Annons

Olagligt att fota på äldreboende?

Produkter
(logga in för att koppla)

A.Dent

Aktiv medlem
I gårdagens Hallandsposten så är en person polisanmäld efter ha "smygfotograferat" på ett äldreboende när de äldre satt och åt. Bilden sms'ades till den f.d enhetschefen. Det verkar inte varit fråga om någon kränkande fotografering (de satt och åt) så jag har svårt att se det olagliga i fotograferingen. Det enda jag kan tänka mig är att det är ett lokalt fotoförbud, men det gör det inte olagligt att fota, man kan bara avvisas.

Kan det vara olagligt eller ej? Om det är olämpligt eller omoraliskt hör inte till denna diskussionen.

Länk till artikeln (betalvägg tyvärr, 1kr för den som vill läsa).
http://www.hallandsposten.se/nyheter/halmstad/de-äldre-fotograferades-i-smyg-när-de-åt-kvällsmat-1.4598921
 
i gårdagens Hallandspost

I gårdagens Hallandsposten så är en person polisanmäld efter ha "smygfotograferat" på ett äldreboende när de äldre satt och åt. Bilden sms'ades till den f.d enhetschefen. Det verkar inte varit fråga om någon kränkande fotografering (de satt och åt) så jag har svårt att se det olagliga i fotograferingen. Det enda jag kan tänka mig är att det är ett lokalt fotoförbud, men det gör det inte olagligt att fota, man kan bara avvisas.

Kan det vara olagligt eller ej? Om det är olämpligt eller omoraliskt hör inte till denna diskussionen.

Länk till artikeln (betalvägg tyvärr, 1kr för den som vill läsa).
http://www.hallandsposten.se/nyheter/halmstad/de-äldre-fotograferades-i-smyg-när-de-åt-kvällsmat-1.4598921
Jag tänker
ett äldreboende är ju inte en offentlig plats

säkert är det så att det krävs samtligas medgivande
och
äldreboendets
vården och den typen inrättningar har säkert ett integritetsskydd
och
därmed fotoförbud
/inger
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Vad som helt kan polisanmälas, även det som inte är olagligt. Exempelvis så polisanmälde en man att han var missnöjd med julklapparna från sin mamma ....

Håller med om att det kan råda lokalt fotoförbud. Det kan ligga bakom polisanmälan. Sen är det upp till polis/åklagare att se om det verkligen skett något brott.

Det kanske kan vara ett brott mot PUL, men jag tror att de drabbade i så fall måste driva saken. Jag utesluter inte heller kränkande fotografering, men då måste fotograferingen ha skett dolt.
 

Visom

Aktiv medlem
Att bli smygfotograferad i hemmet räknas väl in som kränkande i lagens mening. Ett äldreboende skulle jag kunna tänka mig likställs med hemmet för de äldre som bor där, inklusive de gemensamma utrymmena. Dock inte eventuella uterum, balkonger etc. Så, helt orimligt tycker jag inte att det är. Det hänger lite på definitionen av privat....
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag tänker
ett äldreboende är ju inte en offentlig plats

säkert är det så att det krävs samtligas medgivande
och
äldreboendets
vården och den typen inrättningar har säkert ett integritetsskydd
och
därmed fotoförbud
/inger
Fotoförbud råder först när ett sådant annonserats. Det kan ha utfärdats ett generellt fotoförbud för äldreboenden. Detta är en ordningsfråga, precis som rökförbud eller glassförbud, och inget som polisen normalt har att göra med.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Att bli smygfotograferad i hemmet räknas väl in som kränkande i lagens mening. Ett äldreboende skulle jag kunna tänka mig likställs med hemmet för de äldre som bor där, inklusive de gemensamma utrymmena. Dock inte eventuella uterum, balkonger etc. Så, helt orimligt tycker jag inte att det är. Det hänger lite på definitionen av privat....
Helt riktigt. Hemmet är ett privat område i lagens mening. Fotograferingen måste dock ha skett dolt för att det det ska räknas som kränkande fotografering.
 

A.Dent

Aktiv medlem
Man vill alltså få gemensamma utrymmen att räknas in i "kränkande fotografering"?
Jag tror det är mer okunnighet som har orsakat polisanmälan.

Jag tänker ett äldreboende är ju inte en offentlig plats så säkert är det så att det krävs samtligas medgivande och äldreboendets vården och den typen inrättningar har säkert ett integritetsskydd och därmed fotoförbud /inger
(fixade bara till radbrytningen lite)

Ett fotoförbud gör det inte olagligt att fota. Det är bara skyddsobjekt och kränkande fotografering som är olagligt. Har dessutom personen inte dolt sin fotografering så är det inte kränkande fotografering.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-far-du-fota-och-har-far-du-inte

Tyvärr är det väl sällan sådana här artiklar följs upp.

Vad som helt kan polisanmälas, även det som inte är olagligt. Exempelvis så polisanmälde en man att han var missnöjd med julklapparna från sin mamma ....

