Annons

Suddiga bilder, barnbilder och ai AF som inte fungerar

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det helt fel forum så tipsa gärna om rätt ställe där jag kan ställa frågan :)

Utrustning: Canon 5Ds, AWB, RAW. , Sigma Art 1.4 85mm AF påslaget på linsen.

3 saker jag inte riktigt får till,

1: Idag var jag ute och fotograferade 1.4, 85mm mellan 1/2000-1/5000, Iso 100-400: Jag tar bilder från ca 10-15 meters avstånd så jag får i alla fall halv/tredjedels kroppsyta + bakgrund.

Jag tar fokus på ansiktet och tar en bild (naturligt ljus). Bilden blir suddig. HUR?! Tog flera bilder och flera blev suddiga. Jag kan acceptera att jag missar fokuspunkten, men herregud hela bilden blir ju suddig. Vad kan vara felet? Någonstans bör ju fokus legat.

2: Jag kör back button focus. Och avtryckaren är just enbart avtryckare. Jag kan inte köra AI servo. Det blir ingen kontinuerlig fokusering. Beror det på BBF? Och jag håller in knappen hela tiden ja.

3: Jag vill ta massa bilder på mina barn och jag tar gärna och vill ha så mycket Bokeh jag kan. Jag har tyvärr snöat in mig på att ta 1.4 alternativt 2.8 på min 70-200, och då blir det ju självklart suddiga bilder. Vad rekommenderar ni för ungefärliga inställningar för att få till bra bilder på barn i rörelse men ändå med så mycket Bokeh som möjligt.

Ni får ursäkta att jag skriver här, men återigen jag vet inte var jag ska vända mig.
 
Är det helt fel forum så tipsa gärna om rätt ställe där jag kan ställa frågan :)

Utrustning: Canon 5Ds, AWB, RAW. , Sigma Art 1.4 85mm AF påslaget på linsen.

3 saker jag inte riktigt får till,

1: Idag var jag ute och fotograferade 1.4, 85mm mellan 1/2000-1/5000, Iso 100-400: Jag tar bilder från ca 10-15 meters avstånd så jag får i alla fall halv/tredjedels kroppsyta + bakgrund.

Jag tar fokus på ansiktet och tar en bild (naturligt ljus). Bilden blir suddig. HUR?! Tog flera bilder och flera blev suddiga. Jag kan acceptera att jag missar fokuspunkten, men herregud hela bilden blir ju suddig. Vad kan vara felet? Någonstans bör ju fokus legat.

2: Jag kör back button focus. Och avtryckaren är just enbart avtryckare. Jag kan inte köra AI servo. Det blir ingen kontinuerlig fokusering. Beror det på BBF? Och jag håller in knappen hela tiden ja.

3: Jag vill ta massa bilder på mina barn och jag tar gärna och vill ha så mycket Bokeh jag kan. Jag har tyvärr snöat in mig på att ta 1.4 alternativt 2.8 på min 70-200, och då blir det ju självklart suddiga bilder. Vad rekommenderar ni för ungefärliga inställningar för att få till bra bilder på barn i rörelse men ändå med så mycket Bokeh som möjligt.

Ni får ursäkta att jag skriver här, men återigen jag vet inte var jag ska vända mig.
Spontant tänker jag att 1.4 på 10-15 meters avstånd med 85 mm ger ett väldigt kort skärpeplan och om du inte använder AI Servo så är det snudd på omöjligt att få skärpa på rörliga motiv.

Mitt huvudsakliga råd blir att du använder AI Servo men det säger du att du inte kan. Varför? Är den funktionen trasig på din kamera?
 

AWid

Aktiv medlem
Vet inte om jag fattat rätt, men........(Har själv Nikon och kan inte Canon spec bra.)

Om du inte kör (kan köra) AF-servo så fokuserar väl kameran direkt när du trycker in AF-ON knappen och låser fokus i det läget även om du fortsätter hålla in knappen. Minsta lilla rörelse från dig eller modellen gör då att fokus hamnar fel. Att fokusera med tummen innebär ju i princip att så länge man trycker in knappen så fokuserar kameran kontinuerligt. Släpper man så har man automatiskt singel shot (heter det så på Canonspråk).

Men jag kanske slår in öppna dörrar med detta inlägg:)

Red: Du får utveckla varför du inte kan köra AI-servo
 

Ventures

Aktiv medlem
Det brukar "överstråla" ordentligt på f1,4 inte minst om bakgrunden är ljus så bilden blir kontrastlös. (Jag jämför med mitt Nikon 50/1,4.)

