Annons

Kompakt Mädchen für alles – köpråd kompakt systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

johlie

Aktiv medlem
Ärade forumistas

det är inte utan en viss darrning på manschetten jag författar mitt första – men säkerligen forumets tusen och första dylika – bidrag i detta forum. Som gammal slipad räv i andra fora inom ämnena gastronomi, dryck, espresso, kinesiska teer – där jag givetvis har observerat hundratals köprådstrådar av oerfarna nybörjare som direkt ombeds läsa på och återkomma – känner jag att jag är ute på hal is här. Jag har givetvis läst runt litet, men då så ofantligt mycket hänt det senaste decenniet, och jag har haft helt andra prioriteringar felas mig nu helt enkelt överblicken totalt, varför jag nu hoppas på Fotosidans varma och förstående famn.

Så är jag ute efter en bra, digital Mädchen für alles. Det är egentligen en kallstart från min sida, då jag på många år inte alls fotograferat; växte upp på en Canon A-1 med ett 50mm/1,4 och rantade senare runt litet med en Nikon F-801S. Sporren att sätta igång var att jag insåg att det vore roligt att dokumentera det projekt som det innebär att renovera det hus vi snart skall flytta in i.

Utan större struktur och insikt listar jag här vad jag föreställt mig:


• Kompakt systemkamera, som väl kategorin kallas? (Om det finns en annan kategori, eller andra system i det halvkompakta eller kompakta formatet är jag idel öra, om än jag utgår från att mobiltelefonsystem ännu inte är på rätt nivå? Utbytbara objektiv och kompakthet är alltså ledorden);
• Gärna hyfsat kompakt, parad med ett fast normalobjektiv, så att jag inte stör mig enormt på den på resor. Söker dock inte en kamera som kan ligga i innerfickan, utan i första hand en kompetent (kompakt) kamrat;
• Budget: spontant ca 5kkr, kanske en tusenlapp mer. Runt 4kkr vore underbart! Men jag är öppen för konstruktiva förslag även uppemot 7kk som differentialdiagnos, så att säga. Kan tänka mig begagnat;
• Mycket hög upplösning är inte prio, snarare förmåga att fota svagt ljus och/eller snabbt autofokus;¹
• Motiv kommer vara allmän livsdokumentation, husrenoveringsprojektet, porträtt, matfotografi;
• Jag tycker spontant om ögonsökare, gärna att man i den får information också;
• Är mest van att fotografera med slutarautomatik, men gärna möjlighet till helt manuellt;
• Optik – kan tänka mig ett bra ljusstarkt 50mm som start,² men om en bra zoom finns som rekommendation är jag idel öra. Måste inte vara samma märke som huset förstås;
• Film/ljud: har inte i nuläget något behov av bra/HD-film – och jag antar att man skall köpa för sina nuvarande behov, inte det man tänker sig skulle kunna vara ett –, men att överhuvudtaget kunna filma vore fint. Ljudingång vore bra (jag stör mig till exempel på att Sony α6000 inte har ljudingång, men det är ärligt talat nog ett hypotetiskt irritationselement). Funnes dock alternativ med smidig ljudingång är det en mycket välkommen bonus;

Har jag glömt viktiga parametrar att nämna?

Den enda kamera jag hitintills testat – om än mycket litet – är Sony α6000, så det får bli utgångspunkten för mina funderingar. Jag är dock öppen för allt (Fujifilm verkar många tala om?), och jag gläder mig storligen under inväntan av era svar, tillrättavisningar, frågor och råd.

/johlie


¹ Har förstått att en av Sonys α7-kameror är bra just på svaga ljusförhållanden. Verkar intressant, men är väl helt utanför budgeten.

² Med 50mm menar jag alltså normalobjektiv. Stämmer detta ännu? Var är standard nu? Finns en enhetlig referenspunkt över hela linjen kameror när man talar om brännvidd?
 
Senast ändrad:

ErlandH

Aktiv medlem
Din budget kan vara ett problem, då mitt förslag skulle vara Fuji X-T20 med 35/2 eller 23/2. Fast den utmärkta föregångaren X-T10 borde gå att hitta begagnad till vettigt pris.

