Annons

Att bygga foto ateljé hemma, osv, osv...

Produkter
(logga in för att koppla)

Eos83

Ny medlem
Ja, vart ska man starta. :)

Jag är idag en hobbyfotograf/bildskapare, som egentligen inte fotar så mycket som jag skulle vilja göra, men plötsligt händer det, och jag mår extra bra i både kropp och sinne. Jag har haft några säsonger som skolfotograf bakom mig och behärskar kontrollerat ljus, i en gympasal! :) Har även ett gäng bröllop i min portfolio,..

Nu går jag i lite större tankar och funderingar, och det är starta eget. (Enskild firma el AB)
Till saken hör att jag inte planerar att hyra en lokal, utan bygga en filial hemma på gården. Platsen finns och möjligheterna finns. Tanken är att jag ska ha denna "hobby" på sidan om min ordinarie anställning, och fota kvällar och helger/semestrar och allmän ledighet.

Självklart ska jag prata med min nuvarande chef om denna tanke, så vi är överens om ev konkursens sinsemellan. Sägs det nej, så får nog den drömmen läggas på hyllan, iaf tills den där Eurojackpotten slår in, eftersom konkurrensen idag är för hård, och speciellt när vi har barn och hus och hela baletten...

Mitt syfte med detta är att få göra det jag brinner för, och inte kanske kunna leva på det till 100%. Inte i dagsläget iallafall, men ev kanske på sikt kunna betala amorteringar på huset och lägga undan lite mer på spar. Om varumärket växer med tiden och kunderna finns där, varför inte.

Ni som har eget? Kanske företaget hemma? Gjort nått liknande som jag redan funderat över?

Är det nått mer jag måste ta med i beräkning / månad, förutom:


  • Det jag bygger måste amorteras på. (lokalhyra)
  • Skatt/moms på dom pengar jag tjänar. (Inkomst)
  • Den utrustning jag behöver i filialen. (Material-löpande)

Fördelar/nackdelar enskild firma kontra aktiebolag?

Då mitt syfte i dagsläget inte är att ha detta på heltid, då jag har en trygg anställning utanför detta, så kan jag ju inte gå i konkurs varken personligt eller i företaget och behöver väl därför heller inte starta ett AB och peta in som minst 50k. Får jag inga kunder på 2 månader så faller ju inte företaget för det, eller tänker jag fel nu? :)

Många tankar är det och fler lär det kanske bli! :)

/Eos
 

M17

Ny medlem
Vad roligt att starta eget! Jag startade själv mitt aktiebolag för 4 år sedan och har nu även en enskild firma sedan 2 år tillbaka. Det är stora skillnader mellan de två företagsformerna, läs gärna mer här. Om du ska driva en mindre firma så är det lättast att starta en enskild firma. Du kan alltid ombilda till AB vid ett senare tillfälle om du skulle vilja. Du får skattelättnader i ett AB och därför är det bra att ombilda när du börjar tjäna riktigt bra med pengar. Stort lycka till!
 

ducedo

Aktiv medlem
Glöm inte kolla med din a-kassa vad som gäller då det är andra regler om man har en sidoverksamhet. Även om ditt nuvarande arbete känns tryggt idag så kan det snabbt förändras om ägaren blir sjuk eller bostadsmarknaden kraschar.

Om jag hade börjat om så hade jag kollat upp reglerna för hobbyverksamhet. Då skattar man på överskottet och får dra av mot förluster fem år bakåt i tiden. Inte helt optimalt ur skattesynpunkt men man slipper bokföringen och det är en chans att se om verksamheten fungerar innan man bildar bolag. Finns även faktureringsföretag som anställer dig och tar sex procent av beloppet. Smidigt om man bara har enstaka uppdrag.

Väljer du att starta företag så överväg att använda en onlinetjänst för bokföringen. En av de mest använda tjänsterna kostar 169 kr/mån (exkl. moms) och sedan 3995 kr för bokslut. Du kopplar tjänsten mot ditt bankkonto och bokföringssupport ingår. Det är en droppe i havet sett till den ångest som bokföring kan ge.
 
ANNONS