Annons

Spegellös eller DSLR?

Produkter
(logga in för att koppla)

tig3r

Medlem
Hej
Blir gråhårig.. allt läsande och till slut vet man varken in eller ut!
Har fotat en del förr, på "dyr" hobbynivå, har kvar några canon gluggar, men ingen som inbringar ett nypris över 5000kr, ett EFS 10-22/3,5-4,5, så det är absolut inte avgörande att ha dessa i åtanke för mina val. De bättre gluggarna 70-200/2.8 och 24-70 ? /4 (tror jag normalzoomen var på..) är sålda när jag la fotograferingen på hyllan, ekonomin fanns inte för alla projekt. Dock finns en fin blixt kvar :) 430 EX nått..

Jag snöade in mig på en 6D, men inser att jag troligen inte behöver någon fullformatare, då kändes 80D vettigare, snabbare och bättre autofokus. I allt läsande hittade jag även något som är helt "nytt" för mig spegellöst och fördelen verkade ju vara storleken/vikten samt några fiffiga funktioner som face-detection-AF, som av vad jag förstår är betydligt enklare att jobba med än AI-servo...

Efter lite surrande med gamla vänner så blev jag rekommenderad att kolla på fujifilm X-T10 alt sony a6000.. spontant verkar både sony och fujufilm ha mer optik att erbjuda än Eos-m.. visst finns en adapter ring, men följande text gjorde mig lite försiktig "Tänk dock på att EOS M-kameran kommer inte fokusera lika snabbt och träffsäkert som EOS DSLR-kameran, och särskilt märkbart med ljusvaga superzoomar under sämre ljusförhållanden."
Dock så tappar jag väderskyddet, hur viktigt/oviktigt det nu än är?

Har inte ens hunnit titta mig in på vilka brännvidder som motsvarar det gamla canon system jag kört en gång i tiden APS-C gissar jag?

Jag kommer mestadels att fota barn och porträtt men även lite natur/landskap.
Var väldigt nöjd med mitt 70-200/2.8 dock utan IS, men vill ha någon normalzoom för att kunna ta lite mer vidvinkel och kanske få med hela barnet och inte bara porträtt.. typ 24-70/2.8-4 eller något sådant.
Men det är väl andra brännvidder för både fujifilm/sony som gäller?

Kanske tänker fel, men tänkte prioritera gluggarna mer än huset, primärt de två som jag nyss nämde 70-200/2,8 eller motsvarande och 24-70/2.8 eller 4..eller vad motsvarande nu kan vara. Troligen har jag bara råda att köpa en av dom först och ett hus. Om det nu är så att det är spegellöst vore det fint att ha någon platt glugg också så man faktiskt verkligen kan vara supermobil..men annars vore det bara trevligt att slippa en enorm väska och kunna ha något som är lätta att bära med sig.

Filmning är inte prioriterat alls, men en trevlig funktion..att kunna ansluta sig trådlöst via mobil (blåtand?) eller i alla fall wifi vore trevligt men inte nödvändigt om det kostar massor.
Regnar det mycket så fotar jag en annan dag... :p Men är trevligt om autofokus är både snabbt och tyst.

Budget: kommer inte lägga över 15 000 per optik och helst inte mer än 13 000 på huset i dagsläget (som canon kostar).
Blir dock utomordentligt glad om det visar sig att jag borde kunna nöja mig lika bra med ett hus för 5000kr och billigare optik.. i form av annat märke.


Hoppas på lite vettiga förslag eller hjälp med mina tankebanor.
Sorry om det blev för mycket text, hoppas ni orkar läsa allt, men tänkte jag skulle få med så mycket jag kunde för att inte utelämna viktig info.

/Anders
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Kameravärlden går mot spegellösa kameror. Det kan vi vara säkra på.
De har många fördelar eftersom en EVF visar vad man får innan man tar bilden samt att elektronisk sökare är billigare att producera än en komplicerad mekanisk och snabb spegellösning.
Det gör också kameran kan ha kortare avstånd mellan bajonett och sensor vilket gör den tunnare samt man kan använda adapter för att använda gamla objektiv.