Gå till en butik och känn på den. Och på alternativen!
 

rronnbac

Aktiv medlem
Jag tycker du kan ställa upp ekvationen systematiskt. Din budget förutsätter nästan begagnat, och t.o.m. då är den en begränsning. Med endast lös hänsyn till budget så:

Fullformat
Sony A7
(Canon 6D + 40mm f/2.8

APS-C
Fuji (någon modell)
Sony a6000 (alt Nex)
Canon M-serie (närmast budget M3, med EVF M5)
(nikon d3300)
(canon Eos 100D)

3/4
Panasonic
Olympus

Ingen av kamerorna i prisklassen har fantastisk AF. De kan vara exakta, men relativt långsamma och begränsade i svagt ljus. Snabbast och mest lågljuskapabel AF har nog de traditionella spegelreflex-kameror jag tog med som lite större alternativ.

Sen är det den vanliga avvägningen, bildkvalitet kontra storlek. Vad än alla säger så ger FF bättre kvalitet än APS-C, och APS-C bättre än MFT, men bildkvalitet är ju bara en aspekt.

De senaste spegellösa har mycket bättre AF, men de ligger långt utanför din budget.
 

SallyIV

Aktiv medlem
Jag hade en Canon F1 och svär fortfarande över att Canon inte gjorde ett digitalt bakstycke tidigt i den digitala eran..

När jag fick en Fuji X-T1 i händerna så återkom fotoglädje, + en del missade exponeringar / fokuseringar. gillade du A1 är nog Fuji ett bra val. Budgetrmässigt är även begagnat litet svettigt, men:

X100S kan landa runt 5 000:-. Fast optik motsvarande 35mm, bra ljusstyrka. Lätt, liten och enkel att köra manuellt fokus. Unik hybrid (optisk + elektronisk) sökare. I kontrastfattiga / mörka miljöer är Af inte direkt kul. Men man kan ju förfokusera, plåta husbygge är ju ett statiskt motiv..

X-E2 kan du kanske hitta, för en 3 500:-, kan finnas kvar som ny. Med uppdatering till senaste mjukvaran transformeras den till en 95% X-T1 men till ett lägre pris. elektronisk sökare, inte kul i mörker. Med adapter kan du hitta billiga manuella objektiv, Fuji's focus peaking med förstoring underlättar rejält.

X-M1 (2) är sökarlös, tittatryck men innehåller samma processor och sensor som de övriga Fuji'na.

-J!
 

Kalli

Aktiv medlem
Om vi pratar nypris på 6000 max då skulle jag kolla på Panasonic GX80 och till den en Panasonic 25mm f/1.7. Nypris hos Fotokungen 5780 kronor just nu.

Jag vet inte vad annat, förutom på begagnade marknaden, man hittar om man vill ha en kompakt systemkamera med (ganska) ljusstark fast normalobjektiv. Canon verkar ha ett par EOS-M kameror som är rätt så billiga, men då får du ingen sökare (i alla fall inte inbyggd) och fasta objektivet blir en 22mm, som är ungefär som en 35mm på småbilsformat. Ett riktigt trevligt objektiv vad jag förstår, dock.

Två saker med den här kombon dock:
#1 Jag har ingen superkoll på hur bra det där objektivet är, men då det kostar nästan hälften så mycket som Olympus 25mm f/1.8 kan man kanske acceptera om den inte är just lika bra som den är (och den är väldigt bra). För jag misstänker att det är inget fel på Panasonics 25mm f/1.7.

#2 GX80 har en "field sequential" EVF (sökaren är elektronisk som på nästan alla spegellösa systemkameror) och dem field sequential sökare jag har provat har jag inte gillat. Men om du har möjligheten kan det vara värt att söka upp affär som har en GX80 och se om du stör dig på sökaren. Jag tror att den är hyfsat stor och ljus i alla fall. Ett par generationer av field sequential EVF sökare har dessutom kommit och gått sedan jag provade en sådan sist.

Edit:
Jag kollade snabbt upp några recensioner på Panasonic 25mm f/1.7 objektivet och de var alla mycket positiva. Jag hade funderat på att skaffa ett 25mm objektiv för att prova, men hade bestämt mig för att hoppa över det objektivet trots priset. Hade glömt varför, men det verkar ha varit på grund av att objektivet kanske inte är så värst bra i motljus och jag är van att använda objektiv som klarar motljus bra.
 

johlie

Aktiv medlem
Hej,

tusen tack för alla svar. Jag skall läsa på om alla detaljer och återkomma med individuella svar, men först här några saker ni fått mig att tänka på:

• Visst, budgeten är en begränsning, men är inte varje budget det, även en högre? Jag skulle dock vilja modifiera min utsaga således: Önskvärt är att hitta någonting kring 5 000 som åtminstone har förutsättningen att ha bra fast optik senare. Om jag måste starta med nåt enkelt paketpris-zoomobjektiv må det vara så.

