Annons

Fel färger vid egna utskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)

gunnargren

Aktiv medlem
Hur jag än har testat så får jag inte till färgerna vid mina egna utskrifter. Det är som att utskrifterna blir mer färglösa, speciellt gult tycker jag blir blaskiga. Har även gjort en Nozzle check, och det såg bra ut.

Sitter med en Eizo CX271 och en X-rite Display i1, skriver ut från LR med en Epson r2880 enligt följande inställningar.

lr-setup.jpg

printer-setup.jpg
 

stefohl

Aktiv medlem
Hur jag än har testat så får jag inte till färgerna vid mina egna utskrifter. Det är som att utskrifterna blir mer färglösa, speciellt gult tycker jag blir blaskiga. Har även gjort en Nozzle check, och det såg bra ut.

Sitter med en Eizo CX271 och en X-rite Display i1, skriver ut från LR med en Epson r2880 enligt följande inställningar.
Vet du om den gula färger ligger innanför det omfång som skrivaren kan hantera?
 

gunnargren

Aktiv medlem
Vet du om den gula färger ligger innanför det omfång som skrivaren kan hantera?
Nä, men jag misstänker att det är det som är problemet. Om jag kollar på tex gammut warning, men har för mig att du sagt att det inte är något att lita på, så får jag ganska stora gråa i det gula på bilen. Klickar jag på soft profing i LR så stämmer bilden bra med utskriften, men då jag vet inte har läst på hur den fungerar så är vet jag inte om det skrivarens begränsningar eller något annat som att det gula försvinner.

Finns det något sätt man kan göra för att min skrivare ska klara att skriva ut det gula bättre, eller skulle tex en nyare Epson p800 klara det bättre?

https://www.fotosidan.se/pools/view/27000/3605145.htm
 

stefohl

Aktiv medlem
Klickar jag på soft profing i LR så stämmer bilden bra med utskriften, men då jag vet inte har läst på hur den fungerar så är vet jag inte om det skrivarens begränsningar eller något annat som att det gula försvinner.
Om bilden stämmer väl överens med hur din softproof ser ut, då är det nog inget fel med dina inställningar. Prova med att låta bilden ligga i softproof-läget och se om du kan förbättra din bild, till exempel med justeringar i HSL-fliken.
 
ANNONS