Annons

Börja fota analogt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Googleye

Aktiv medlem
Mitt fotointresse började med en spontant vald fotokurs i gymnasiet där vi både fick fota analogt med framkallning i mörkrum och digitalt. Blir mer och mer sugen på att testa lite analogt igen men har ingen koll på den "sidan" fotolandet. Tänker mig helt enkelt att jag köper en äldre kamera med normal brännvidd och lite film som jag bär med mig varje dag istället för min nuvarande X-T10, som test. Har förstått att jag förutom kamera och film även behöver en skanner av nåt slag.

Så, för någon som växte upp i den digitala eran, vilken kamera ska man satsa på att hitta? Objektiv? Skanner? Samt en bra "allround" svartvit film. Det jag känner mig minst sugen att lägga pengar på är skannern då fokus är mer på känslan och lära sig fota analogt än perfekta prints. Tacksam för alla tips jag kan få :)
 

LGS

Aktiv medlem
Olympus

Jag skulle satsa på en Olympus OM2 eller OM10. Lite samma känsla som X-T10. Liten kamera med bra sökare. Hyfsat lätt att få tag i till bra pris.

Som film skulle jag välja Kodak Tri-X. Då syns det att det är analogt.
 

markbe

Avslutat medlemskap
Har du några objektiv som passar på ”analoga” kameror kan det vara en idé att hålla sig till det systemet, om inte så skulle jag säga att det egentligen inte spelar så stor roll. De stora namnen är nästan alltid ett säkert kort, men även en enkel Praktica med normalobjektiv är ett kompetent alternativ. Det du bör fundera på är om du vill ha en kamera med tillgång till någon form av exponeringsautomatik eller om du vill ha en helmanuell. Det viktigaste är att man trivs med kameran.

När det gäller film så tolkar jag allround som en film på ISO 400 och där torde Kodak Tri-X 400 och Tmax 400 samt Ilford Hp5+ och Delta 400 vara de marknadsledande. På budgetfronten finns Kentmere 400, Fomapan 400 samt ett par andra varianter. I princip är all svartvit film bra idag, men med lite olika karaktärstik. När det gäller exempelvis Fomapan 400 tycker många att den har en ganska traditionell, hård och kornig ”look” medan Kodak Tmax 400 eller Ilford Delta 400 har ett mer modernt och rent uttryck. Vilket man föredrar är mycket upp till tycke och smak.

Ska du framkalla själv så spelar även val av framkallare roll men skall du lämna in för framkallning behöver du inte tänka på det.

När det gäller skanner så har Plustek ett par relativt billiga filmskanners för några tusenlappar. Ett alternativ är flatbäddskanner som är mer mångsidiga men som också ger lite sämre bildkvalité som dock duger gott åt många. Epson brukar kunna ligga i framkant där. Ett tredje alternativ är att fotografera av negativen med makroobjektiv mot exempelvis ett ljusbord eller dylikt. Det finns ett par trådar om ämnet med olika tips och trix.
 

Googleye

Aktiv medlem
Tack för era råd, mycket nyttigt. Testar först med tri-x filmen då med en skanner från plustek, kanske opticfilm 8100. Kvarstår kamera, inte så mycket krav egentligen men vill gärna ha en med exponeringsmätare och manuell fokus. Finns en Olympus om20 här på sidan som är lite intressant.
 

Smw

Aktiv medlem
Tack för era råd, mycket nyttigt. Testar först med tri-x filmen då med en skanner från plustek, kanske opticfilm 8100. Kvarstår kamera, inte så mycket krav egentligen men vill gärna ha en med exponeringsmätare och manuell fokus. Finns en Olympus om20 här på sidan som är lite intressant.
Hej !

Olympus hus:

Välj i första hand OM1, OM2 med eller utan n spelar ingen roll. OM3, OM4, eller min favorit OM2sp.

OM40 är även den väldigt bra. Kom i kit med en riktig pärla, 35-70 3.5-5,6 (tror jag).
En liten och skarp optik, möjligtvis lite ljussvag men skärpan uppväger detta.

"Undvik" är väl att ta i men 10 resp 20 är rätt ledsamma maskiner.

Finner du en OM30 så köp, inte för att fota med, men den är lite unik.

