Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tycker skärpan är lite dålig på många bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Broken arrow

Aktiv medlem
Vet inte om detta blev rätt del i forumet.

Men i alla fall, när jag zoomar in märker jag att det på längre avstånd blir sämre skärpa och i bland även grusigare"

Hur som har originalen i raw :) känns bättre än köra JPG, även jag är sämst på efterregering, hur som tanken bakom denna redigering är få livliga och naturliga bilder (inte överdriva).

https://i.imgur.com/ziGClXj.jpg


https://imgur.com/aWPmFje.jpg

https://imgur.com/o9f2xmT.jpg

Edit fick en bild fel
 

Tony D300

Aktiv medlem
Skärpan sitter i främre delen av bilderna, prova blända ner ordentligt eller försök och sätt fokus på oändligheten :)
 

lofling

Aktiv medlem
Skärpan sitter i främre delen av bilderna, prova blända ner ordentligt eller försök och sätt fokus på oändligheten :)
Fast i den sista sitter inte skärpan speciellt bra överhuvudtaget tycker jag. Om något längre bak i bilden.

Micke, det som är bra i sådana här fall är att också få reda på var du fokuserat, samt hur du exponerat, dvs bländare, slutartid och ISO.
 

Broken arrow

Aktiv medlem
Skärpan sitter i främre delen av bilderna, prova blända ner ordentligt eller försök och sätt fokus på oändligheten :)
Du kanske jag är dum, men vad menas med "blända ner " ? Fokus har jag för mig den väljer projekt automatiskt (kanske borde kollat upp det tidigare) :) ena bilden var tanken ha mer fokus på grenen till höger (tog två bilder, den bilden jag tyckte blev bra hamna fokus mer rakt fram (ser det ut som för mina amatör ögon).

japp ställd på multi, tror inte jag har oändlig zoom på min kamera eller du menar sätta fokus längst bort i bilden? Det sistnämnda går utan problem :)


Hur tycker du bilderna blev för övrigt? för mycket eller för lite redigering (eller fel redigering kanske)?
 

Broken arrow

Aktiv medlem
Fast i den sista sitter inte skärpan speciellt bra överhuvudtaget tycker jag. Om något längre bak i bilden.

Micke, det som är bra i sådana här fall är att också få reda på var du fokuserat, samt hur du exponerat, dvs bländare, slutartid och ISO.
Borde vara bränt i bilderna :)


Men från första bild F1,8 iso 125 1/1600 fokus var planen fokus på grenen (ser ut hamnat mer på björken)
Andra F 1.8 ISO 125 1/320 fokus hade jag ingen plan, den fokuserade själv (kanske rakt fram längs vattnet hade varit bra).
Sista bilden F1.8 iso 125 1/640 fokus ska vara på trädet med gula löv.


Använder multi fokus, så sen vart fokus hamnar märker jag när jag håller avtryckaren halvvägs (kan även välja manuellt om det skulle bli fel, men inte alltid man ser eller tänker på det).


Bilden på trädet med gula löv är enligt mig typexempel, zoomar man in blir det inte så tydligt utan blir mer grötigt.


Har jag missat något säg till.
 

apersson850

Aktiv medlem
Ska du få fokus på det du vill är det bättre att använda en fokuspunkt och rikta den dit. Då blir det inga sådana konstigheter i alla fall.
 

Tony D300

Aktiv medlem
Du kanske jag är dum, men vad menas med "blända ner " ? Fokus har jag för mig den väljer projekt automatiskt (kanske borde kollat upp det tidigare) :) ena bilden var tanken ha mer fokus på grenen till höger (tog två bilder, den bilden jag tyckte blev bra hamna fokus mer rakt fram (ser det ut som för mina amatör ögon).

japp ställd på multi, tror inte jag har oändlig zoom på min kamera eller du menar sätta fokus längst bort i bilden? Det sistnämnda går utan problem :)


Hur tycker du bilderna blev för övrigt? för mycket eller för lite redigering (eller fel redigering kanske)?

Bländare 1.8 e litet för o fota landskap, den bländaren är bra om du vill isolera ett objekt och smeta ut bakgrunden t.ex testa bländare 11-16 tex då får du ett större skärpedjup och mer saker i skärpa, testa och använd enpunkts fokus och fokusera längst bort/oändligheten så bör du få skärpa längst bort. :)
 

Broken arrow

Aktiv medlem
Bländare 1.8 e litet för o fota landskap, den bländaren är bra om du vill isolera ett objekt och smeta ut bakgrunden t.ex testa bländare 11-16 tex då får du ett större skärpedjup och mer saker i skärpa, testa och använd enpunkts fokus och fokusera längst bort/oändligheten så bör du få skärpa längst bort. :)
Har max 11, så mindre ljus ska släppas in alltså? Ska prova det till nästa runda :) jupp ska fokusera mer själv denna gången, får hoppas jag lyckas bättre.


Tack för tipsen :) Är ju klockrent att få lära sig. Börjar lära mig manuella läget och även redigering går bättre.
 

Broken arrow

Aktiv medlem
Ska du få fokus på det du vill är det bättre att använda en fokuspunkt och rikta den dit. Då blir det inga sådana konstigheter i alla fall.
mm, smidigt med autofokus. Bara ta om fokusen om det blir fel, men tja ibland misslyckas man upptäcka när det blir galet. Ska ta nya tag i morgon, hoppas jag lärt mig något på vägen :)
 

Tony D300

Aktiv medlem
Har max 11, så mindre ljus ska släppas in alltså? Ska prova det till nästa runda :) jupp ska fokusera mer själv denna gången, får hoppas jag lyckas bättre.