• Jag tror mina krav är lägre än vad det lät som. De är snarare prioriteringar än absoluta nivåkrav. Jag gissar att modeller som är några år gamla, i fråga om upplösning, autofokussnabbhet etc., skulle fungera bra för mig. Utan att ha er expertis, tycker jag att kort tagna av bra fotografer, med på den tiden bra kameror kan se bra ut även med 8mp etc.

• Hur är det med manuellt fokusering på objektiven nu för tiden, det skulle jag uppskatta om det fann och var av bra haptisk konstruktion.

• Så sammanfattat: jag önskar någonting enkelt, men stabilt och bra (eller bra på sin tid, med några år på nacken).

Hm, jag märker att det är svårt att formulera detta, men ni kanske förstår mig ungefär.

Så på slutet en direkt fråga. Jag hittade nära där jag bor följande erbjudande:

»fujifilm x-e2, plus Minolta 55mm 1:2 plus RMC Tokina 80-200 mm 1:4 Objektive«​

Priset är angivet till 400 €. Är detta någonting att överväga tycker ni. Vad tror ni om optiken?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Så på slutet en direkt fråga. Jag hittade nära där jag bor följande erbjudande:

»fujifilm x-e2, plus Minolta 55mm 1:2 plus RMC Tokina 80-200 mm 1:4 Objektive«​

Priset är angivet till 400 €. Är detta någonting att överväga tycker ni. Vad tror ni om optiken?
Objektiven är ju gamla manuella objektiv (från filmtiden), förhoppningsvis ingår en adapter i paketet ...
 

johlie

Aktiv medlem
Jag hade en Canon F1 och svär fortfarande över att Canon inte gjorde ett digitalt bakstycke tidigt i den digitala eran..

När jag fick en Fuji X-T1 i händerna så återkom fotoglädje, + en del missade exponeringar / fokuseringar. gillade du A1 är nog Fuji ett bra val. Budgetrmässigt är även begagnat litet svettigt, men:

X100S kan landa runt 5 000:-. Fast optik motsvarande 35mm, bra ljusstyrka. Lätt, liten och enkel att köra manuellt fokus. Unik hybrid (optisk + elektronisk) sökare. I kontrastfattiga / mörka miljöer är Af inte direkt kul. Men man kan ju förfokusera, plåta husbygge är ju ett statiskt motiv..

X-E2 kan du kanske hitta, för en 3 500:-, kan finnas kvar som ny. Med uppdatering till senaste mjukvaran transformeras den till en 95% X-T1 men till ett lägre pris. elektronisk sökare, inte kul i mörker. Med adapter kan du hitta billiga manuella objektiv, Fuji's focus peaking med förstoring underlättar rejält.

X-M1 (2) är sökarlös, tittatryck men innehåller samma processor och sensor som de övriga Fuji'na.

-J!

Hej Jörgen,

tack för informationen. Jag har tittat runt litet på Fujifilm nu, och de verkar onekligen intressanta och de tilltalar mig. Framför allt tre är av intresse, tror jag: X-E2, X-100S och X-T10. Kan man säga att dessa står i en tydlig kvalitativ rangordning, och i sådana fall vilken?

Finns det ett system i bokstäverna efter X-? Betyder de någonting specifikt, i ett smart system, som jag inte lyckas genomblicka?

Hur skulle du placera och beskriva X-T10 i förhållande till X-100S och X-E2? X100S är väl den vassare av de tre?

Du nämner adapter till X-E2, gäller inte detta för de andra två?

Hittade även X-M1, men om jag förstår saken rätt är det en något mindre uppskattad modell.

Och rent specifikt, vad tycker du om erbjudandet för en X-E2 som jag också nämnde ovan:


»fujifilm x-e2, plus Minolta 55mm 1:2 plus RMC Tokina 80-200 mm 1:4 Objektive. 400 €«​

Har även hittat ett erbjudande på en X-100S för 525 € här men det är oklart vad det är för objektiv och om det ingår. Jag har mailat annonsören, så vi får se.

