Annons

Sälja bilder med identifierbara människor?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin F

Aktiv medlem
Om jag har tolkat det hela rätt skulle det vara OK för mig att (utan modellreleaser) sälja bilder där människor går att identifera, så länge det inte är för reklamanvändning?

Exempel: får jag sälja en bild till en statlig myndighet för att användas i deras rapporter eller liknande? Det är inte ett rent porträttfoto utan en miljöbild där det finns människor identifierbara.
 

iSolen.se

Guest
Om jag har tolkat det hela rätt skulle det vara OK för mig att (utan modellreleaser) sälja bilder där människor går att identifera, så länge det inte är för reklamanvändning?

Exempel: får jag sälja en bild till en statlig myndighet för att användas i deras rapporter eller liknande? Det är inte ett rent porträttfoto utan en miljöbild där det finns människor identifierbara.
Om bilderna ska användas redaktionellt, dvs i tidningar etc så sälj på.

Interna rapporter tror jag inte räknas som redaktionellt utan kommersiellt men det får vi säkert snart svar på. Företag som använder bilder för sina interna dokument brukar få samma krav som kommersiella bilder,
 

ErlandH

Aktiv medlem
Om jag har tolkat det hela rätt skulle det vara OK för mig att (utan modellreleaser) sälja bilder där människor går att identifera, så länge det inte är för reklamanvändning?

Exempel: får jag sälja en bild till en statlig myndighet för att användas i deras rapporter eller liknande?
Svaret på båda frågorna är utan någon som helst tvekan "JA".
 

iSolen.se

Guest
Svaret på båda frågorna är utan någon som helst tvekan "JA".
Sälja bilder gå alltid bra i alla fall. Problemen brukar komma vid användningen :)

Yoghurtbilden gick alldeles utmärkt för fotografen att sälja men den part som använde den fick betala miljoner i slutänden eftersom det saknades en modellrelease.

Någon får gärna förklara varför ett företag som köper bilder för en presentation (slideshow) måste köpa kommersiella bilder, inte redaktionella?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Sälja bilder gå alltid bra i alla fall. Problemen brukar komma vid användningen

Någon får gärna förklara varför ett företag som köper bilder för en presentation (slideshow) måste köpa kommersiella bilder, inte redaktionella?
I det här fallet är det helt säkert att det inte finns hinder för angiven användning heller.

När det gäller det andra du tar upp förstår jag inte vad du menar. Någon uppdelning mellan "kommersiella" och "redaktionella" bilder finns, såvitt jag vet, inte i svensk rätt.
 

iSolen.se

Guest
I det här fallet är det helt säkert att det inte finns hinder för angiven användning heller.

När det gäller det andra du tar upp förstår jag inte vad du menar. Någon uppdelning mellan "kommersiella" och "redaktionella" bilder finns, såvitt jag vet, inte i svensk rätt.
Redaktionella - bl a bilder på människor men personernas tillstånd finns inte. Bilderna kan användas redaktionellt tex i tidning men inte kommersiellt.

Informationen kommer från Getty som borde ha koll på läget.

Har aldrig fått det förklarat utan jag har helt enkelt köpt kommersiella bilder när jag behövt för presentationer.
 

iSolen.se

Guest
Exakt hur just Gettys villkor ser ut har jag inte riktigt koll på, men det är ju inte heller relevant för TSs fråga.
Interna rapporter brukar presenteras så då hamnar vi i det fall jag frågade om.

Du är helt säker på att man inte behöver modellreleaser för företagsrapporter? Dvs Getty har fel.
 

iSolen.se

Guest
Har Getty särskilda villkor per land de säljer bilder i?
Bra fråga, troligen inte.

Det är dock köparen som väljer mellan kommersiella och redaktionella bilder, det är ju köparen som har sista ansvaret så deras "regler" ska vara en hjälp så köpare och fotograf inte råkar illa ut.

Fokus ovan är på kommun/myndighet. Den stora volymen är vanliga företag. Får de verkligen använda bilder som saknar releaser i sina presentationer (och intranät) i Sverige? Det skulle öppna upp möjligheter.

Jag vet personer som inte gillar bilder av dem används utan deras godkännande. Tex tar man en sportbild (teamwork är ett väldigt populärt tema) är det i princip omöjligt att få allas underskrifter och företag vill använda bilderna. Det kanske bara är att köra?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Fokus ovan är på kommun/myndighet. Den stora volymen är vanliga företag. Får de verkligen använda bilder som saknar releaser i sina presentationer (och intranät) i Sverige? Det skulle öppna upp möjligheter.
Är du osäker på din sexuella läggning?” och ”Har du testat dig?” + bild gick bra för Umeå kommun. Förstår att kvinnan blev så där glad när hennes bild prydde texten. Inte heller jag skulle vilja pryda omslaget för könsvårtor eller hepatit.

Från HD:
Svensk rätt innehåller inte något generellt förbud mot att utan samtycke använda personers namn eller bild. I lagen om namn och bild i reklam ges dock ett visst skydd mot användning i kommersiella sammanhang. Lagen syftar till att stärka skyddet för den personliga integriteten.


Nej. Viste inte att koden var högsta domstolen. Länka gärna nästa gång och sammanfatta varför man ska läsa den. Domar kan vara rätt långa :)
Fotosidan och min mobil fungerar så där bra ihop, speciellt när man ska kopiera in länkar. Domen är lätt att googla upp och är på åtta sidor.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Den stora volymen är vanliga företag. Får de verkligen använda bilder som saknar releaser i sina presentationer (och intranät) i Sverige?
Det som är förbjudet enligt lagen om namn och bild i reklam är att näringsidkare använder bild i marknadsföring. Bara om båda kriterierna är uppfyllda är det förbjudet.
 
ANNONS