Annons

Elements 2018, bara onlineköp?

ma59

Aktiv medlem
Tittat in på Scandinavian Photo och Cyberphoto, samt några fler butiker, och ingen av dessa säljer Elements 2018. Tillfälligt eller har Adobe valt att enbart sälja detta program över weben?
 

Ventures

Aktiv medlem
Alla har vi olika skäl :). Men att köpa program med låda är vanligen dyrare och ofta innehåller skivan i den luftiga lådan nu för tiden, förutom registreringsnummer, bara en länk till leverantörens nedladdningssida på nätet. (Är inte 100 på att det gäller i just detta fall). Enda orsaken jag ser att inte köpa över nätet (om det går) är möjligen om det inte finns något acceptabelt betalningsalternativ.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Nackdelen med Adobe Elements, du kan bara redigera i ett led, det går inte att spara i 16bit TIFF (Adobe är smarta), vilket är uselt tycker jag. Köp hellre LR6, mycket mer lättjobbat och faktiskt bättre :)

/Ulf
 

martinot

Aktiv medlem
En hel del lådor kommer dessutom inte ens med optisk media alls, utan innehåller bara installationskod och en tryckt nerladdningslänk.

Håller annars med om Affinity Photo som prisvärt alternativ.
 

ma59

Aktiv medlem
Just fysiskt låda är jag inte fixerad vid, men att prenumeration inte är lockande är mer säkert i mitt fall ;-)
Därmed går ju LR bort...

Frågan kom mest för att jag inte hittade programmet till salu på nämnda sajter, vilka jag han dlat en del hos förut. Klart t.ex. även Dustin funkar, som någon nämnde har PSE18.

Får nog bli nedladdning. Trött på att krångla med DNG-konvertering för att kunna hantera RAW från kameran vilken är för ny för PSE11. Lär inte köpa nytt hus på ett tag, och skulle det mot förmodan hända "i närtid" kan ju PSE uppdateras en gång iaf...men visst det är inte helt optimalt..heller.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
"pixeleditor", ok, vad menas?
Eller bildbehandlingsprogram, där kan du ändra och lägga till vad som helst i en Jpeg bild hur mycket som helst. Kort sagt ett pixel program där du kan "vända och vrida" på pixlarna.
En råfil /bild är inte en färdig bild, så därför dök det upp råfilskonverterare där du tex bestämmer vilken färgtemperatur du önskar eftersom "all" färginformation finns i råfilen.
För vissa räcker det med en råfilskonverterare, en sån kan ju göra en hel del.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
"pixeleditor", ok, vad menas?
Det intressanta är vad du kan göra med bilden.

Jag har hela Adobe-familjen och tycker att LR är överlägset lättast att jobba med, det är intuitivt och du kan välja level, och sedan utveckla din post-edit vartefter.

I LR kan du göra maskiningsjobb (editor) som man normalt gör i PS lager, fast du gör det direkt i LR. What you See is what you get.

Styrkan med PS är att du kan jobba i lager och att prorgrammet är helt kompatibelt med LR, kombinationen är världsledande. Du kan jobba med en bildfil i tio led men ändå inte göra några förluster.

I Elements kan du öppna upp RAW-filen/filerna redigera bilden MEN bara spara filen i ett led, dvs JPG eller 8 bit TIFF. Den spärren har Adobe lagt in, annars skulle Elements vara superalternativ för den som vill spara pengar :)

Så vill man utveckla sin post-processing men inte lägga ut för mycket pengar, då skulle jag kolla på alternativa program. Elements med sin inbyggda spärr med 8 bitar sänker betyget för programmet till 2/5.
 

MRHAL

Aktiv medlem
Just fysiskt låda är jag inte fixerad vid, men att prenumeration inte är lockande är mer säkert i mitt fall ;-)
Därmed går ju LR bort...

Frågan kom mest för att jag inte hittade programmet till salu på nämnda sajter, vilka jag han dlat en del hos förut. Klart t.ex. även Dustin funkar, som någon nämnde har PSE18.

Får nog bli nedladdning. Trött på att krångla med DNG-konvertering för att kunna hantera RAW från kameran vilken är för ny för PSE11. Lär inte köpa nytt hus på ett tag, och skulle det mot förmodan hända "i närtid" kan ju PSE uppdateras en gång iaf...men visst det är inte helt optimalt..heller.
Jag har både lightroom 5,7 och PS elements 11. Ärligt talat har jag aldrig blivit riktig kompis med lightroom, dels pga importfunktionen och dels pga att jag ändå måste skicka bilden till elements för att kunna köra några plugins som inte går att köra i lightroom.
Övergången till subscription-only för lightroom var spiken i kistan.
Kommer att köpa elements+ till min pse11 och se vad det kan ge.
Det finns också en plugins till elements som heter metaraw. Den kommer jag köpa när jag köper en ny kamera som inte är supportad av pse11. Metaraw kan hantera alla framtida kameror eftersom den "under the hood" använder Adobes dng omvandlare som ju är gratis att ladda ner med support för nya kameror allt eftersom. Så då behöver man bara ta steget att uppdatera elements när det verkligen kommer nån ny funktionalitet som gör skillnad.

Mvh
Håkan
 

Veda59

Aktiv medlem
För några år sedan stod jag i begrepp att uppdatera mitt PSE12 men valde att prenumerera på lightroom/photoshop istället. I Lightroom kan jag välja att redigera allt eller delvis och sedan gå över till antingen mitt gamla PSE12 (vilket jag gör ibland) eller det ständigt uppdaterade Photoshop. Jag kan också gå direkt till photoshop eller Bridge och då öppnas raw-konverteraren när jag öppnar bilden.

Prismässigt blir det förstås dubbelt så dyrt mot att byta Elements varje år, men man har alltid de senaste programmen.
 
ANNONS