Tusen tack på förhand!

johlie
 

Kalli

Aktiv medlem
Hur skulle du placera och beskriva X-T10 i förhållande till X-100S och X-E2? X100S är väl den vassare av de tre?

[…]

Har även hittat ett erbjudande på en X-100S för 525 € här men det är oklart vad det är för objektiv och om det ingår.
X100 kamerorna är inte systemkameror. De har alla et fastmonterad 23mm f/2 objektiv. Väldigt intressanta kameror dock om man gillar 35mm-e bildvinkeln (jämfört med småbildsformat) och nöjer sig med ett fast sånt objektiv (det finns dock converter linser till X100, tror jag).

Sedan är X100 ganska unika (samt Fuji X-Pro kamerorna, som dock är systemkameror) då de har hybridsökare som kan fungera som genomsiktsökare typ som på en mätsökarkamera men också som en elektronisk sökare som då visar man vad objektivet ser.
 

johlie

Aktiv medlem
Objektiven är ju gamla manuella objektiv (från filmtiden), förhoppningsvis ingår en adapter i paketet ...
Aha, ja, det borde det ju göra. Är de någonting att ha i sådana fall ändå? Och fungerar något slags automatik/ljusmätning över huvud taget? Eller är det bättre att gå på nya saker?

Vad tror du om det här erbjudandet? Vad kan det vara för optik?
 

johlie

Aktiv medlem
X100 kamerorna är inte systemkameror. De har alla et fastmonterad 23mm f/2 objektiv. Väldigt intressanta kameror dock om man gillar 35mm-e bildvinkeln (jämfört med småbildsformat) och nöjer sig med ett fast sånt objektiv (det finns dock converter linser till X100, tror jag).

Sedan är X100 ganska unika (samt Fuji X-Pro kamerorna, som dock är systemkameror) då de har hybridsökare som kan fungera som genomsiktsökare typ som på en mätsökarkamera men också som en elektronisk sökare som då visar man vad objektivet ser.
Mea culpa! Som sagt, träden är fortfarande en djungel för mig. Tack för macheten!

Då går den nog bort i första hand ändå, även om den inte verkar helt ointressant.
 

johlie

Aktiv medlem
Hej,

Så på slutet en direkt fråga. Jag hittade nära där jag bor följande erbjudande:

»fujifilm x-e2, plus Minolta 55mm 1:2 plus RMC Tokina 80-200 mm 1:4 Objektive«​

Priset är angivet till 400 €. Är detta någonting att överväga tycker ni. Vad tror ni om optiken?
Okej, snabba puckar. Skall titta på denna kamera i afton. Verkar ju vara gamla manuella objektiv. Är det no-go? Fungerar nånting, ljusmätning, slutarautomatik etc. Jag vet att jag blamerar mig med dessa frågor, men jag får jobba med min naiva ärlighet.

Och halvt off topic: samma annonsör erbjuder en »Sony Cybershot 20,1 MP« för 60 €. Är det nåt att ha, som komplement, eller för flickvännen, etc.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Finns det ett system i bokstäverna efter X-? Betyder de någonting specifikt, i ett smart system, som jag inte lyckas genomblicka?
X-T innebär att (den elektroniska) sökaren sitter i mitten av kamerakroppen, och kamerans utseende påminner om en gammal spegelreflex. Ensiffriga modeller (X-T2) är mer avancerade, större och tyngre än tvåsiffriga (X-T20).

X-E innebär att sökaren sitter ute i kanten på kamerakroppen, som på en Leca M-modell.
X-M innebär att det inte finns någon sökare, bara en bildskärm.

Och X som följs av siffror har fast monterat objektiv. För att krångla till det: bara vissa av dessa (X100, X70) har en någorlunda stor sensor (aps-c), andra (X10, X20, X30) har en liten kompaktkamerasensor.
 

Kalli

Aktiv medlem
Verkar ju vara gamla manuella objektiv. Är det no-go? Fungerar nånting, ljusmätning, slutarautomatik etc.

