Annons

7D mark II orkar inte driva Canon EF 100-400mm f/4,5-5,6L IS USM?

Produkter
(logga in för att koppla)

benkar

Aktiv medlem
Har i flera år haft min Canon EF 100-400mm f/4,5-5,6L IS USM ihop med 5D mark II och 5D mark III, fungerat finfint.

Skaffade för ett tag sedan en 7D mark II för tex flygfoto, komma lite närmare.

Skulle nu testa 7D mark II ihop med EF 100-400mm. Efter ett tag så slutar autofokus fungera. Efter att startat om kameran eller ändrat autofokusläge så fungerar det igen, men slutar efter en stund att fungera igen.

Om jag stänger av bildstabiliseringen på optiken så fungerar autofokus som den ska, men med bildstabilisering påslagen så slutar autofokus fungera efter en stund.

Någon annan som drabbats av detta? För lite energi till optiken? Skulle det kanske lösas med batterigrepp till 7D:n?
 

apersson850

Aktiv medlem
Verkar inte troligt att kameran inte skulle klara av det. Det går utmärkt med samma objektiv monterat på min 7D.
Dessutom är det ju samma batteri, LP-E6, i kamerorna som du jämför med. Nej, det lär vara något annat som felar.
 

Jomil

Ny medlem
Provat att testa ett annat batteri eller ett batterigrepp i kameran för att utesluta batteriproblem
innan du går vidare med andra åtgärder och funderingar
 

benkar

Aktiv medlem
Tack för alla svar :)

Har testat med batteriet från 5D mark III, ingen förbättring/skillnad.

70-200 2.8:an fungerar finfint på 7D mark II:an, och som skrivet inga problem med 100-400:an på 5D mark III:an.

Det som händer när autofokus med 100-400:an slutar fungera är att kameran samtidigt anger bländare 1.8, startar då om kameran och fokus fungerar en stund, tills att det blir samma sak igen, autofokus slutar fungera och kameran anger bländare 1.8.

Såg i något engelskt forum någon med samma problem (hittar inte igen det just nu) Han hade lämnat in både kamera och optik på service, men blev ingen förbättring.
 

holmbo

Aktiv medlem
Låter nästan som om det behövs rengöring av kontakter på kamerahus och objektiv. Värt att testa i alla fall om du inte redan gjort det.

//Lars
 

benkar

Aktiv medlem
Låter nästan som om det behövs rengöring av kontakter på kamerahus och objektiv. Värt att testa i alla fall om du inte redan gjort det.

//Lars
7D:n har bara gått några 100:a exponeringar (köpte den begagnad) så på kameran borde det inte vara några problem, men optiken är ju gammal....

Och lustigt att fokuseringen fungerar finfint med bildstabiliseringen avslagen, hmmm...

Tips på vad man ska rengöra kontakterna med? (Edit// Förutom torka med fiberduk, vilket jag gjort)
 
Senast ändrad:

holmbo

Aktiv medlem
Luddfritt papper eller annan luddfri duk fuktad med lite kemisk ren bensin eller isopropylalkohol brukar fungera bra för att at bort smuts och fett. Torka försiktigt på kontaktytorna bara, men var försiktig med plastdetaljer.

//Lars
 

apersson850

Aktiv medlem
Det gamla objektivet kan man inte uppdatera själv, men har kameran senaste firmware?

Att bländare 1,8 visas tyder på att något går fel i kommunikation mellan kamera och objektiv, för så stor bländare finns ju inte.
Har du tillgång till ett annat likadant objektiv att prova med? Kom hit annars... ;-)
 

Smw

Aktiv medlem
Har i flera år haft min Canon EF 100-400mm f/4,5-5,6L IS USM ihop med 5D mark II och 5D mark III, fungerat finfint.

Skaffade för ett tag sedan en 7D mark II för tex flygfoto, komma lite närmare.

Skulle nu testa 7D mark II ihop med EF 100-400mm. Efter ett tag så slutar autofokus fungera. Efter att startat om kameran eller ändrat autofokusläge så fungerar det igen, men slutar efter en stund att fungera igen.

Om jag stänger av bildstabiliseringen på optiken så fungerar autofokus som den ska, men med bildstabilisering påslagen så slutar autofokus fungera efter en stund.

Någon annan som drabbats av detta? För lite energi till optiken? Skulle det kanske lösas med batterigrepp till 7D:n?
Hej !

Har du inte senaste fw så börja med att fixa det:

https://www.canon.se/support/consumer_products/products/cameras/digital_slr/eos_7d_mark_ii.aspx?type=firmware

//MW
 

benkar

Aktiv medlem
Det gamla objektivet kan man inte uppdatera själv, men har kameran senaste firmware?

Att bländare 1,8 visas tyder på att något går fel i kommunikation mellan kamera och objektiv, för så stor bländare finns ju inte.
Har du tillgång till ett annat likadant objektiv att prova med? Kom hit annars... ;-)
Jupp, kameran har senaste firmware.

Jo, känns som om kommunikationen inte är helt stabil, förstår dock inte skillnaden 7D:n och 5D:n.

Testat lite mer under dagen. Om jag snabbt hoppar mellan olika objekt i bokhyllan att fokusera på så kommer låsningen relativt snabbt, men om jag lite mer långsamt hoppar mellan olika objekt att fokusera på så blir det ingen låsning.

En sak jag noterat är att med 100-400 monterad så är det relativt mycket "glapp" mot 7D:n (man kan vrida optiken någon milimeter) i jämförelse med tex 24-70:an som sitter fast utan något liknande "glapp".
Är samma sak med optiken monterad på 5D:n, men den är kanske lite mer förlåtande.

Men, men, är ingen ko på isen, ska på söndagen fota lite, får se hur det går, bökar det för mycket så byter jag till 5D:n.

Tack alla för input!

/B
 

apersson850

Aktiv medlem
Att man kan vrida lite beror bara på hur stort hålet är i förhållande till stiftet som låser objektivet på kameran. Men det ska inte gå att vrida så mycket att kontaktstiften kommer utanför plattorna som de ska möta ändå.
 

benkar

Aktiv medlem
I praktiken fungerade det på söndagen trots allt riktigt bra med 7D II och 100-400:an.

När jag lite mer långsamt hoppade mellan olika objekt att fokusera på så blev det ingen låsning :)

/B
 
ANNONS