Annons

Canon 1000D - vilken inställning?

Produkter
(logga in för att koppla)

gliz68

Aktiv medlem
Har skaffat mig en Canon 1000D men är lite vilsen bland alla finesser. Vilken inställning är lämpligast för vanlig "vardagsfotografering" med lite twist på? Har ett 75-300mm objektivet som är det jag kommer använda med eller utan 2X teleplus. Tänkte i detta fall i huvudsak på inställningar för AF är al servo eller al focus bäst för mig som amatör?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Har skaffat mig en Canon 1000D men är lite vilsen bland alla finesser. Vilken inställning är lämpligast för vanlig "vardagsfotografering" med lite twist på? Har ett 75-300mm objektivet som är det jag kommer använda med eller utan 2X teleplus. Tänkte i detta fall i huvudsak på inställningar för AF är al servo eller al focus bäst för mig som amatör?
Du vill inte använda 2x teleplus med objektivet. Du får bländare 11 vid 600mm, kommer inte kunna fokusera genom sökaren och kommer få en bildkvalité som inte är från denna värld.
 

Mozo

Avslutat medlemskap
Har skaffat mig en Canon 1000D men är lite vilsen bland alla finesser. Vilken inställning är lämpligast för vanlig "vardagsfotografering" med lite twist på? Har ett 75-300mm objektivet som är det jag kommer använda med eller utan 2X teleplus. Tänkte i detta fall i huvudsak på inställningar för AF är al servo eller al focus bäst för mig som amatör?

Det bästa är att gå en fotokurs. Det finns inga färdiga recept för fotografering. Konvertern får du inte ens på optiken. ""vardagsfotografering" med lite twist på"? Vad innebär det för dig?

Det bästa är som sagt en fotokurs där du får lära dig grunderna i fotografering :)
 

apersson850

Aktiv medlem
Att sätta en mer beskrivande överskrift är också bra.

Vad är det för en 75-300 mm och vad är det för en teleförlängare? Om det är Canons dito är kommentarerna ovan helt rätt.

För stillastående motiv är One Shot AF lämpligast, för sånt som rör sig Servo AF.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag föreslår grön fyrkant. Blir bra för det mesta.
När du sedan börjar lära dig och se vad du hade velat göra annorlunda i dina bilder är det dags att börja öva med Av- och Tv- lägena.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Att sätta en mer beskrivande överskrift är också bra.

Vad är det för en 75-300 mm och vad är det för en teleförlängare? Om det är Canons dito är kommentarerna ovan helt rätt.

För stillastående motiv är One Shot AF lämpligast, för sånt som rör sig Servo AF.
... och AI Focus är väl någon sorts mellanting. Fungerar först som One Shot AF, men om motivet flyttar på sig så fokuserar den om.

Med One Shot kan du låsa fokus och sedan komponera om. Med AF Servo ställs fokus kontinuerligt om så länge avtryckaren hålls halvt nere.
 

gliz68

Aktiv medlem
Det bästa är att gå en fotokurs. Det finns inga färdiga recept för fotografering. Konvertern får du inte ens på optiken. ""vardagsfotografering" med lite twist på"? Vad innebär det för dig?

Det bästa är som sagt en fotokurs där du får lära dig grunderna i fotografering :)
Va med i en fotoklubb på 80talet och lärde mig fotografera med analog kamera. Använde en för den tiden avancerad men lite äldre kamera som hade allt för sin tid. Med twist menar jag även lite på gränsen till trickfoto, ex, "jätten" att ha något i förgrunden som på bilden ser rätt ut men som inte är det. Fågel och grodperspektiv etc.
 
Va med i en fotoklubb på 80talet och lärde mig fotografera med analog kamera. Använde en för den tiden avancerad men lite äldre kamera som hade allt för sin tid. Med twist menar jag även lite på gränsen till trickfoto, ex, "jätten" att ha något i förgrunden som på bilden ser rätt ut men som inte är det. Fågel och grodperspektiv etc.
Ett 75-300 låter inte som särskilt passande för den typen av bilder. Du behöver betydligt kortare brännvidd då för att allt ska bli skarpt i djupled.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...] Med twist menar jag även lite på gränsen till trickfoto, ex, "jätten" att ha något i förgrunden som på bilden ser rätt ut men som inte är det. Fågel och grodperspektiv etc.
Stillastående motiv (och fotograf). Då är One Shot AF rätt. Du kan använda det som du gjorde med din manuella kamera. Rikta mittpunkten mot det du vill ha i fokus. Tryck ner avtryckaren halvvägs. Komponera om. Skjut.
Om kameran har valbar fokuspunkt kan du hellre flytta den så att kompositionen stämmer men vald fokyspunkt där du vill ha fokus. Tryck ner avtryckaren halvvägs. Skjut.
 

gliz68

Aktiv medlem
Har fler pbjektiv

Ett 75-300 låter inte som särskilt passande för den typen av bilder. Du behöver betydligt kortare brännvidd då för att allt ska bli skarpt i djupled.
Har även ett 80 - 200mm , ett 18 - 55mm som jag satt en 2X telephoto lens på och ett macro på 24mm. Mellanringen jag har är en KENKO C-AF 2X TELEPLUS MC4 som jag har till 75 - 300mm objektivet. 18 - 55mm objektivet passar inte på 2X teleplus. Istället för den röda passpricken är det en vit fyrkant på det. Så jag har en hyffsad arsenal för hobbyfoto. Jag gillar mest att fota vyer med mycket utrymme i, T.ex skogsbryn gläntor på håll och vyer med riktigt långa avstånd, berg skog i linje längs med skogsbrynet. Gärna med ett träd etc i en landskaps-ö osv.
 

