Annons

Glömde att stänga av kameran vid objektivbyte!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

78D40

Aktiv medlem
Kan väl inte vara bra? Höll på att fota barn och glömde helt att stänga av kameran när jag bytte ojektiv, vad tror ni om detta?

Kamera D7000
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det enda jag hört i sammanhanget är om man har objektiv med bildstabilisator. VR heter det väl på Nikon?
Man ska inte ta loss objektivet medan VR arbetar (surrar). För då kan något gå fel.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Har jag gluggen med VR monterat ser jag till att stänga av så att inte man rycker av gluggen med VR aktivt, annars inte. En fördel med att stänga av är att sensorrengöringen går igång en vända vid påslag och på så sätt kanske man slipper nåt dammkorn. I övrigt stänger jag nästan aldrig av kameran.
 

Kiboko

Aktiv medlem
Jag tror orsaken till att det är dumt (inte farligt) är just damm på sensorn. Är sensorn igång (kameran påslagen) så är det spänning i den. Den kan då dra till sig damm som finns i luften. Det kanske inte är lika stor risk med spegelreflex som för spegellösa. Men jag försöker alltid slå av. Visst glömmer jag ibland. :)
 

Third eye

Aktiv medlem
Glömmer ofta att stänga av vid objektivbyte.
Kaneran tar det utan strul, däremot våra objektiv med bildstabilisering tyks påvrrkas.
Om vi byter utan att slå av så glappar is-mekanismen, absolut mest på våra sigma 70-200/2.8. Då får vi sätta på dem igen och stänga av korrekt.
Känns precis som att mekanismen låses i någon typ av vagga när vi stänger av korrekt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
De kameror jag har är utrustade med brytare vid minneskort- och batteriluckor eftersom urmontering av dessa komponenter kan medföra skada om det sker när strömmen är på. Objektivfattningen är inte försedd med motsvarande brytare eftersom det inte är skadligt att byta objektiv med strömmen på.

Men kameran vet att den är utan objektiv.

Om spegellösa kameror är utsatta för risk vid objektivbyte borde det sitta brytare i objektivfattningen på dessa. Kan man tycka.
 

afe

Aktiv medlem
De kameror jag har är utrustade med brytare vid minneskort- och batteriluckor eftersom urmontering av dessa komponenter kan medföra skada om det sker när strömmen är på. Objektivfattningen är inte förse.
Det kan orsaka dataförlust, men inte skada på kameran. Canon har brytare på dessa luckor, men t.ex. Nikon och Fuji har det inte. Det finns förstås poänger med att ha brytare där, men för en yrkesfotograf som råkar tappa kameran och bryta av luckan är det rätt trist om det inte går att fortsätta fotografera ;)
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag tror orsaken till att det är dumt (inte farligt) är just damm på sensorn. Är sensorn igång (kameran påslagen) så är det spänning i den. Den kan då dra till sig damm som finns i luften.
Du blandar ihop drivspänningen för elektroniken med elektrostatisk uppladdning. Den senare kan förvisso dra till sig damm, men då pratar vi om flera kilovolt. Inte de få volt som elektroniken drivs med. De har ingen betydelse för det här fenomenet.

Canon anger att man ska låta kameran stänga av stabiliseringen i objektivet innan man tar av det från kameran. Vi pratar alltså om att vänta en halv sekund från det att man tryckte på avtrycket senast.

Annars är det bra att stänga av kameran mellan tagningarna för att dammbortskakningen ska köras då och då. Ju oftare den går, desto bättre fungerar den.

En annan anledning till att stänga av den är att kameran inte ska stå på avtryckaren när man ställer den ifrån sig. Det går visserligen att stänga av höjdavtrycket separat på mina kameror, men då kan jag ju lika gärna stänga av kameran.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det kan orsaka dataförlust, men inte skada på kameran. Canon har brytare på dessa luckor, men t.ex. Nikon och Fuji har det inte. Det finns förstås poänger med att ha brytare där, men för en yrkesfotograf som råkar tappa kameran och bryta av luckan är det rätt trist om det inte går att fortsätta fotografera ;)
Inte bara dataförlust. Det kan innebära oreparabel skada på minneskortet.

Men om det nu ”bara” var dataförlust så kan jag tänka att även det vore tråkigt för yrkesfotografen.

Men visst. Det kan ses som en onödig och överdriven finess. Kameran har ju också en röd diod som lyser när skrivning till kortet pågår. Fotografen får väl låta bli att ta ut batteri eller minneskort så länge dioden lyser. Och då behövs ingen brytare på luckan.

Fast egentligen tog jag bara upp saken med brytare för att ”bevisa” att det är oskadligt att byta objektiv med strömmen på. Så det var lite onödigt att börja argumentera om att brytare i luckan är dåligt för proffs.
 

martinot

Aktiv medlem
Inte bara dataförlust. Det kan innebära oreparabel skada på minneskortet.

Men om det nu ”bara” var dataförlust så kan jag tänka att även det vore tråkigt för yrkesfotografen.

Men visst. Det kan ses som en onödig och överdriven finess. Kameran har ju också en röd diod som lyser när skrivning till kortet pågår. Fotografen får väl låta bli att ta ut batteri eller minneskort så länge dioden lyser. Och då behövs ingen brytare på luckan.

Fast egentligen tog jag bara upp saken med brytare för att ”bevisa” att det är oskadligt att byta objektiv med strömmen på. Så det var lite onödigt att börja argumentera om att brytare i luckan är dåligt för proffs.
Kan bara tala för mig själv, men även om jag inte heller har problem med att byta objektiv på påslagna kameror, så tycker jag ändå att det var intressant med stickspåret som uppstod om fördelar och nackdelar med att kameran tvingar stopp för att ta nya foton när dörren eller switchen inte ger signal att den är stängd.

Det kan säkert vara en bra sak för ouppmärksamma och slarviga fotografer, men det var också intressant att ta del av AFEs synvinkel att det också kan bli ett direkt negativt hinder i vissa situationer, och därmed för vissa fotografer faktiskt potentiellt innebära en större nackdel än dess potentiella fördel.

Visst är det lite OT, men som sagt ändå en intressant vinkel (speciellt med tanke på att det redan var upp i tråden).
 
ANNONS