//MW
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Kan du inte bara låna en kamera?
Finns väl hur mycket som helst i garderoberna i Sverige.
Personligen har jag aldrig förstått mig på att fota med film o svartvitt utan att göra kopiorna.
 

Ventures

Aktiv medlem
Fast det är väl kopieringen till papperskopior som är det skojiga med analogt foto?

Skaffa tillräckligt bra prylar (kamera och optik) så kan du inte skylla på utrustningen åtminstone. Det kostar inte så mycket idag.

Jag började med en stor klumpig Praktica med skruvobjektiv som första "egna" kamera. Sedan en lika klumpig Mamiya. Köpte sedan en liten och lätt Pentax ME med ett ljusstarkt 50 mm. Jag var nästan aldrig nöjd med skärpan i bilderna tills jag köpte en begagnad Nikon FM med utrustning som kostade motsvarande tre månaders uppehälle från mitt snåla studiebidrag.
Kan tänka mig att om man inte har väldigt bra minne blir det viktigt att skriva upp kamerainställningarna för varje bild, "Exif-datan", om man ska snabbt lära sig vad som fungerar och inte när film och framkallning är så pass dyrt idag.
Förr kunde man köpa råfilm och ladda kassetter för att hålla kostnaden nere och volymen uppe så man hade känslan inne när man gick över till "oförlåtande" Kodachrome 64.

Lycka till med analogfotandet.
 

dasa1203

Aktiv medlem
God kväll!

Provade för ett tag sedan att fotografera analogt med en Nikon FG20 tillsammans med ett 50/1,8 Nikon objektiv. Jag använde Fuji färgfilm som jag lät framkalla. I priset fick jag även digitala kopior vilket var praktiskt. Blev nu sugen på svartvit film för att få den riktiga känslan av analog fotografi.

Med vänlig hälsning Dag S
 

Erik Petersson

Aktiv medlem
En bra kamera kan du köpa för några hundra på webben.
Om du bor i Stockholm så finns det mörkrum du kan gå med i, tipsar gärna.
Om du vill jobba digitalt med bilderna så kan du pröva att fota av negativen med din digitalkamera innan du köper en scanner. Du kommer riktigt långt så.
 

Googleye

Aktiv medlem
Hej !

Olympus hus:

Välj i första hand OM1, OM2 med eller utan n spelar ingen roll. OM3, OM4, eller min favorit OM2sp.

OM40 är även den väldigt bra. Kom i kit med en riktig pärla, 35-70 3.5-5,6 (tror jag).
En liten och skarp optik, möjligtvis lite ljussvag men skärpan uppväger detta.

"Undvik" är väl att ta i men 10 resp 20 är rätt ledsamma maskiner.

Finner du en OM30 så köp, inte för att fota med, men den är lite unik.

//MW
Okej, undvik 10 och 20 alltså, då vet jag :)
Kan du inte bara låna en kamera?
Finns väl hur mycket som helst i garderoberna i Sverige.
Personligen har jag aldrig förstått mig på att fota med film o svartvitt utan att göra kopiorna.
Varför då? Slutar jag fota analogt blir den alltid riktigt snygg som prydnad ;) dels för att få lite känsla för hur man fotade förr och dels för att bättre lära mig korrekt exponering utan testbilder.
Fast det är väl kopieringen till papperskopior som är det skojiga med analogt foto?

Skaffa tillräckligt bra prylar (kamera och optik) så kan du inte skylla på utrustningen åtminstone. Det kostar inte så mycket idag.

Jag började med en stor klumpig Praktica med skruvobjektiv som första "egna" kamera. Sedan en lika klumpig Mamiya. Köpte sedan en liten och lätt Pentax ME med ett ljusstarkt 50 mm. Jag var nästan aldrig nöjd med skärpan i bilderna tills jag köpte en begagnad Nikon FM med utrustning som kostade motsvarande tre månaders uppehälle från mitt snåla studiebidrag.
Kan tänka mig att om man inte har väldigt bra minne blir det viktigt att skriva upp kamerainställningarna för varje bild, "Exif-datan", om man ska snabbt lära sig vad som fungerar och inte när film och framkallning är så pass dyrt idag.
Förr kunde man köpa råfilm och ladda kassetter för att hålla kostnaden nere och volymen uppe så man hade känslan inne när man gick över till "oförlåtande" Kodachrome 64.