Själv tog jag steget fullt ut över till Fuji förra året. Detta från Canon 5Ds R med 50 MP och en bra drös L-objektiv. Jag testade länge innan jag vågade kränga av mina 5D kameror.
Faktum är att jag inte ångrat mig. Fujis optik är suverän och deras AF på de nyare modellerna är suverän.
Upplösningen räcker gott till att printa A2 med toppkvalitet.
Vad som också fick mig att byta till Fuji var att jag gillade deras analoga rattar och knappar. Det är sällan jag måste in i några menyer och ratta. Det mesta kan jag ändra utan ta kameran från ögat.

Sedan vilken modell man skall välja är inte lätt. Själv har jag både X-PRO2 och X-T2. Prestandamässigt är de inte så olika.
Man kan väl säga att X-PRO2 passar bäst för mindre och lättare objektiv och X-T2 bättre för större och tyngre.

Så ta en en titt på Fuji. Vi är många som gillar den lösningen.
 

tig3r

Medlem
Tack för ditt svar Mats!

Känns som att spegellöst kanske är framtiden i alla fall för mig, du har ju haft en bra mycket bättre Canon setup än mig och definitivt mycket modernare. Så med ditt omdöme litar jag på att Fuji ska fungera nog bra åt mig om du är nöjd! :)

Dock känns det som att jag måste läsa på ordentligt om modellerna och så klart gluggarna.
De två husen du nämner ser verkligen fina ut, men de är lite mer än vad jag hade tänkt lägga på bara hus. X-T20 verkar ha mycket gemensamt med modellerna över, men tappar säkert något viktigt. Vet inte om X-T1 kan vara lämplig längre?

Törs du uttala dig om dessa optiker, eller kanske rent har något annat förslag?
Fujifilm Fujinon XF 18-55/2,8-4 OIS ca 7tkr alternativt.
Fujifilm Fujinon XF 16-55/2,8 R LM WR ca 11tkr

Känns som att någon av dem skulle bli den första gluggen för att kunna få både lite mer vidvinkel och samtidigt kunna få lite porträttbilder på barn. Så får jag komplettera med en telezoom och någon form av pannkaka senare.
 

martinot

Aktiv medlem
Tack för ditt svar Mats!

Känns som att spegellöst kanske är framtiden i alla fall för mig, du har ju haft en bra mycket bättre Canon setup än mig och definitivt mycket modernare. Så med ditt omdöme litar jag på att Fuji ska fungera nog bra åt mig om du är nöjd! :)

Dock känns det som att jag måste läsa på ordentligt om modellerna och så klart gluggarna.
De två husen du nämner ser verkligen fina ut, men de är lite mer än vad jag hade tänkt lägga på bara hus. X-T20 verkar ha mycket gemensamt med modellerna över, men tappar säkert något viktigt. Vet inte om X-T1 kan vara lämplig längre?

Törs du uttala dig om dessa optiker, eller kanske rent har något annat förslag?
Fujifilm Fujinon XF 18-55/2,8-4 OIS ca 7tkr alternativt.
Fujifilm Fujinon XF 16-55/2,8 R LM WR ca 11tkr

Känns som att någon av dem skulle bli den första gluggen för att kunna få både lite mer vidvinkel och samtidigt kunna få lite porträttbilder på barn. Så får jag komplettera med en telezoom och någon form av pannkaka senare.
Vill du hålla budget så kika på och överväg även beg. Köpte själv en X-T2 på Tradera i helt perfekt skick för ca. 10 papp. Helt grym kamera för de pengarna!

Vill du inte ha så stort hus, och inte behöver vädertätning eller saknar dubbla kortplatser, så har du i mycket samma teknik (sensor, AF) i det mindre och lättare X-T20 (fördel även med inbyggd blixt).

Även nya X-E3 ser ut att bli ett riktigt trevligt spegellöst alternativ.
 

ajoe

Aktiv medlem
Jag håller med Mats.

Bytte från Nikon (D90) efter att autofokusen i ett objektiv drabbades av ett fel under en resa och jag blev tvungen att gå över till manuell fokusering. Det blev droppen som gjorde att jag nådde en punkt där jag drabbades av total "meny-noja", tittade längtansfullt på de helt begripliga manöverorganen på min gamla Pentax S1a och köpte en T2.

Jag är så nöjd som man kan vara. 18-55 sitter ofta på och är fantastiskt bra. Jag använder Fujis grepp med Arca-swiss i botten (inte batterigreppet), eftersom jag värdesätter storleken.

