Annons

Gammalt skit.

Produkter
(logga in för att koppla)

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Nikon FE2 kamerahus
Nikkor 50 mm
Nikon Lens Series E 28 mm
Nikon Lens Series E 70-210 mm
Inköpta på 1980-talet. Mycket begränsad användning. Gott skick.
Totalpris 1200 kr

Passar dessa objektiv till Nikon FM , Nikon F4 ?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Series E är en "budgetserie" med lite enklare utförande. I övrigt så fungerar de som vilket manuellt Nikon-objektiv med AI-koppling som helst. De går alltså utmärkt att använda både på FM och F4.
 

Ventures

Aktiv medlem
Nikon Nikkor 28/2,0 = 3490kr Ny i kartong
Nikon FM Ny i kartong 3490:-
Allt från seriös fotohandlare.
Överpris?
Prylarna är nog avsedda för samlare. Ingen "vanlig" betalar det priset om man ska använda utrustningen när det finns gott om begagnat till bättre pris.
Jag hade för några år sedan möjlighet att köpa en oanvänd F3 för 4500 från en tidigare återförsäljare. Då jag var ute efter en brukskamera letade jag upp en begagnad för 700 kr istället.

Man får räkna med att ljustätningar etc. åldras även om kameran ligger i originalkartong.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Prylarna är nog avsedda för samlare. Ingen "vanlig" betalar det priset om man ska använda utrustningen när det finns gott om begagnat till bättre pris.
Jag hade för några år sedan möjlighet att köpa en oanvänd F3 för 4500 från en tidigare återförsäljare. Då jag var ute efter en brukskamera letade jag upp en begagnad för 700 kr istället.

Man får räkna med att ljustätningar etc. åldras även om kameran ligger i originalkartong.
Jag var mest intresserad av objektivet. FM:an har jag redan.- Har läst mycket gott om just det objektivet. Har inte hittat det begagnat ännu så jag har inget att jämföra med.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag var mest intresserad av objektivet. FM:an har jag redan.- Har läst mycket gott om just det objektivet. Har inte hittat det begagnat ännu så jag har inget att jämföra med.
Nikkor 28mm f/2.0, alltså?

Det finns inget sålt sådan objektiv att hitta på Tradera (de försvinner ju efter två månader) men jag hittade ett exemplar på Ebay som såldes för 80 USD (684 SEK enligt någon kurs som Ebay använder).

Det här objektivet var förvisso inte oanvänt, men annonserades som fullt användbart.

Ett liknande objektiv i bättre skick får man nog betala mer för, men 3500 kr låter lite mycket, tycker jag.
 

afe

Aktiv medlem
Jag har använt 28/2 Ais (i nyskick) och det är helt ok, men moderna objektiv är bättre på alla sätt. Skulle inte betala så mycket för ett sådant.
 

PMD

Aktiv medlem
Lägsta nypris enligt Prisjakt för AF-S 28/1.8 är 5772:- och 3150:- för AF 28/2.8 D.

Som Anders skrev så är nya objektiv för det mesta bättre och för ovanstående så är jag rätt säker på att AF-S 28/1.8 slår gamla 28/2.0 AI på det mesta. AF 28/2.8 är ett äldre AF-objektiv, men ändå nyare än AI-objektivet, så förmodligen är det också bättre (utom på f/2.0 :)

Men om man absolut vill ha ett 28/2.0 AI, så går det nog att hitta ett billigare än det som refereras i urinlägget, bara man har lite tålamod. AF-objektiven har ju inte sällan lite krattig fokuseringsring för manuellt fokus så det kan finnas skäl att använda ett MF-objektiv istället.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nä bildkvalitén är lite si o så med dagens mått mätt.
Men den manuella fokusen är det rätt känsla i.
Eller så kommer jag ihåg det jag vill romantisera... :)
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag har ju ett par tre äldre objektiv från slutet av 70 och början på 80-talet.
Byggkvaliten på dessa slår moderna plastgluggar med hästlängder.
Jag är mentalt allergisk mot plast vad det än månne vara.

Mina 135 och 50 mm har grym skärpa och känns mycket gedigna jämfört med de objektiv jag köpt på senare år. 28 mm f/2,0 har jag sett massor med testbilder på och det finns inte något att anmärka på. Har läst tester som inte sparar på superlativen ang detta objektiv.
 

PMD

Aktiv medlem
Som sagt, så tror jag att om du vill ha ett 28/2.0 AI så går det att hitta billigare. 3500 tycker jag är för mycket att betala för det objektivet.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag har ju ett par tre äldre objektiv från slutet av 70 och början på 80-talet.
Byggkvaliten på dessa slår moderna plastgluggar med hästlängder.
Jag är mentalt allergisk mot plast vad det än månne vara.

Mina 135 och 50 mm har grym skärpa och känns mycket gedigna jämfört med de objektiv jag köpt på senare år. 28 mm f/2,0 har jag sett massor med testbilder på och det finns inte något att anmärka på. Har läst tester som inte sparar på superlativen ang detta objektiv.
Typ Ken Rockwell? ;-).
Håller med om att de gamla manuella känns mer gedigna att ta i än motsvarande AF. Men AF-objektiven glappar av en orsak. Går de trögt så orkar inte fokusmotorn snurra ordentligt.

Jag byter allt eftersom ut min objektivsamling till sådana med bokstaven "N" på. De har betydligt bättre skärpa än de gamla "stridsvagnarna", som annars räcker väldigt långt.
Ägde t.ex. ett kort tag ett fast 35/2 som var bra. Men min 16-35 zoom är bättre vid 35 mm.
80-200/2,8 är bra men 70-200/2,8 är bättre (mycket).
 
ANNONS