångerrätt efter att jag hämtat ut paketet, där av väntar jag med det för att få mer tid att tänka ;)
Om du inte vet varför du fläskar upp stora pengar för FF och nya objektiv kanske du ska fundera en gång till, vilket du verkar göra.

Ladda ner ett gäng A7RII bilder från nätet och jämför dem med det du har eller A6500 bilder. Det är nog snarare upplösningsskillnaden du kommer att se (42 vs 24 MP) snarare än skillnaden mellan APS-C och FF. Om du inte printar väldigt stora bilder normalt, kanske bara lägger upp på internet, så skala ner båda bilderna till samma storlek när du jämför och se hur stor skillnad du tycker dig upptäcka.

Anser du då att bilderna från A7RII är mycket bättre än från A6500 är det bara att behålla kameran du beställt, men tyvärr kommer du inte att få med någon inbyggd belysning av sensorn. ;)
 

Stene_68

Aktiv medlem
Du skulle kunna byta ut den mot den första A7:an och då få pengar över till objektiv. Den första A7 (inte r-versionen) är mycket prisvärd och i praktiken lär du inte märka att den har färre pixlar, om du inte brukar beskära mycket. Bättre autofokus också. Den har dock inte inbyggd bildstabilisering tillskillnad mot den som du beställt. Sen kan du ju alltid köpa en dyrare och nyare längre fram och om du kommer fram till att du inte gillar FF så har du ju inte förlorat så mycket pengar.
 

PMD

Aktiv medlem
Skilj på öppet köp och ångerrätt. Avråder starkt från att använda kameran om man tänker lämna tillbaka den. Avtala detta i så fall innan!
Ja, ångerrätten är lagstadgad i Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, medan öppet köp är något som säljaren kan välja att erbjuda (även vid försäljning i butik).

Det finns en del saker att ta hänsyn till när man ska tillämpa ångerrätten. Man kan bli skyldig att ersätta säljaren för värdeminskning av varan om köparen har hanterat varan onödigt mycket.

Dessutom finns i lagen en lista på 13 undantag från ångerrätten (brutna förseglingar, färskvaror, mm).
 

alf109

Aktiv medlem
Som Magnus är inne på är kanske det viktigaste när man plåtar uppväxande barn (liksom hund som jag gör) att kameran är rapp i hantering och framför allt autofokus. Själv har jag en Fujifilm X100T som är totalt värdelös när det går undan (hund som springer/leker osv.) bra på mycket annat är den dock. Sedan har jag en Nikon D750 och det är en helt annan sak när det rör sig, inte beroende på FF utan att just autofokusen är så mycket snabbare och säkrare.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag ser A7RII som det bättre köpet. Ännu har TS inga dyra objektiv så att komplettera och kanske senare helt övergå till FF är lättare att göra nu innan mer APS-C inköp. Dessutom verkar Sony lägga allt krut på FF FE fattningen vad gäller objektiv så det lär bli svårare om några år att sälja en A6500 än en A7RII. Jag har ingen Sony systemkamera idag men har svårt att tänka mig att AF i A7RII inte skulle räcka till för syftet. Sedan hsr den potential till bättre bildkvalitet och tunnare skärpedjup för porträtt. Jag skulle föreslå att antingen inte köpa något (det är väl inget fel på A6000) eller köpa A7RII som nu är beställd.
 

martinot

Aktiv medlem
Hej!
Idag har jag en Sony A6000 med kit zoomen 18-55, Sigma 19/30/60 2.8, Samyang 12mm samt Sigma 150-600mm med MC-11 adaptern. Förutom dom har jag lite olika gamla manuella objektiv som jag använder för det mesta.
Är ditt FF-objektiv (Sigmat) gjort för Canon?

Då kan ju även en Canon DSLR vara ett möjligt vettigt alternativ att ta med att överväga om du vill ha bra grepp och balans till det stora objektivet, och dessutom få bra AF till rimlig kostnad. Har dessutom världens största utbud av objektiv och tillbehör.

AF-mässigt så är A6500 klart snabbare och modernare än A7RII. Däremot om du måste begränsa dig till att hålla dig till att det skall stå Sony på kamerahuset (och inte vill kosta på dig A7RIII eller A9), så hade jag, precis som Fredrik rekommenderar, gått på A7RII.

Inte för att du kanske egentligen behöver FF (framgår inte exakt av dina behov), men främst för att det är där som Sony satsar mer på objektiv än på APS-C när det gäller E-mount (tyvärr, då jag för majoriteten av mitt fotograferande normalt föredrar APS-C för spegellöst).

Ekosystemet kring en systemkamera är viktigt när man skall köpa eller sälja optik och andra tillbehör.
 