Jag tycker inte att strömförbrukningen är något problem, har alltid reservbatteri med och en USB-kabel i bilen. Hur NÅGON kameratillverlare kan låta bli att ha USB-laddning/strömförsörjning är mig en gåta.

Välj T20, T2 , E3 eller Pro2 efter behov.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tack för ditt svar Mats!

Känns som att spegellöst kanske är framtiden i alla fall för mig, du har ju haft en bra mycket bättre Canon setup än mig och definitivt mycket modernare. Så med ditt omdöme litar jag på att Fuji ska fungera nog bra åt mig om du är nöjd! :)

Dock känns det som att jag måste läsa på ordentligt om modellerna och så klart gluggarna.
De två husen du nämner ser verkligen fina ut, men de är lite mer än vad jag hade tänkt lägga på bara hus. X-T20 verkar ha mycket gemensamt med modellerna över, men tappar säkert något viktigt. Vet inte om X-T1 kan vara lämplig längre?

Törs du uttala dig om dessa optiker, eller kanske rent har något annat förslag?
Fujifilm Fujinon XF 18-55/2,8-4 OIS ca 7tkr alternativt.
Fujifilm Fujinon XF 16-55/2,8 R LM WR ca 11tkr

Känns som att någon av dem skulle bli den första gluggen för att kunna få både lite mer vidvinkel och samtidigt kunna få lite porträttbilder på barn. Så får jag komplettera med en telezoom och någon form av pannkaka senare.
Jag har båda objektiven. Den lilla kitzoomen är suveränt bra. Den större och dyrare 16-55/2,8 är är något vassare och förstås ljusstarkare men kan bli lite klumpig på ett mindre kamerahus.

Vilket av dem du använder kommer du inte se på resultatet vilket du använt

Vad gäller kameror så tycker jag X-T modellerna är bättre för större objektiv eftersom greppet är bättre.
Vill man ha en liten lättt kamera och inte kommer använda stora objektiv så är en kamera som X-PRO2 eller nu nya X-E3 perfekt.

Det kommer också komma en rabattkampanj från Fuji i mitten av oktober påstås det. Kommer gälla både kameror och objektiv

Titta också på begagnatmarknaden. Det finns alltid många som säljer objektiv och kamerahus efter haft dem kort tid till hälften av nypriset. Kamerorna är kraftigt byggda så de är knappt inkörda efter några tusen bilder.
 

tig3r

Medlem
Vill börja med att säga tack för att alla är så snäll och delar med sig av era erfarenheter och kommer med förslag! Uppskattas verkligen!

Känner mig lite osäker inför begagnat köp både gällande optik och hus, men kanske spärrar man borde släppa på.. orolig över att folk ska sälja pga att det är något fel, pixlar..eller skit på fel ställe av element, optik, eller liknande. Att ett hus gjort några få tusen exponeringar är jag inte lika orolig över. Inte heller om det nu skulle finnas några yttre märken det stör mig egentligen inte..

Har bara studerat blocket än så länge och hade väl där mig vågat på ett blocket-paket då vet man ju att man faktiskt får en vara och om jag förstår det rätt även hinna kolla på produkten någon timme innan man säger att allt är OK.

Låter som att det kan vara en bra ide att vänta in oktober driven som eventuellt kommer, hoppas Mats har rätt :)

Gällande hus så får jag väl fortsätta vela lite..
T-X2 och X-Pro2, verkar så klart jättefina. Där hade det fått bli beggat i sådant fall om inte oktober-kampanjen erbjuder makalösa deals.
Annars tittar jag lite på X-T20 som verkar ha mycket av samma interna komponenter, skiljer lite på snabbaste slutartid och att vädertätningen saknas om jag förstår det rätt. Annars vet jag inte riktigt vad jag tappar. T-X2 följer det med en "riktig" blixt på? Medans T-X20 får en popup..
X-E3 och T-X20 är ju överkomliga att köpa nya prismässigt.

Tror inte jag skulle ha något emot att T-X2 / T-X20 är något större än de andra två, för dessa är ju ändå betydligt mindre och lättare än de gamla canon system jag vant mig vid en gång i tiden och som jag även kollade på fram tills ni övertygat mig ;)

X-Pro2 och nya X-E3 går väl nästan ner i en "vanlig" jackficka med en platt glugg på, fint men inte direkt nödvändigt.

