Annons

Pris på bilder från egen bildbank

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Hej

Hur tar ni betalt för era bilder som ni har på er bildbank?

Säg att ett företag kontaktar er & frågar om ni tex har bilder från julen 2016.
Du har massor av gott & blandat bilder som du "bara tagit". Alltså, du har inte tagit dem åt just den kunden, du har inte fått ett uppdrag.
Ja ni förstår.

Hur gör ni med prissättning?
Jag har kollat SFF:s prislista, men tycker den är så svår att tyda när det gäller just detta.

Detta ämnet med prissättning tycker jag är så svårt....
 

stefohl

Aktiv medlem
Hej

Hur tar ni betalt för era bilder som ni har på er bildbank?

Säg att ett företag kontaktar er & frågar om ni tex har bilder från julen 2016.
Du har massor av gott & blandat bilder som du "bara tagit". Alltså, du har inte tagit dem åt just den kunden, du har inte fått ett uppdrag.
Ja ni förstår.

Hur gör ni med prissättning?
Jag har kollat SFF:s prislista, men tycker den är så svår att tyda när det gäller just detta.

Detta ämnet med prissättning tycker jag är så svårt....
Ring SFF, de har en prisrådgivningsgrupp.
 

Melmis

Aktiv medlem
prissättning

Jag kontaktade sff & dem tyckte jag skulle ta 104,000:-
Liiiiiiiiiite saftigt kan jag tycka..... eller??

"SFF har ett pris på 6 000 kr för den högsta angivna upplagan för en mindre bild i en reklambroschyr. Det är samma pris som man rekommenderar för en pressbild. BLF rekommenderar ett påslag för samtidig internetanvändning med 2 700 kr. Det ger 8 700 kr för en bild. Du ska sälja 12 bilder. Jag skulle inte erbjuda dem någon rabatt, dvs. 8 700 x 12 = 104 400 kr för evigheten. Eller så erbjuder du dem en licenstid på tre år och ger kanske 40% rabatt. Eller en licenstid på fem år med 30% rabatt eller tio år med 20% rabatt.


Om du är intresserad av BLF:s prislista så finns den att köpa för 430 kr här: http://shop.blf.se/guider/blf-guide-foto.html"
 

afe

Aktiv medlem
Fråga dem vad de har för budget helt enkelt. Jag fick 5000 euro för arkivbilder från en firmafest på det viset :)
 

Umi71

Aktiv medlem
Jag fattar inte varför dom flesta är ute efter att erbjuda massa rabatter etc? Är det ett företag så har dom råd. Var aldrig rädd får att ta betalt för arbete och tid.
 

Melmis

Aktiv medlem
Tycker det är ganska tydligt! Scrolla till arkivbild och se de olika priserna för olika kategorierna. Priserna kan sägas är ett slags medelvärde för marknadens priser. Dock tror jag inte att man medtagit bilder från stock-byråerna i detta medelvärde så det verkliga medelvärdet är nog en bit lägre.

http://www.sfoto.se/sites/default/files/page_attachments/prisguiden_2017.pdf
Men där står ju priser för om bilden ska tryckas i tusentals upplagor...
Sen finns det styck på utomhusreklam, stora affisher osv. En bild kostar 2000:- då.
Mina bilder ska anvädas på webb & tryck typ A5.
Stämmer inte alls med något under arkivbilder....
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jamen då är det väl bara att fakturera 104 000:-
Katsching in på kontot 😄😄
Det priset kanske det inte är så många som lyckas få. Men fundera lite på hur unika dina bilder är och på vad du tror att kunden kan ha råd med (är det ett stort internationellt företag? en lokal enmansfirma?) och sen får ni förhandla.

Men kom ihåg att det värsta kunderna vet är krångel. Diskutera en klumpsumma för rätt att publicera bilderna, inte en massa alternativa "licensperioder" och rabatter.
 
ANNONS