gliz68

Aktiv medlem
Teleplus

Du vill inte använda 2x teleplus med objektivet. Du får bländare 11 vid 600mm, kommer inte kunna fokusera genom sökaren och kommer få en bildkvalité som inte är från denna värld.
Bilden hjort i mitt album är med den kombinationen. Något ljus och kanske inte den bästa bildkvalitén. Fokuserade bra tycker jag men jag har ju å andra sidan inget annat att jämföra med.
 

lonian

Aktiv medlem
Bilden hjort i mitt album är med den kombinationen. Något ljus och kanske inte den bästa bildkvalitén. Fokuserade bra tycker jag men jag har ju å andra sidan inget annat att jämföra med.
Vilken inställning är lämpligast
På den bilden kanske det hade hjälpt med en högre bländarsiffra för att få mer skärpa i bilden vilket samtidigt skulle mörka ned bilden något om det är den du hade velat förbättra.

Det du dock kan göra är att redigera bilden mer och det hjälper med redigeringen om du fotograferar i Raw.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Bilden hjort i mitt album är med den kombinationen. Något ljus och kanske inte den bästa bildkvalitén. Fokuserade bra tycker jag men jag har ju å andra sidan inget annat att jämföra med.
Din hjortbild i fråga. Kromatisk aberration och utsmetningen beror på kombinationen. Är du nöjd är det förstås bra.

Att kameran fokuserade kan ha berott på att du använt teleförlängare som lurat kameran (tredjepart) och att du haft bra med ljus och kontrast att låsa mot. Jag är positivt överraskad. Min egna kombination med tredjepartstillverkare och Tamron 200-500/5-6,3 kunde bara fokusera på föremål mot ljus himmel.
 

gliz68

Aktiv medlem
En amatörs bekännelse

Din hjortbild i fråga. Kromatisk aberration och utsmetningen beror på kombinationen. Är du nöjd är det förstås bra.

Att kameran fokuserade kan ha berott på att du använt teleförlängare som lurat kameran (tredjepart) och att du haft bra med ljus och kontrast att låsa mot. Jag är positivt överraskad. Min egna kombination med tredjepartstillverkare och Tamron 200-500/5-6,3 kunde bara fokusera på föremål mot ljus himmel.
Jag tog fram tops och T-sptit och rengjorde kontaktytor på alla obkektiv när jag köpte dom. Mitt macro visade bara error i displayen före. Kan det kanske hjälpa fokus att justera med ljusbalansen. Man har ju ändå manipulerat i kamerans originalutrustning. Sedan kan man justera ljusbalansen när man redigerar.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag tog fram tops och T-sptit och rengjorde tontaktytor på alla obkektiv när jag köpte dom. Mitt macro visade bara error i displayen före. Kan det kanske hjälpa fokus att justera med ljusbalansen. Man har ju ändå manipulerat i kamerans originalutrustning. Sedan kan man justera ljusbalansen när man redigerar.
Nej, det är din teleförlängare som lurar kameran, inte du. I EXIF står det att du använt bländare 5,6 när du tagit hjortbilden. En omöjlighet med 2x teleförlängare och 70-300/4-5,6. Hade du haft Canon original hade den tvärvägrat om man inte använt sig av Live View.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Nej, det är din teleförlängare som lurar kameran, inte du. I EXIF står det att du använt bländare 5,6 när du tagit hjortbilden. En omöjlighet med 2x teleförlängare och 70-300/4-5,6. Hade du haft Canon original hade den tvärvägrat om man inte använt sig av Live View.
Det finns trix hur man lurar Canon original genom att tejpa över en eller två av kontakterna. Jag lekte lite med detta med min 1,4 förlängare, mitt 100-400/f4-5,6 IS L och min gamla EOS 1D III. Och det funkar. Men bara om det är rejält ljust. För normal användning funkar det inte. Så man förstår att Canon har ’spärrat’ funktionen.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
På den bilden kanske det hade hjälpt med en högre bländarsiffra för att få mer skärpa i bilden [...].
Intressant. Jag tyckte precis tvärtom. Skärpedjupet räcker från hjorten och bort till stubben. Jag hade gärna sett ett kortare skärpedjup. Både för bildens skull och för att kunna avgöra hur bra utrustningen fokuserat. Med det skärpedjup jag ser i bilden verkar det som att fokus ligger någonstans mellan hjort och stubbe.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Det finns trix hur man lurar Canon original genom att tejpa över en eller två av kontakterna. Jag lekte lite med detta med min 1,4 förlängare, mitt 100-400/f4-5,6 IS L och min gamla EOS 1D III. Och det funkar. Men bara om det är rejält ljust. För normal användning funkar det inte. Så man förstår att Canon har ’spärrat’ funktionen.
Den hade jag glömt. Så omöjligt är det inte ;)
 

gliz68

Aktiv medlem
Avstånd

Intressant. Jag tyckte precis tvärtom. Skärpedjupet räcker från hjorten och bort till stubben. Jag hade gärna sett ett kortare skärpedjup. Både för bildens skull och för att kunna avgöra hur bra utrustningen fokuserat. Med det skärpedjup jag ser i bilden verkar det som att fokus ligger någonstans mellan hjort och stubbe.
Fram till hjorten är det ca 70 m. Solen står lite snett från vänster. Hade väl kunnat blända ner något och fått lite bättre färger/kontrast i bilden men mycket går att retuschera även om det alltid är bättre att retuschera så lite som möjligt.
 
ANNONS