Annons

Glasögon för bildbehandling

Produkter
(logga in för att koppla)

Måns H

Aktiv medlem
Jag ska till att köpa nya glasögon pga ändrad syn. De glas jag har nu är OK i övrigt men en liten aning varmtonade vilket jag retat mig på.

Optikern insisterar på att det inte är nån toning. Så jag provfotade i neutralt ljus (LED-lampa med RA96) och vitt papper som bakgrund. Se bifogad bild.

Så samplade jag färgerna i RAW-framkallaren. De visar neutralt grått (mörkare genom glasögonglasen). Men ändå så finns den där toningen bevisligen där. Syns jättetydligt med ökad saturation.

Eftersom jag skiftar mellan att titta genom glasen och över kanten å märker jag skillnaden. Men jag kanske bara ska strunta i det där lilla?

Eller finns det helt neutrala glasögonglas för kvalificerad bildbehandling?
 

Bilagor

PMD

Aktiv medlem
Bra "heads up" där! Jag behöver också nya glasögon så det var ytterligare något att tänka på vid val av glas.

Men varför behöver glasen ens vara gråtonade? Eller är det helt enkelt ljusförlusten som åstadkommer något som motsvarar en gråtoning?
 

Måns H

Aktiv medlem
Undrar jag också

Bra "heads up" där! Jag behöver också nya glasögon så det var ytterligare något att tänka på vid val av glas.

Men varför behöver glasen ens vara gråtonade? Eller är det helt enkelt ljusförlusten som åstadkommer något som motsvarar en gråtoning?
Jag förstår inte varför. Mina tidigare glasögon var inte såna. Har också enkla läsglasögon köpta på apoteket som är helt klara.

Det kanske är en modegrej. I bästa fall finns det nån omtänksam anledning. Har sett att det är vanligt numera. Jag har alltså kollat med 4-5 glasögonsäljare och dom ser inte toningen.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Tänk på att ytbehandlingen av glasen absorberar någon procent per yta också.
Ofta läggs det på lager mot imma, smuts, repor, spektral filtrering osv.

Det som en optiker tycker är bra med att blockera blått ljus från bildskärmar är döden för alla som vill se exakta färger.
 

ehrsa

Aktiv medlem
Ja, det här är nog rätt så komplicerat och jag är absolut ingen expert på detta, och det är säkert väldigt individuellt hur man upplever olika glas.. Jag använder läsglasögon och 'terminalglasögon', men även ibland glasögon som kompenserar en viss skelning, som också är progressiva. Det är inga billiga glas i dom alla tre. Jag har valt Zeiss glasögonglas som i sin tur kunde väljas i tre olika prisnivåer. Jag har valt de dyraste glasen till mina glasögon, eftersom jag inte vill känna att jag kanske ångrar mig, att jag inte valde det dyraste (bästa) alternativet! Nu vet jag att det inte finns bättre glas, och kan därmed inte skylla på dom utan det är troligen mina egna ögon som ställer till det.. Jag tycker det är stor skillnad på dessa glas jämfört med 'billighetsglasögon', dessutom verkar dom tåla många rengöringar också, utan att synligt repas eller mattas! Rengöring måste ske flera gånger per dag ibland, jag är väldigt känslig för smutsiga glasögon, speciellt vid bildbehandling..


Här är en länk till Zeiss: https://www.zeiss.se/vision-care/sv_se/better-vision/kunskap-om-seende/glasloesningar-vid-synproblem/vad-aer-det-foer-skillnad-mellan-specialtillverkade-glasoegonglas-och-standardglas-.html

Hälsn!
 

Ventures

Aktiv medlem
Har glasögonens eventuella toning någon betydelse egentligen? Hjärnan anpassar ju seendet. Vad är det som säger att ögats linser inte är tonade?
Problemet uppstår ju först när det är olika färgtemperaturer samtidigt. Om man t.ex. växlar att se genom de tonade glasögonen och utanför eller har en varm belysning i rummet och skärmen är kalibrerad efter dagsljus.
Åtminstone min teori. Någon kanske har en mer vetenskaplig förklaring.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Har glasögonens eventuella toning någon betydelse egentligen? Hjärnan anpassar ju seendet. Vad är det som säger att ögats linser inte är tonade?
Problemet uppstår ju först när det är olika färgtemperaturer samtidigt. Om man t.ex. växlar att se genom de tonade glasögonen och utanför eller har en varm belysning i rummet och skärmen är kalibrerad efter dagsljus.
Åtminstone min teori. Någon kanske har en mer vetenskaplig förklaring.
Ögonen anpassar sig men inte skrivaren
 

iSolen.se

Guest
Har glasögonens eventuella toning någon betydelse egentligen? Hjärnan anpassar ju seendet. Vad är det som säger att ögats linser inte är tonade?
Problemet uppstår ju först när det är olika färgtemperaturer samtidigt. Om man t.ex. växlar att se genom de tonade glasögonen och utanför eller har en varm belysning i rummet och skärmen är kalibrerad efter dagsljus.
Åtminstone min teori. Någon kanske har en mer vetenskaplig förklaring.
Självklart ska man inte ha någon toning över huvud taget. Ett par gamla glasögon fick en svag varmtoning när de blev gamla och det gillade jag inte. Det var samma sak där, det var bara jag som såg den. Har beställt tre nya par och inget av dem har toning.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Varje övergång mellan glas/luft innebär ju ljusförlust, om jag minns rätt brukar det ligga på cirka 5 procent, såalla glas kommer att ge mindre ljus.

Viktigare är väl om glasen är någorlunda färgneutrala.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Tänk på att ytbehandlingen av glasen absorberar någon procent per yta också.
Ofta läggs det på lager mot imma, smuts, repor, spektral filtrering osv.

Det som en optiker tycker är bra med att blockera blått ljus från bildskärmar är döden för alla som vill se exakta färger.
Eller så minskar beläggningen förlusten. Anti-reflexbehandling är ett exempel, där mer ljus passerar glasen än vad som skulle ha skett utan behandling.
 

Tomasz

Aktiv medlem
När jag ställer ut bilder har jag alltid ett förbud mot glasögon i lokalen. Jag vill absolut inte att några nyanser ska försvinna.
 

Penni

Ny medlem
Kan vara värt att kolla om det har någonting med glasets kvalitet att göra. Kolla med optikern.

Kuriosa i sammanhanget är att jag har olika färgseende i ögonen. Tydligen inte helt ovanligt. ;)
 
ANNONS