Tillräckligt med avstånd till bakgrunden så blir den suddig även på f5,6.
På bländare 1,4 måste ju skärpan sitta exakt rätt på centimetern vilket är svårt med rörliga motiv.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Ursäkta at jag frågar, men hur erfaren i fotografering är du?
Menar du kör BBF, har en rätt dyr o avancerad kamera, har två välidgt ljusstarka objektiv.
Jag förknippar den utrustning att vara på en ganska hög nivå av fotografering...

Iaf, jag tar en he del porträtt på rörliga barn med så korta skärpedjup så det är inga problem med det.
Skippa BBF och omkompoering. Kör helt vanligt.
Kör Servo AF och en punkt och snabb seritagning så ska det inte vara några problem.
Sen hakade jag upp mig lite på att du körde ISO400 men har slutartider på 1/2000s och snabbare. Helt bortkastad bildkvalité om du frågar mig. Barn rör sig inte så snabbt.

/stefan
 

AFJ

Aktiv medlem
Lägg upp en bild som visar ditt problem.

Har du kontrollerat att dina objektiv verkligen fokuserar korrekt? Dvs fotat ett helt stilla motiv i gott ljus med kort slutartid och verifierat att fokus verkligen hamnar där det skall.
 
Tack för svar allihopa. Ska försöka förtydliga.

Min AI Servo fungerar inte verkar det som. För även om jag håller in BFF knappen så får jag inte kontinuerligt fokus.

Jag kör alltid 100 i ISO men menade att jag går upp till 400 om det behövs. Eftersom jag fotograferar ute och på så öppen bländare är det just 1/2000 som ger mig bra exponering.

Jag provade fotografera en mamma som står med sin barnvagn. Jag ska lägga upp bilderna så ska ni se. Såg att det var suddigt, provade igen med samma resultat. Helt stillastående subjekt.

Jag fotograferar efter att jag låser fokus jag omkomponerar inte. Och jag är ny fotograf. Har fotograferat stött innan men nu vill jag verkligen lära mig.
 
Här kan ni se bilderna. Bilderna med barnvagnen är tagna på 1/2000 om jag inte misminner mig. 1.4.

Bilden på sonen 1.4 1/320s.

Borde inte det vara större sannolikhet att få oskärpa på honom än den underliga oskärpan på mamman? Jag fokuserar för övrigt på närmaste ögot på alla bilder,
 

Bilagor

AWid

Aktiv medlem
Om AI Servo fungerar eller inte är väl hur lätt som helst att kolla. Funkar inte funktionen behöver väl kameran/objektivet in på reparation.

På uppladdade bilder med låg upplösning är det svårt att se fokusfel. Men kan det vara så enkelt att du granskar bilderna i "100 %" och förväntar dig att det ska se skarpt ut? Det gör det inte. Och ju högre upplösning kameran har desto "oskarpare" ser det ut att vara i "100 %" (pixel för pixel).

Redigerad
Bilden på sonen gissar jag är tagen på ca 3 m avstånd. Då är skärpedjupet kanske +-ett par cm. Om fokusfunktionen dessutom strejkar blir det svårt att få till det:)
 

AFJ

Aktiv medlem
Här kan ni se bilderna. Bilderna med barnvagnen är tagna på 1/2000 om jag inte misminner mig. 1.4.

Bilden på sonen 1.4 1/320s.

Borde inte det vara större sannolikhet att få oskärpa på honom än den underliga oskärpan på mamman? Jag fokuserar för övrigt på närmaste ögot på alla bilder,
Du måste nog läsa på om skärpedjup. Här kan du räkna ut ungefär hur det kommer att bli:

http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Om du använder bländare 1.4 till barnvagnsbilden är det svårt att få både mamma och vagn i fokus. Den bilden bör du nog använda en mindre bländare för.

Jag ser inget direkt fel på dina bilder. Bilden på grabben tycker jag är riktigt bra!
 

unoengborg

Aktiv medlem
Här kan ni se bilderna. Bilderna med barnvagnen är tagna på 1/2000 om jag inte misminner mig. 1.4.

Bilden på sonen 1.4 1/320s.

Borde inte det vara större sannolikhet att få oskärpa på honom än den underliga oskärpan på mamman? Jag fokuserar för övrigt på närmaste ögot på alla bilder,
Helt omöjligt att se om det är skarpt eller inte på så små bilder. I den förstoring du visar ser det ganska normalt ut. Du har kanske några decimeter till en knapp halvmeters skärpedjup i bilden med barnvagnen och kring en centimeter på bilden med pojken på bänk. Så att både mamma och pojke inte är skarpa samtidigt är inte så konstigt. Hur ser bilden på pojken ut om du t.ex gör en delförstoring av skarpaste ögat på pojken?