[…]

Och halvt off topic: samma annonsör erbjuder en »Sony Cybershot 20,1 MP« för 60 €. Är det nåt att ha, som komplement, eller för flickvännen, etc.
Det kan möjligtvis variera mellan system, men jag antar att automatisk exponering (då antagligen bländarautomatik) ska fungera med sk "legacy" objektiv. Sedan kan det vara viktigt vilka fokuserings hjälpmedel kameran erbjuder för manuell fokusering. Jag antar att till exempel "fokus peaking" finns på den där Fuji kameran. Sedan är det jo olika preferenser man har…

Jag är ingen expert på Sony kameror (eller kameror överhuvudtaget :) ) men jag misstänker att det finns en massa olika Sony Cybershot kameror och många till och med med 20MP bildsensor. Deras 1" 20MP bildsensor är bra, och stor för en kompaktkamera, men om priset är €60 misstänker jag att det är inte en av Sonys mer intressanta Cybershot (som till exempel RX100 serien av kameror).
 

ErlandH

Aktiv medlem
Okej, snabba puckar. Skall titta på denna kamera i afton. Verkar ju vara gamla manuella objektiv. Är det no-go?
Jag skulle inte vara det minsta intresserad av det paketet, om jag inte ville ha just dessa gamla objektiv. 55/2 är inte ett normalobjektiv, utan motsvarar 85/2,8 på det kamerahuset. Du måste alltså ändå skaffa ett ytterligare objektiv. Det är inget fel på X-E2, men det är ett hus som sålts ut för under 4000 kr i butikerna och borde gå att hitta billigt begagnat. Priset på 400 EUR känns alltså inte som något fynd.
 

SallyIV

Aktiv medlem
55mm blir ett lätt tele, ca 85mm, Tokina's blir ca 120 - 300 mm. Inget direkt för foto inomhus..

Med en Fuji (och andra spegellösa) ser du exponering i sökare/på skärm så du vet vad det blir. Med gamla manuella får du fokusera och ställa bländare manuellt - dvs som förr men nu ser man ju direkt i sökare eller på skärm hur det blir.

E2 är en trevlig kamera så, fast skärm dock.
400 Euro (du bor inte i Sverige?) är nog i överkant, de manuella objektiven är nog i prisklass några 100-lappar/styck bara.
Behöver du få en bra vidvinkel är det Fujinon 18/2,0, eller kanske 23/2,0 eller 27/2,8, men här ligger du över 3 000:- för en beg. Multiplicera med 1,5 så får du brännvidd som du känner igen från A-1... Alla är bildmässigt i absolut toppklass och funkar med bländarautomatik + AF.
Eller Samyang (Rokinon) 12/2,0, ca 3 000:- nytt. Manuellt, men med 18mm ekvivalent brännvidd är fokusering inte direkt betungande, skärpedjupet är i praktiken stort! Mycket bra objektiv, för min del en favorit med X-M1 och gatufoto.

-J!
 

johlie

Aktiv medlem
Pkej, kanske läge att lägga ett skambud på bara huset. Vad skulle ni föreslå för ett begagnat, ca två år gammalt X-E2-hus?

I övrigt skall jag när jag kommer hem ta till mig allt ni skrivit och omgruppera. Vilket storartat forum!
 

SallyIV

Aktiv medlem
Tja, 2 500:- ?

E2S finns ju numer och E3 lär presenteras i början av september tror man - då troligen med samma sensor/processor som T2.

Räkna inte bort X100S eller T, fast optik tar bort inte bara vissa möjligheter att fånga motiv utan även total kamerastorlek (kavajficka duger för min utan motljusskydd) och att fundera "vilket objektiv skall jag ha på nu då.."
Skall du få vidare än 35mm ekvivalent FullFormat är det Fujinonerna jag skrev eller Samyang, du hittar näppeligen lätt gamla manuella under 24mm.
Canon Fd 24/2,8 är bra, men då har du en pga adaptern stor objektivklump och ändå inte vidare än 36mm FF.


-J!
 

johlie

Aktiv medlem
Hej igen, och tack för alla bidrag. Nu har jag tittat runt litet på era förslag, hållit i några kameror, samt förhandlat litet. Här är nu vad jag kan lista som kandidater.

Fujifilm X-E2 beg. med två gamla manuella objektiv inkl. adapter – 280 €
Minolta 55mm 1:2 samt RMC Tokina 80-200 mm 1:4
Jag får alltså huset för 250 € om jag köper objektiven inkl. adapter för 30 €. Nog känns detta som ett bra pris? Det är i alla fall under de flesta sådana som gått på ebay. Enda frågan är, man behöver ju något slags normalobjektiv – jag kan här tänka mig typiska paketobjektiv –, men dessa verkar vara klart reducerade när man köper nya kit, som tex:

Fujifilm X-T10 med XC 16–50mm – 599 €
Detta är ett paket i butik. Frågan är om man kan fynda något sådant objektiv separat att para med E2:an ovan. Är detta annars ett bra paketpris?

