Annons

Superzoom?

JokkBar

Ny medlem
Hallå!

Ska till Afrika i November. Guidad resa, Kapstaden, Johannesburg och Kreugerparken. Ska bli riktigt nice!

Har bestämt mig för att köpa en superzoom, typ 18-200, att använda som resans "standardobjektiv", alltså det som kommer sitta monterat oftast. Men frågan är vad man ska köpa? Ska man satsa på Nikons egna grejer som kostar en slant, eller funkar det lika bra med Tamron som jag sett har lite billigare grejer...

Kameran är en D5300, och jag är ingen proffsfotograf. Men det vore ju trevligt att komma hem med lite fina djurbilder. Kan tänka mig att lägga 6-7000, men vill helst hamna ner mot 4-5...

Nån som har några tankar kring detta? All input mottages tacksamt, då jag själv är helt novis!
 
Hallå!

Ska till Afrika i November. Guidad resa, Kapstaden, Johannesburg och Kreugerparken. Ska bli riktigt nice!

Har bestämt mig för att köpa en superzoom, typ 18-200, att använda som resans "standardobjektiv", alltså det som kommer sitta monterat oftast. Men frågan är vad man ska köpa? Ska man satsa på Nikons egna grejer som kostar en slant, eller funkar det lika bra med Tamron som jag sett har lite billigare grejer...

Kameran är en D5300, och jag är ingen proffsfotograf. Men det vore ju trevligt att komma hem med lite fina djurbilder. Kan tänka mig att lägga 6-7000, men vill helst hamna ner mot 4-5...

Nån som har några tankar kring detta? All input mottages tacksamt, då jag själv är helt novis!
Har skickat PM till dig!
 

matshonkamaa

Aktiv medlem
Tamron kommer ju med sin nya superzoom 18-400 mm som verkar rätt lovande. Den borde släppas före November men något utanför din budget då den verkar hamna på just över 7000:-.
 

professorb

Aktiv medlem
Var i Krugerparken i juli och måste nog rekommendera ett objektiv med minst 300 mm. Om du bara skall ha ett objektiv så är kanske Nikon 18-300/6.3 det som är bäst. Relativt litet och smidigt men ändå skarpt. Köpte ett sådant till dottern som har använt det med en D3400 på Galapagosöarna. Har inte fått se fullstora bilder ännu men hon verkar nöjd med omfånget.

OM du kan tänka dig att byta objektiv kan ett 55-300 eller 70-300 bara en lösning för Krugerparken och ett normal som 16-85 för resten.
 

JokkBar

Ny medlem
Var i Krugerparken i juli och måste nog rekommendera ett objektiv med minst 300 mm. Om du bara skall ha ett objektiv så är kanske Nikon 18-300/6.3 det som är bäst. Relativt litet och smidigt men ändå skarpt. Köpte ett sådant till dottern som har använt det med en D3400 på Galapagosöarna. Har inte fått se fullstora bilder ännu men hon verkar nöjd med omfånget.

OM du kan tänka dig att byta objektiv kan ett 55-300 eller 70-300 bara en lösning för Krugerparken och ett normal som 16-85 för resten.
Har hört lite olika bud. Vissa säger att man kommer väldigt nära, men det kanske beror på olika faktorer. Tid på dygnet, väder, typ av fortskaffningsmedel etc.? Det lutar åt 18-300, som jag av någon anledning missat att det fanns öht. Men nån sa i en annan tråd att 300mm var onödigt, för det var en massa soldis och annat som störde om man tog bilder på så långt håll... Nåt du känner igen?
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
Har hört lite olika bud. Vissa säger att man kommer väldigt nära, men det kanske beror på olika faktorer. Tid på dygnet, väder, typ av fortskaffningsmedel etc.? Det lutar åt 18-300, som jag av någon anledning missat att det fanns öht. Men nån sa i en annan tråd att 300mm var onödigt, för det var en massa soldis och annat som störde om man tog bilder på så långt håll... Nåt du känner igen?
Jag körde 70-200 när jag var i Sydafrika och det räcker gott, vår guide var duktig och vi kom väldigt nära djuren så med 200 fick jag även närbilder, det var tom så att 700 kändes lite mycket ibland.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hallå!

Ska till Afrika i November. Guidad resa, Kapstaden, Johannesburg och Kreugerparken. Ska bli riktigt nice!

Har bestämt mig för att köpa en superzoom, typ 18-200, att använda som resans "standardobjektiv", alltså det som kommer sitta monterat oftast. Men frågan är vad man ska köpa? Ska man satsa på Nikons egna grejer som kostar en slant, eller funkar det lika bra med Tamron som jag sett har lite billigare grejer...

Kameran är en D5300, och jag är ingen proffsfotograf. Men det vore ju trevligt att komma hem med lite fina djurbilder. Kan tänka mig att lägga 6-7000, men vill helst hamna ner mot 4-5...

Nån som har några tankar kring detta? All input mottages tacksamt, då jag själv är helt novis!
Generellt tycker jag du tänker rätt - du kommer största delen av tiden att fota dagtid med mycket ljus, så att blända ned ett steg är sällan ett problem och då presterar de flesta superzoomar helt ok.

Tamrons lilla prisvärda 18-200 mm f/3,5-6,3 Di II VC
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3276817
presterar överraskande jämnt med Nikons egen och betydligt dyrare 18-200.

Någon tipsade om Nikons 18-300 som ju är nyare än deras 18-200, där kan man även nämna Tamrons 16-300/3,5-6,3 Di II VC PZD Macro som är nästan lika bra som Nikon-objektivet, till ett lite lägre pris.

Eller som sagt, om du verkligen vill ta i, det överraskande bra Tamron 18-400. Vi testade ju det nyligen och det är helt klart en superzoom och som alla sådana har det en del besynnerlig distorsion, inte så superbra kantskärpa och en del axiell CA (sådan som finns över hela bildytan). Just det sistnämnda är lite trist när man tar bilder i starkt solljus eftersom det lätt ger bilder en luddig känsla, i synnerhet runt högdagrar och i motljussituationer. Men, det dämpas också snabbt med lite nedbländning.

Men generellt - superzoomar ger bättre bilder än de flesta tror, och i synnerhet om man bländar ned ett steg. Deras största akilleshäl är oftast distorsion, men det spelar ofta inte så stor roll för resebilder.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Kan instämma med föregående. Dock tycker jag att 7000kr är lite saftigt för en superzoom som ändå har begränsningar. 18-200 är väl bra men kanske är 200mm även på crop lite begränsande om något spännande djur dyker upp långt bort. En superzoom ut till 300mm kanske är en bra kompromiss. Här skulle jag nog föreslå Tamrons som prisvärd jf med Nikons ändå.
 
ANNONS