Ligger skärpan fel på något konsekvent sätt? Dvs ligger skärpan alltid framför den punkt du ställt skarpt på, eller alltid bakom där du ställt skarpt. Blir skärpan olika om du ställer skarpt i Live View än om du ställer skärpan via sökaren? I så fall kan du behöva använda kamerans microjustering eller skicka utrustningen på service.

Ingen av bilderna är ju jätterörliga motiv så du borde kunnat använda enpunkts mätning på närmaste ögat på pojkbilden och bländat ned lite för att få både barnvagn.
 
Senast ändrad:

Astroscapist

Aktiv medlem
Ingen av bilderna är ju jätterörliga motiv så du borde kunnat använda enpunkts mätning på närmaste ögat på pojkbilden och bländat ned lite för att få både barnvagn.
Jag som är ett stort fan av kort skärpedjup hade istället för att blända ner sagt att antingen positionera sig själv eller arrangera modellerna så de är i samma fokusplan. Sist nämnda är bäst om man är ute efter komposition, medan första är för att man inte har den tiden som krävs. Barn är inga bra statister som man kan arrangera hur som helst när man helst vill. Man får ta de bilder som man kan. Ibland kan det såklart vara så att nerbländning är enda alternativet.

/stefan
 
Jag ska skicka förstoring så ni får se. Bilden är extremt suddig. I min värld är väl det enda som sma kunna göra den suddig vara spegeln. För 1/2000 fryser ju bilden speciellt när hon stod helt still.

Skickar en förstoring när jag kommer hem. Objektivet är 1 mån och kameran några mån så de är nya grejer.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag ska skicka förstoring så ni får se. Bilden är extremt suddig. I min värld är väl det enda som sma kunna göra den suddig vara spegeln. För 1/2000 fryser ju bilden speciellt när hon stod helt still.

Skickar en förstoring när jag kommer hem. Objektivet är 1 mån och kameran några mån så de är nya grejer.
Kan du ta nåt kort på stativ med samma fokuseringsteknik på statisk objekt med. Helst nåt föremål snett bakom och på andra sidan nåt snett framför. Eller ta en linja som är 45 graders lutning på.

Systemet (Kamera+objektiv) kan ju bak/framfokusera

/Stefan
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Massor med Megapixlar

Jag ska skicka förstoring så ni får se. Bilden är extremt suddig. I min värld är väl det enda som sma kunna göra den suddig vara spegeln. För 1/2000 fryser ju bilden speciellt när hon stod helt still.

Skickar en förstoring när jag kommer hem. Objektivet är 1 mån och kameran några mån så de är nya grejer.
Din kamera har så hög upplösning att detta gör att bilderna ser suddiga ut när du kikar på dom på bildskärm (dator) inzoomat. Sen beror de ju också vilken upplösning du har på skärmen. Nu vet jag inte hur du tittat på dom men jag instämmer med tidigare inlägg att det kan vara en orsak att du upplever dom som oskarpa.
Sen vet jag inte hur du tänkte att spegeln skulle kunna vara en orsak ?! Spegelvibrationer har ingen inverkan på bilden när du kör handhållet och har 1/2000 som tid. Sen vet jag inte om du vet att spegeln fälls undan när bilden tas, spegeln finns där bara för att du ska se bilden i sökaren när du komponerar bilden.

ThomasR
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Din kamera har så hög upplösning att detta gör att bilderna ser suddiga ut när du kikar på dom på bildskärm (dator)

ThomasR
Ähhh, inte ska man nöja sig med suddiga bilder trots man har hög upplösning. Tvärtom! Man ska bli kräsnare.

Denna bild är en av många från matchen med 42MPx kameran Sony A7R2 med Sigma 135/1.8. F1.8 1/4000s, ISO100.

Ena bilden är alla 42MPx utsnittet medan den andra är 1:1. Full rörlse snett mot mig i jakt på fotbollen.

/Stefan
 

Bilagor

AWid

Aktiv medlem
Utveckla det du tidigare skrivit om att AI Servo inte fungerar.
Eftersom BBF i stort sett förutsätter kontinuerlig fokusering blir det jätteproblem om kameran inte fokuserar om när du eller modellen rör sig. Spec med fullt öppen bländare 1,4. Då räcker det med normala andetag för att riskera tappat fokus.
Och åter igen - granskar du i "100 %" ser det aldrig skarpt ut.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Och åter igen - granskar du i "100 %" ser det aldrig skarpt ut.
För att? Låter som fel på antingen kamera eller objektiv om man resonerar så. Det SKA vara skarpt om man gjort allt tekniskt rätt och har utrustning som klarar det. Har man ett soft objektiv så blir det oskarpt.

/Stefan
 
ANNONS