Annons

CrashPlan for Home försvinner - alternativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mánadís

Aktiv medlem
Fick precis ett meddelande om att CrashPlan bara ska fokusera på företagskunder framöver och lägger ned sitt alternativ för hemmabruk. De rekommenderar Carbonite istället - någon som har testat det? Vilka andra bra alternativ finns det egentligen vad gäller molnlagring? Jag har använt CrashPlan för att spara upp till molnet från en extern hårddisk (är uppe i 1,4 TB nu) och vill ju kunna fortsätta på samma vis till liknande pris helst.

Hur kommer ni andra som använder CrashPlan för hemmabruk att göra?
 

DocRock

Aktiv medlem
Om jag fattar rätt så kan du via Carbonite bara ha 250Gb
Om man behåller Crashplan (for small business) och blir det nya priset 10 dollar i månaden för obegränsat utrymme i molnet.
Och man får 75% rabatt första året ??? i så fall är det kommande året billigare än tidigare,
så jag behåller nog crashplan (for small business) ett år till så får jag se vad alternativen är då.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Kolla Backblaze. Det är en service jämförbar med Crashplan: http://thewirecutter.com/reviews/best-online-backup-service/
Ja ganska likvärdigt - ända till att du gör en restore.
Då behöver de din privata nyckel för att kunna avkryptera dina data hos dem för att de sedan ska kunna zippa dem och överföra dem till dig.

För att inte tala om att de raderar data 30 dagar efter att en disk senast varit ansluten.
Så har du inte hunnit backa upp din data medan du är på semester eller liknande är din data rökt.

Vilka dumheter.
 

Mánadís

Aktiv medlem
Nä, bara 250 GB räcker ju ingenstans. Tyckte det stod obegränsat, men har inte hunnit kolla så noga så det var nog önsketänkande. Kanske blir till att fortsätta med CrashPlan for small businesses i alla fall då. Jag tog (lite korkat) för givet att det skulle vara väldigt mycket dyrare, men 120 dollar/år är ju inte så farligt.
 

Ventures

Aktiv medlem
Finns inte risken att de låser kontot en vacker dag och begär en skaplig summa i bitcoin för att låsa upp det igen? Eller åtminstone höjer priset eftersom ingen orkar/hinner flytta sina filer.

120 USD får man en bra 3 TB backupdisk för.
 

cassidy

Aktiv medlem
Först var jag lite sur över att jag förnyade min prenumeration för lite drygt en månad sen, men efter att ha ägnat gårdagskvällen åt att googla på alternativ känns det bra att jag har tid på mig att utvärdera & göra research. :)

Mitt problem med BackBlaze är samma nu som när jag valde CrashPlan för ett antal år sen - precis som Petter ovan påpekar, efter 30 dagar så tas filen bort. För mig är det inte en backup, det är temporär offsitelagring...

---
Backblaze FAQ
Q: What Happens If I Delete A File From My Computer?

A: Files that are deleted or removed from the system backing up are retained in the Backblaze backup for 30 days, for the purposes of recovery. After 30 days, those files are deleted from the Backblaze backup as well.
---

Mest intressant hittills verkar vara Arq Backup, även om tröskeln att komma igång kanske är högre än för CrashPlan/Backblaze.
 

cassidy

Aktiv medlem
Varför inte helt enkelt synca på en kompis dator?

/Stefan
Det är möjligt att jag har mina hang-ups på det, men jag har lättare att ställa krav på saker jag betalar för än att be någon vara givmild med något jag anser är viktigt men som de inte delar uppfattning om.

Med andra ord skulle jag bli lite upprörd om kompisens dator inte varit igång på 2-3 veckor medan han tycker det var självklart att stänga av den när han åkte på semester.
 

Deblenh

Aktiv medlem
Jag har också Crashplan som backuplösning. Men jag har också Dropbox som fileshare. I och med detta drag från Crashplan uppgraderar jag mitt Dropbox Plus (99$/år för 1 TB) med Extended version history för 39$/år. Då har jag full versionshantering på alla filer upp till ett års "ålder". Inte en 100% ig cloud backuplösning men närapå. Sedan har jag en lokal Time Machine backup till en extern disk i annat rum. Får duga! :)
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Var hittar Ni info om att Carbonite har bara 250 GB, jag tycker de skriver:

How much can I back up with Carbonite Personal plans?

With Carbonite Personal plans, there's no limit on your backup space. Our Basic plan allows you to back up all the user-generated files on your internal hard drive.