Lycka till med analogfotandet.
Vad som är skojigt vet jag inte än, lite svårt att jämföra med det fullstora mörkrummet med sluss vi hade i skolan. Men jag lockas mer till digital behandling av filerna som jag kan printa istället om jag nån gång får till en bild värd att hänga upp.
En bra kamera kan du köpa för några hundra på webben.
Om du bor i Stockholm så finns det mörkrum du kan gå med i, tipsar gärna.
Om du vill jobba digitalt med bilderna så kan du pröva att fota av negativen med din digitalkamera innan du köper en scanner. Du kommer riktigt långt så.
Behöver jag inte macro objektiv för det? Större investering än scanner isåfall som jag inte kommer använda till annat ändå, har provat men det var aldrig min grej.

Tack så mycket för alla tips hittils! :) Fotar idag nästan bara till och från jobbet, ibland efter nån timme. Med tanke på att det är mer tidskrävande att framkalla analoga bilder har jag svårt att se hur jag kan ge mig in i den här världen mer än jag redan planerat, med tanke på tiden.
 

Erik Petersson

Aktiv medlem
Behöver jag inte macro objektiv för det? Större investering än scanner isåfall som jag inte kommer använda till annat ändå, har provat men det var aldrig min grej.
Jo, det är möjligt. Själv använder jag scanner, men jag har bekanta som är nöjda med att fota av negativen. Du kan ju också beställa scanning tillsammans med framkallningen om du inte vill köpa en scanner genast.

Jag använder Nikons analoga systemkameror. Det finns riktigt många modeller. För mig som fokuserar manuellt är det viktigt med en stor och klar sökare, så jag använder mest F3. Om du använder autofokus blir det mindre viktigt och du kommer billigare undan.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Tacksam för alla tips jag kan få :)
Har du kollat skåp och lådor hos några äldre släktingar och vänner? Chansen är rätt stor att du hittar en gammal spegelreflexkamera där! I så fall: prova den. Gav det mersmak, köp en Olympus, Nikon eller Canon från 80-talet så är det bara att ge sig hän!

Per.

PS. Digitalisera negativ film kan du göra med en hyfsad (digital) kompaktkamera - som du kanske har tillgång till. De har kort närgräns tack vare sitt lilla sensorformat.
 

henpe

Aktiv medlem
...då fokus är mer på känslan och lära sig fota analogt än perfekta prints. Tacksam för alla tips jag kan få :)
Jag tycker det beror på vad du menar med "känsla". Om du söker en typisk analog känsla i det bildmässiga uttrycket, kornighet etc, så tycker jag att du skall skaffa dig en småbildskamera. För mig finns det även en känsla i det "analoga handhavandet". Jag minns fortfarande när jag drog första filmen genom en mellanformatskamera med schaktsökare (typ Hasselbladare). Att fotografera med en gammal bälgkamera är också väldigt givande; ingenting är gratis och allt behöver göras manuellt. Med mellanformat är dock kornigheten mindre tydlig.

http://www.henpe.se/cms/photography/equipment/48-my-camera-collection


Mvh
Henrik
 

Canalog

Avslutat medlemskap
En bra kamera kan du köpa för några hundra på webben.
Om du bor i Stockholm så finns det mörkrum du kan gå med i, tipsar gärna.
Om du vill jobba digitalt med bilderna så kan du pröva att fota av negativen med din digitalkamera innan du köper en scanner. Du kommer riktigt långt så.
Jag håller med dig helt, Erik!

Jag har själv nyligen ”blivit analog” igen efter ca 15 år i den digitala världen…inte så att jag har gått tillbaka helt till det analoga fotandet, men genom att jag skaffade en bra analog kamera för småbildsfilm med ett skarpt objektiv, och så småningom har börjat ”lära om” - så har jag börjat upptäcka det svartvita analoga fotandet på nytt. På 60- och 70-talet var jag väldigt aktiv med fotograferandet, var medlem i Umeåstudenternas fotoklubb och var materialförvaltare i klubbens fotolabb på universitetet Med tillgång till bl a en Leitz Focomat förstoringsapparat, gjorde jag stora förstoringar av mina svartvita negativ som jag hade framkallat själv i framkallningsdosa.

Även om det är längesen jag höll på med detta, så finns mycket av erfarenheterna från den tiden ännu kvar, och bara att känna lukten av fixerbad ger mig en häftig tidsresa i minnet tillbaka till den ”gamla goda tiden”.