Tack för tipsen :) Är ju klockrent att få lära sig. Börjar lära mig manuella läget och även redigering går bättre.
Bländare 11,det lät lite intressant, vad har du för kamera då? Lära sig att hantera kameran manuellt är bra, är liten tröskel och ta sig över men har du gjort det så bestämmer du över kameran helt o hållet, de är tre saker som styr kameran, bländare, slutartid och iso. Finns tips o tricks på youtube :)
 

Broken arrow

Aktiv medlem
Bländare 11,det lät lite intressant, vad har du för kamera då? Lära sig att hantera kameran manuellt är bra, är liten tröskel och ta sig över men har du gjort det så bestämmer du över kameran helt o hållet, de är tre saker som styr kameran, bländare, slutartid och iso. Finns tips o tricks på youtube :)
Sony RX 100 köpt begagnad :) Ja jag fått det tipset och börjar så smått lära mig manuell fotografering, vet med min äldre finepix F30 så fungerade halvmanuella läget bäst (knölig kamera om man vill köra manuellt helt dock), auto läget gjorde något sämre bild av någon anledning (körde auto ISO på 400 låg oftast lägre på bilderna runt 200 aldrig över 400). Nya är betydligt känsligare med iso, så kör så lågt det går oavsett bild (om möjligt iso 800 är inte kul och jobba med, då är stativ bättre lösning) :)
 

Broken arrow

Aktiv medlem
Ett bildexempel saxat från nätet.

https://mc2023samanthakurtz.files.wordpress.com/2012/02/fstop.jpg

Som du ser är allt mer i skärpa på högre bländarsiffra.
Så skall du fota landskapsvyer är det alltså högt nummer du skall välja typ F8 till F11 och ska du fota objekt nära och vill ha suddig bakgrund väljer du en mindre siffra.
Tack :) iso är något jag fattat, men F och slutartid blandar jag ihop och glömmer vad som gör vad. Men tack vare jag kör manuellt har jag lärt mig slutartiden och tack vare tråden fått mer grepp om F också (högre siffror kan vara guld värt i bland) :)
 

Jofo05

Aktiv medlem
De som tipsat dig här använder kameror med större sensor än vad din har, så bländartalen blir lite annorlunda för dig, testa med 4.
 

Broken arrow

Aktiv medlem
De som tipsat dig här använder kameror med större sensor än vad din har, så bländartalen blir lite annorlunda för dig, testa med 4.
Ja, jag testa det. Tyckte bilden blev bäst runt det värden. Men ändå lite suddiga, men körde inte heller under bästa förhållanden har inget stativ t.ex så jag kunde gå lägre på fördröjningen.

Provade olika F världen. Inte ändrat dessa bilder alls denna gången tagit från raw och gjort dessa till JPG (fått så klart skala ner dom, för att kunnat ladda upp dom, så lagt lite extra skärpa vid utgående bild). Tänkte det blir lättare att jämföra utan jag ändrat bilderna :)

Gjort även rent linsen. köpte rengöring i fotoaffären och den la sig som hinna över linsen var svårt att putsa bort och fick inte bort ute i kanterna. Rekommenderar inte https://www.hama.com/00005934/hama-profi-cleaning-set speciellt vätskan som kommer med.

Fokus ska vara på samma punkt, är träddungen mitt i bilden långt bort.


F4 1/50 iso 120 https://i.imgur.com/cRkONTJ.jpg

F11 1/4 iso 125 https://i.imgur.com/jw6ozUI.jpg

F6,3 1/13 iso 125 https://i.imgur.com/YHsiRZ0.jpg
 

perstromgren

Aktiv medlem
En fjärdedels sekund handhållet är nog lite onödigt lång tid. Jag kan inte riktigt avgöra skärpan här där jag sitter, men det ser ut som om du får oskärpa pga skakning. Din kamera klarar betydligt högre känslighet (ISO) än 125. Prova att jacka upp den till 400, åtminstone, när du får så långa tider.

Sikta på att inte använda längre tider än 1/30 s innan du är van(*). Får du längre tider med vald bländare, öka ISO.

Per.

*) Eller använd ett litet stativ. Du kan ha ett i fickan, din kamera är ju liten!
 

Broken arrow

Aktiv medlem
En fjärdedels sekund handhållet är nog lite onödigt lång tid. Jag kan inte riktigt avgöra skärpan här där jag sitter, men det ser ut som om du får oskärpa pga skakning. Din kamera klarar betydligt högre känslighet (ISO) än 125. Prova att jacka upp den till 400, åtminstone, när du får så långa tider.

Sikta på att inte använda längre tider än 1/30 s innan du är van(*). Får du längre tider med vald bländare, öka ISO.

Per.

*) Eller använd ett litet stativ. Du kan ha ett i fickan, din kamera är ju liten!
Tog F11 som extrem exempel, som tidigare nämnt så tipsa en om jag skulle köra F4. Men tog i tre olika för att se om det blev någon skillnad. ISO 800 blir det som ett hav av grus (vet inte om det är kameran eller mitt fel). 400 går men i mörkare partier blir det del grus (LR CC kan jag inte få bort det utan att smeta ut detaljer).

Höll bilden ren och ökade bara ljuset lite i bilden. Gillade vattnets gråblåa uttryck faktiskt.

F4.5 1/25 iso 125 Tycker mig inte se ostadighetsoskärpa i alla fall. Svårt hålla kameran stabil när man blir frusen fort snöre på foten hade kanske gjort det bättre (hört om det tipset). Stativ är i planeringsstadiet men blir troligen något mellan lätt och släpbart (svårt med det där, antingen litet för natur eller större för mer bekväm ställning för vissa bilder).

https://i.imgur.com/IjtR6nB.jpg
 
ANNONS