Edvin-89

Medlem
Många bra svar, tackar jag för :)
Jo jag vet att det skiljer på ångerrätt och öppet köp, inte tänkt öppna och prova kameran fören jag var säker på om det blir den. Vet hur det är att få använd elektronik när man köper nytt...
En av dom stora anledningarna jag vill uppgradera är för att få IBIS, men som ni är inne på så är nog den snabbare A6500 det bättre alternativet. Någon snabb hund har jag dock inte, bara två sköldpaddor, dom lär inte springa ifrån någon kameran ;)

Som det ser ut nu känns A6500 mest logisk. Funderar vidare et tag till.

Edit..
kom lite fler svar means jag skrev.
Fler bra synpunkter, nu blev det inte lättare. Håller mig till Sony då jag har så många gamla manuella objektiv som jag vill använda med adaptrar.
 

Artis

Aktiv medlem
öppetköp?

Du har väl öppet köp beroende på vart du handlat. Jag hade testat den en vecka och skickat tillbaka ifall det fortfarande känns overkill.

Sen kan det som sagt kännas surt att byta ut många objektiv om du är nöjd vid dem.
Öppet köp gäller väl oanvända produkter eller? Det går väl inte att knäppa 2000 bilder under veckan och komma fram till att: den här passar inte mig. Vad ska företaget som sålde den göra med den sen? Sälja vidare som ny? med 2000 bilder som slutaren hår gått? Skulle du själv köpa den då?
 

alfin

Aktiv medlem
Många bra svar, tackar jag för :)
Jo jag vet att det skiljer på ångerrätt och öppet köp, inte tänkt öppna och prova kameran fören jag var säker på om det blir den. Vet hur det är att få använd elektronik när man köper nytt...
En av dom stora anledningarna jag vill uppgradera är för att få IBIS, men som ni är inne på så är nog den snabbare A6500 det bättre alternativet. Någon snabb hund har jag dock inte, bara två sköldpaddor, dom lär inte springa ifrån någon kameran ;)

Som det ser ut nu känns A6500 mest logisk. Funderar vidare et tag till.

Edit..
kom lite fler svar means jag skrev.
Fler bra synpunkter, nu blev det inte lättare. Håller mig till Sony då jag har så många gamla manuella objektiv som jag vill använda med adaptrar.
Den korrekta jämförelsen är ju att du räknar på vad det skulle kosta dig att ersätta dina befintliga gluggar med motsvarande för FF. Plus merkostnaden för kamerahuset. Visst är det uppenbart att Sony satsar på FF objektivmässigt, men deras senaste toppobjektiv är allt annat än billiga. Vill du ta den kostnaden är det självklart att du ska satsa på FF, men varför nöja sig med förra generationens kamerahus? A7RIII är ju ännu häftigare...
 

Micromundus

Aktiv medlem
Kanske är en party pooper här, men jag skulle satsa på full frame. Jag skaffade barn 2008 och valde då att satsa på en bra kamera + en HD videokamera. Dessa användes flitigt och jag har en fantastisk dokumentation av deras barndom i bild och film. I högsta kvalitet som då var möjlig för en konsument. Full frame ger högre dynamisk omfång och bättre förmåga att skjuta i svagt ljus. Varje julafton i mörkret, luciafirandet på dagis kl 16 när det är becksvart. En spontan dans i blöjor i köket innan läggning. Tänder du taklampan bryts magin. Det mesta blir bättre i full frame. A7RII har samma sensor som A7RIII och är i princip lika bra på att skapa bra bilder under usla förhållanden. A7RIII är bättre på att skjuta snabbt och fokusera, men i ärlighetens namn så är det inte dessa situationer som du kommer behöva en bra kamera med nyfödda barn. De ligger mest still eller kryper runt. Slutartider på 1/100 är mer är tillräckligt. ISO i svagt ljus är mycket viktigare. Jag har en enkel princip när det gäller teknologi vars slutprodukt ska leva i 50 år... Köp så avancerad som du kan utan att spricka. Vem tackar dig för att du snålade med 10.000 när ni tittar på filmerna och bilderna när barnen gifter sig? Kom ihåg vad Gucci sa, "Quality is remembered long after the price has been forgotten".
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Det går ju alltid att konstruera ett behov i efterhand, efter man har köpt något.

Finns det något som du har märkt tidigare att du velat göra men inte kunnat göra?

Är det jobbigt med bruset på bilder som har ISO3200 (eller vad det ni kan var för värde).

Missar du bilder p.g.a. långsam autofokus eller långsam serietagning, eller en kombination av båda.

O.s.v.

Försök konkret komma på vad din kamera idag har för begränsningar för dig som inte är konstruerade för att få motiveringar att köpa nytt.
 
ANNONS