Sony α6000 med 16–50mm – 579 €

Panasonic Lumix GX7 beg. – 350 €
Hittade detta på en kamerbörs. Den är i nyskick, och jag får ett års garanti. Kan få ett passande objektiv 35mm/f2 för 200 €. Fördelen är att objektivet är mycket kompakt. Dock känner jag inte till kameran alls. hur står den sig mot ovanstående?

Tittade även på Olympus, dels EM-10 Mark II, samt någon Pen. Den senare hade inte sökare, men skulle man kunna sätta på. Vad är åsikterna om dessa kameror.

Hur skulle ni vikta dessa erbjudanden?

Av de jag hållit i gillar jag verkligen haptiken i Fujifilm-kamerorna. Sony har jag inte fått tag på ännu, men den prisas ju, och uppades av en av säljarna.

Kan man hitta nåt smidigt objektiv till E2:an, som gör att det rä en bättre deal än ny X-T10? Jag kan tänka mig ett typiskt paketobjektiv som start, kan man fynda sådana, för att folk säljer av paketobjektiven, eller är de helt enkelt dyra, och det är en förlustaffär att köpa hus och normalzoom separat? Jag tror inte jag kan pressa priset på X-E2:an ännu mer …

En ytterligare fråga är hur prisbilden är på objektiv rent generellt för varje tillverkare. Någon sade mig i dag att Fujifilm är bra hus, men dyra objektiv. Hur är det med det? Vad är priserna för objektiv till Sony Alpha? Till Panazonic Lumix? Och till Olympus?

Jag tackar för ert tålamod; sikten börjar klarna något.
 

Kalli

Aktiv medlem
Panasonic Lumix GX7 beg. – 350 €
Hittade detta på en kamerbörs. Den är i nyskick, och jag får ett års garanti. Kan få ett passande objektiv 35mm/f2 för 200 €. Fördelen är att objektivet är mycket kompakt. Dock känner jag inte till kameran alls. hur står den sig mot ovanstående?

Tittade även på Olympus, dels EM-10 Mark II, samt någon Pen. Den senare hade inte sökare, men skulle man kunna sätta på. Vad är åsikterna om dessa kameror.
Jag vet inte vad priset är på en ny GX80 där du bor, men med tanke på att man kan köpa en sådan splitterny från en känd och pålitlig affär här i Sverige för 4000, då känns €350 för en GX7 inte billigt.

Vad är det för 35/2 objektiv till den kameran dessutom? På http://www.four-thirds.org/en/microft/lense.html hittar jag inget 35/2 objektiv för systemet.

Jag har inte använt GX7 eller E-M10II själv, men har en Olympus E-M5 och en Panasonic G80 själv och har varit nöjd MFT användare sedan 2012. För min del är en av stora fördelarna med Olympus kamerorna, och numera flesta Panasonic MFT kameror också, att dem har bra bildstabilisering inbyggd i kamerahuset. Hur viktigt det är är naturligtvis olika mellan fotografer, men jag tycker verkligen om att kunna ha bildstabilisering till och med med ljusstarka fasta objektiv.

Bildsensorn är såklart mindre än den som APS-C kamerorna har och Sony och Fujis spegellösa kommer att ha någon fördel vad gäller brus på hög ISO, pixelmängd och dynamiskt omfång.

Vad gäller Panasonic GX7 då misstänker jag att den inbyggda bildstabiliseringen är inte särskilt effektiv och att det finns risk för s.k. "shutter shock" (jag skulle behöva kolla upp det – GX7 var aldrig en kamera jag siktade på att köpa – men både verkar vara sant vad gäller Panasonic GX8). Fördelen med GX7 är att den har mekanisk slutare som klarar 1/8000, men GX80 bara 1/4000. Men GX80s elektroniska slutare går upp till 1/16000, så vi kan säga att där är det oavgjort.

Vad gäller objektiv för de där MFT kamerorna då verkar Panasonic 25/1.7 vara ett bra val för rimligt pris för någon som gillar normalobjektiv och det finns mycket kompakta kit-zoom objektiv som ska vara rätt så bra (GX80 finns också att köpa med 12-32 objektivet).
 
ANNONS