Håller med om att det kan råda lokalt fotoförbud. Det kan ligga bakom polisanmälan. Sen är det upp till polis/åklagare att se om det verkligen skett något brott. Det kanske kan vara ett brott mot PUL, men jag tror att de drabbade i så fall måste driva saken.
Det finns nog en del julklappar som är nästan är värda att polisanmäla :)
Tyvärr kommer det nog inte ens utredas pga resursbrist.
 

tormig

Aktiv medlem
"I smyg" tolkar jag som att den skedde dolt. Så frågan är om ädreboendet klassas som de äldres hem?
Det äldreboende jag har erfarenhet av är deras hem. De HYR sina rum/lägenheter som vilken lägenhet som helst. Dessutom betalar de för gemensamma utrymmen, man lägger på några extra kvm till deras egen yta i kontraktet. Så de gemensamma utrymmena är också en del av deras hem.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Hemma är väl rimligen där mn är mantalskriven?

Det äldreboende jag har erfarenhet av är deras hem. De HYR sina rum/lägenheter som vilken lägenhet som helst. Dessutom betalar de för gemensamma utrymmen, man lägger på några extra kvm till deras egen yta i kontraktet. Så de gemensamma utrymmena är också en del av deras hem.
Att de boende måste anmäla verkar inte vara realistiskt. hälften av de boende är numera dementa och inte kapabla till att göra en polisanmälan.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Att bli smygfotograferad i hemmet räknas väl in som kränkande i lagens mening. Ett äldreboende skulle jag kunna tänka mig likställs med hemmet för de äldre som bor där, inklusive de gemensamma utrymmena. Dock inte eventuella uterum, balkonger etc. Så, helt orimligt tycker jag inte att det är. Det hänger lite på definitionen av privat....
Nej inte det minsta.
Jag kan komma hem till dig o fotografera hur mycket jag vill.... tills jag blir uppmanad att sluta.
Kränkande fotografering är att du redan när du tar bilden så har du baktankar, tex Sexuella eller förnedrande.
 

Visom

Aktiv medlem
Att de boende måste anmäla verkar inte vara realistiskt. hälften av de boende är numera dementa och inte kapabla till att göra en polisanmälan.
Angående din rubrik, juridiskt borde det finnas något som ger svart på vitt vad som är hem. Rimligtvis borde äldreboendet vara hem och de borde då vara skrivna där(?). Juridiskt borde äldreboendet då vara hemmet. Men jag kan tänka mig att några fortfarande är skrivna på sin gamla adress, speciellt om deras partner fortfarande är pigg och fullt kapabel att hantera den andres post, räkningar etc. Ren mentalt gissar jag att många tycker det skulle vara jobbigt att officiellt ändra mantalsskrivningen från sitt hem de senaste 40 åren till ett äldreboende.

Orelaterat till denna händelse kan man också fundera på om man är hemma när man är hos en nära anhörig. En student som precis flyttat hemifrån och bor i studenlägenhet mån-fre, kan han anses vara hemma om han åker hem till föräldrarna och sover där mellan lör-sön?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Nej inte det minsta.
Jag kan komma hem till dig o fotografera hur mycket jag vill.... tills jag blir uppmanad att sluta.
Kränkande fotografering är att du redan när du tar bilden så har du baktankar, tex Sexuella eller förnedrande.
Det står inget i lagen om sexuella baktankar eller förnedring, däremot beskrivs hemmet som en privat plats där man kan förvänta sig att slippa bli fotograferad.
 

Visom

Aktiv medlem
Nej inte det minsta.
Jag kan komma hem till dig o fotografera hur mycket jag vill.... tills jag blir uppmanad att sluta.
Kränkande fotografering är att du redan när du tar bilden så har du baktankar, tex Sexuella eller förnedrande.
Fast du kan inte smygfota mig i mitt hem. Oberoende av baktankar. Tar de en smygbild av mig i mit hem (undantaget balkong, uteplats etc) så är det kränkande fotografering som jag förstått lagen.

Visar du kameran är det aldrig kränkande. Kanske andra lagar om ofredande etc kan komma in, men i grunden är det lagligt och som du säger så riskerar du på sin höjd att bli ivägkörd.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Gott omdöme!

Alla på ett äldreboende är sjuka. Oftast allvarligt och ofta svårt dementa. Att fotografera sjuka människor borde uteslutas av fotografer med gott omdöme oavsett vad lagen säger. Lite vett kan man väl kräva även av fotografer?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nej inte det minsta.
Jag kan komma hem till dig o fotografera hur mycket jag vill.... tills jag blir uppmanad att sluta.
Kränkande fotografering är att du redan när du tar bilden så har du baktankar, tex Sexuella eller förnedrande.
Nej, dina baktankar är inte relevanta. Det är vad du gör, var du gör det och hur du gör det som är frågan.

"6 a § Den som olovligen med tekniskt hjälpmedel i hemlighet tar upp bild av någon som befinner sig inomhus i en bostad eller på en toalett, i ett omklädningsrum eller ett annat liknande utrymme, döms för kränkande fotografering till böter eller fängelse i högst två år.
Till ansvar ska det inte dömas om gärningen med hänsyn till syftet och övriga omständigheter är försvarlig.
Första stycket gäller inte den som med tekniskt hjälpmedel tar upp bild av någon som ett led i en myndighets verksamhet. Lag (2013:366)."
 
ANNONS