Och visst är det spännande - och jag kan hålla med om att det härliga kornet man får med t ex Tri-X är svårt att åstadkomma med sv/v-konverterade digitalbilder.

Så jag är just nu väldigt entusiastisk, den senast filmen jag framkallade blev ett lyft m a p teknisk kvalitet, så bara jag får lite mera träning i att komma ihåg att både exponera rätt men också att ställa in skärpan (min gamla analogkamera har ju varken autofokus eller bildstabilisering), så kan jag snart börja ”fokusera” på känsla och bildspråk i mina bilder.

Så jag rekommenderar alla som är nyfikna på den analoga världen - PROVA PÅ! Det är riktigt häftigt - och behöver inte alls bli så dyrt.

Oavsett om du har egna erfarenheter från den analoga eran, eller är ung och nyfiken på den typen av foto
så är det riktigt roligt! Bara genom att "gå halvvägs” dvs bara framkalla filven själv/skicka in den till framkallning på ett labb, och sedan scanna filmen in i datorn så kommer många intressanta möjligheter till nytt bildskapande att visa sig!

mvh
/B
 

PMD

Aktiv medlem
Kan tänka mig att om man inte har väldigt bra minne blir det viktigt att skriva upp kamerainställningarna för varje bild, "Exif-datan", om man ska snabbt lära sig vad som fungerar och inte när film och framkallning är så pass dyrt idag.
Eller fotografera av kamerans bländare- och slutartidsinställningar med sin mobiltelefon. :)
 

PMD

Aktiv medlem
Tänker mig helt enkelt att jag köper en äldre kamera med normal brännvidd och lite film som jag bär med mig varje dag istället för min nuvarande X-T10, som test.
Kanske en Nikon F6? :)
Det är nog en av de modernaste filmkamerorna, för att inte säga den modernaste. Den är ungefär som en digital Nikon småbildskamera, fast för film. En aning dyr, kanske ...

Behöver du en systemkamera? En kompaktkamera är kompaktare (duh!) och kanske känns bekvämare att ha med sig varje dag. Det finns massor av fina kompaktkameror från 1960-talet och framåt. Dessa brukar gå att hitta rätt billigt. T.ex. Canonet-serien, Olympus RC, RD, SP, etc, Yashica Electro 35-serien, osv.
 

Ventures

Aktiv medlem
Kanske en Nikon F6? :)
Det är nog en av de modernaste filmkamerorna, för att inte säga den modernaste. Den är ungefär som en digital Nikon småbildskamera, fast för film. En aning dyr, kanske osv.
Och antagligen en av de mest avancerade analoga småbildskamerorna. Ett enklare sätt är att tejpa över displayen på digitalkameran så slipper man trassla med film och skanner. Det där Tri-x kornet kan man säkert åstadkomma med en plugin till lightroom.
F6 (och F5) är ju som en någorlunda modern DSLR i handhavandet fast utan display.

Om det inte är mörkrumsjobbet eller att ha en fysisk filmremsa i handen som man vill åt kan man också ställa digitalkameran i m-läge och bara gå efter en centrumvägd ljusmätare som visar om man ligger över- eller under i exponering. Autofokus och autoiso avstängda förstås. Då har man motsvarande funktion som en enklare kamera, typ Nikon FM. Sedan kan man vänta några veckor innan man tittar på resultatet. Mer mystiskt är inte analogfoto. ;)
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
örja med nåt billigt , det är tipps nr 1.
Jag själv har gått tillbaks till analogt och har en Nikon FM som ingen kan klanka på.
Billig i inköp och tar bilder som de flesta andra analoga kameror.
Jag har även en Nikon F4 ....första analoga med autofokus. Lite krångligare att handha , men
en fantastisk kamera.

Jag köpte en Epson V370 skanner ny för 1000:- Gör man rätt så gör också skannern rätt.
Finns dessutom massor av instruktionsfilmer på youtube.
I längden blir detta dyrt i förhållande till digital fotografi , men det är skitkul!
Bilden nedan har tagits med en Nikon FM och skannats med en Epson V370


https://www.fotosidan.se/member/photos/editpic.htm?portfolio=377496&ID=3551713

Lycka till!
 
ANNONS