Annons

Filter i handbagage

Produkter
(logga in för att koppla)

swedak

Aktiv medlem
Ska till Filippinerna i vinter och tänkte ta med mig mina ND filter. Nu undrar jag om det är ok att ta dessa i handbagaget eller dessa glas kan räknas som vapen?
 

joakim d

Aktiv medlem
Borde inte filter vara enkla att paketera på ett säkert sätt och ha i det bagage man checkar in? Filter hade då inte varit något jag prioriterat vad gäller vad som åkt med i mitt handbagage.
 

swedak

Aktiv medlem
Borde inte filter vara enkla att paketera på ett säkert sätt och ha i det bagage man checkar in? Filter hade då inte varit något jag prioriterat vad gäller vad som åkt med i mitt handbagage.
Håller med. Även om det är ok att ta dem i handbagaget så är det onödigt att chansa. Blir nog att stoppa dom i incheckat bagage. Jag tackar för svar
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Märkligt ändå. Lätt att ta sönder och använda som vapen. Konstigt att det godkännes.
Det finns ingen begriplig logik för vad som är tillåtet eller inte i handbagage.
Spritflaskor som köps i taxfree-shopen exempelvis. Hur många filmer har man inte sett där en glasflaska är ett dödligt vapen.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Bland allt vardagliga som säkerhetskontrollen numera ofta letar efter är allt för stora USB power banks och slarvigt nerpackade batterier i allmänhet.

Lösa batterier klassas som reservbatterier och de måste medföras i handbagaget. De får inte checkas in. Endast elektronik med inbyggt eller batteri monterat i sig får checkas in.

Restriktionerna för kapaciteten är 100Wh per batteri. Och högst två reservbatterier totalt sett. Dessa ska ha skyddade kontaktytor så kortslutning inte kan ske.

Power Banks - även om de har inbyggda celler - räknas numera som reservbatterier.

Så tänk på det inför långresor med flygbolag eller länder som har lite mera repressiva kontroller. Som tur är har många långdistansflyg usb-uttag i stolarna så man kan ladda sina enheter utan extra power banks.

Dessutom har man börjat gräva runt i kamerautrustningen och begär ibland att man ska packa upp och visa allt titt som tätt.

Stativ, kulleder, filter, ficklampor etc har ännu ingen ifrågasatt när jag rest men vet att vissa med spikar på stativbenen blivit tvingade att skruva bort dem alt checka in stativet.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Hann inte korrigera min text så här kommer IATAs regler.

Lösa/reserv litiumbatterier under 100Wh ska vara individuellt skyddade mot kortslutning och måste vara placerade i handbagaget.
För lösa/reserv litiumbatterier över 100Wh men under 160Wh gäller samma regler men med en begränsning på högst två batterier/pack.

För batterier som är inbyggda eller monterade inkapslade får placeras i incheckat bagage men apparaten ska vara skyddad mot skada och avstängd.

https://www.iata.org/whatwedo/cargo/dgr/Documents/passenger-provisions-table-23A-en.pdf
http://www.iata.org/whatwedo/cargo/dgr/Documents/passenger-lithium-battery.pdf
 
ANNONS