Såg att det fanns några 18-55/2.8-4 ute på blocket, kanske skulle våga mig på att köpa en beggad..då jag inte längre tror mig ha behovet av 16-55/2.8, däremot så är väl den telezoom glugg jag gärna vill ha något större, XF 50-140/2,8 vilket kanske gör att jag borde kolla på det lite större husen?. Dock är gluggen lite för dyr, i alla fall just nu, men hittade inget vettigt steg under med en stor bländare.

Kommer nog invänta eventuella kampanjer samtidigt som jag spanar lite runt efter beggat.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Annars tittar jag lite på X-T20 som verkar ha mycket av samma interna komponenter, skiljer lite på snabbaste slutartid och att vädertätningen saknas om jag förstår det rätt. Annars vet jag inte riktigt vad jag tappar.
Den imho viktigaste nackdelen jämfört med X-T2 är att sökaren är märkbart mindre. Tycker dock att sökaren på X-T10/20 är uthärdlig – och det är en väldigt trevlig kamera.
 

tig3r

Medlem
Den imho viktigaste nackdelen jämfört med X-T2 är att sökaren är märkbart mindre. Tycker dock att sökaren på X-T10/20 är uthärdlig – och det är en väldigt trevlig kamera.
Tror jag kan överleva en mindre sökare, men hade varit trevligt att klämma på både X-T2 och X-T20 för att jämföra om det går att motivera prisskillnaden. Får se om det finns någon i stan :)
 

martinot

Aktiv medlem
Tror jag kan överleva en mindre sökare, men hade varit trevligt att klämma på både X-T2 och X-T20 för att jämföra om det går att motivera prisskillnaden. Får se om det finns någon i stan :)
En mycket bra ide. Hoppa in på tex. SP eller JP (kanske finns även på vanliga MM).
 

ajoe

Aktiv medlem
Jag har just skaffat en T20 som andrakamera till T2. Man känner igen sig och den är väl ganska likvärdig tekniskt.

Men mindre!

Och därigenom också litet mindre "handskvänlig".

Kombinationen tycker jag är perfekt!
 

tig3r

Medlem
X.-T20 har väl ingen joystick för fokuspunkt heller. det skulle jag sakna mycket.
Sant, det är en brist.

Jag tror nog att jag skulle kunna överleva att T20 är lite mindre och även sökaren är mindre, mycket motiverat med prisskillnaden. En X-pro2 eller ny E3? Blir väl ännu mindre.
Väderskyddet är ju dock lite lockande men då gäller det ju även att köpa kompatibla gluggar för att det ska vara någon ide. Men känner inte heller att det väger upp priset vi pratar ju faktiskt om nästan dubbla pengen!

Den största frågan är just nu joysticken, för är det så att man tappar väldigt värdefull justering av fokusen blir jag lite ledsen, men kan man göra det samma genom skärmen med touch, är det nog överkomligt att tappa även joysticken.. gissat att det blir en vanesak hur man gör.

Hittat ett fint paket på blocket men en T2 och 16-55/2.8 +boster grip för 21, 4000exponeringar känns helt ok, men det var ju just det där med beggat då.. ska man våga?

edit: Det är ju ca 20% billigare än lägsta på prisjakt + att man får ett bostergrepp och ett extra batteri.
 

tig3r

Medlem
Jag har just skaffat en T20 som andrakamera till T2. Man känner igen sig och den är väl ganska likvärdig tekniskt.

Men mindre!

Och därigenom också litet mindre "handskvänlig".

Kombinationen tycker jag är perfekt!
Du känner inte att du saknar joysticken på T20?
 

ajoe

Aktiv medlem
Tvärtom, tycker pekskärmen är bättre.

Men alltså inte handskvänlig. Rattar och knappar är ju mindre.

Saknade ISO-ratten litet när jag var ute och fotade månen.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
På X-E3 har man återinfört joysticken trots att den har en ända mer avancerad touchskärm.
Däremot har man plockat bort en det andra knappar och rattar. T.ex för ISO.
 

tig3r

Medlem
Tvärtom, tycker pekskärmen är bättre.

Men alltså inte handskvänlig. Rattar och knappar är ju mindre.

Saknade ISO-ratten litet när jag var ute och fotade månen.
Men så dumt, jag har sett vyn från ovansidan och såg samma antal rattar, reflekterade inte på att man ändrar och hade någon "drive" istället för iso på T20.. Grr..
Tur jag har er här, samtidigt som ni ruinerar mig... :)
 
ANNONS