Additionally, our Plus and Prime plans allow you to also include files from an external hard drive in your backup


Finns det något finstilta jag missat ?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Då har det börjat... Vi kommer inom en ganska kort framtid att få se vart priserna hamnar i det långa loppet.
O desto längre historia man har med företaget, desto mer kan de ta ut.
Jag hade satt upp en server hos någon fotointresserad vän som förstår vad man vill.
 

cassidy

Aktiv medlem
Då har det börjat... Vi kommer inom en ganska kort framtid att få se vart priserna hamnar i det långa loppet.
O desto längre historia man har med företaget, desto mer kan de ta ut.
Jag hade satt upp en server hos någon fotointresserad vän som förstår vad man vill.
Jag är övertygad om att modellen för prissättning kommer att gå mot det här hållet

https://www.backblaze.com/b2/cloud-storage-pricing.html

Vilket jag (utan att diskutera faktiska kronor/ören) kan tycka är rimligt. Dvs modellen är att det bryts ned i initial upload, löpande upload osv.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Kan det inte vara en vettig lösning, om man redan har en NAS vill säga, att ha en till NAS på ett annat ställe? Vad jag förstår så har alla fall Synology den möjligheten, och i längden så borde det bli en billigare lösning.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Kan det inte vara en vettig lösning, om man redan har en NAS vill säga, att ha en till NAS på ett annat ställe? Vad jag förstår så har alla fall Synology den möjligheten, och i längden så borde det bli en billigare lösning.
Jo

Men just idag är molnlagring billigt.
Det kommer ändra sig, detta fallet är inte det första o fler kommer att följa efter när kostnaderna ökar.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det är möjligt att jag har mina hang-ups på det, men jag har lättare att ställa krav på saker jag betalar för än att be någon vara givmild med något jag anser är viktigt men som de inte delar uppfattning om.

Med andra ord skulle jag bli lite upprörd om kompisens dator inte varit igång på 2-3 veckor medan han tycker det var självklart att stänga av den när han åkte på semester.
Backup är backup. Man kan göra det varje dag, en gång per vecka månadsvis. Beror på såklart hur paranoid man är.
Man sätter upp en Extern HD som syncas trådlöst till en annan del av huset/lägenheten. Sen har man en likasinnad fotokompis eller nån annan kompis/släkt som ofta har datorn på eller iaf sin NAS. Brukar denne person inte ha det förr så gör man såklart en deal med denna att lämna den på eller sätta en påminnelse att varje helg eller annan klockslag ha den på. Men glöms det så är det nog inte hela världen då man har backup hemma. Till denna syncar man mer sällan. Denna backup är ju ifall huset brinner ner. Att en tjuv kommer och hittar den externa gömda backuphårdisken är nog mer osannolikt såvida denna inte är ute efter specifika saker o vänder upp o ner på huset. Oftast har inte tjuven tid till detta. På detta bör man har både inbrotts och brandlarm kopplat till utryckningsföretag.

/Stefan
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Var hittar Ni info om att Carbonite har bara 250 GB, jag tycker de skriver:

How much can I back up with Carbonite Personal plans?

With Carbonite Personal plans, there's no limit on your backup space. Our Basic plan allows you to back up all the user-generated files on your internal hard drive.

Additionally, our Plus and Prime plans allow you to also include files from an external hard drive in your backup


Finns det något finstilta jag missat ?
Tänk på att Carbonite också raderar filer efter 30 dagar från den senaste tidpunkten de fanns på din dator.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Tänk på att Carbonite också raderar filer efter 30 dagar från den senaste tidpunkten de fanns på din dator.
Såg det. Såg också att 250 GB gäller för "Small Business" hos Carbonite. Läste också en utvärdering/recensioner av Carbonite, och intrycket var blandad.

Kanske betala 10 $/månad för small business hos Crashplan, med tanke hur mycket man pröjsar för fotoprylar så kanske får man acceptera att betala lite för backup ?
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Såg det. Såg också att 250 GB gäller för "Small Business" hos Carbonite. Läste också en utvärdering/recensioner av Carbonite, och intrycket var blandad.

Kanske betala 10 $/månad för small business hos Crashplan, med tanke hur mycket man pröjsar för fotoprylar så kanske får man acceptera att betala lite för backup ?
Om man har mycket data som bara finns på en client/server/dator vilken backar upp till Crashplan Small business blir det klart billigare än att kliva på Backblaze B2 t.ex. Dessutom har Crashplans tjänst andra fördelar.

Det är föst när man behöver betala för flera klienter som ska backas upp som priset börjar dra iväg för crashplan.

Så fortsätter jag att placera allt mitt material, fotografier etc samt backa upp alla mina och familjens klienter till min server för att sedan sedan backa upp själva servern till Crashplan klarar jag mig undan ganska bra.

Värre/dyrare för några bekanta till mig som backar upp multipla klienter.
 

slaskpelle

Aktiv medlem
Jag kör gratisversionen av crashplan och använder det bara för backup till min externa hårddisk då det är smidigt att bara koppla in den, låta den göra backup och sen plocka ut den.

Berörs jag också av detta och måste byta tjänst/börja betala?
 
ANNONS