Annons

Maxstorlek på print?

Produkter
(logga in för att koppla)

littman

Medlem
Hej,

har en bild på datorn som jag vill skicka in för professionell print. Jag är dock fundersam kring bildens upplösning och vilken maxstorlek på printen som ger acceptabel kvalitet.

Jag har fått bilden skickad som en PDF, och extraherat bilden därifrån med Adobe Acrobat. Detta ger en okomprimerad bild med upplösningen 2012 × 3023 pixlar. Min förhoppning är att printa bilden i 40 x 60 cm, eller ännu hellre 46 x 70 cm. Kan detta uppnås med acceptabel kvalitet om jag resamplar bilden i Photoshop (eller med annan mjukvara)? Tycker att upplösningen ser rätt bra ut när jag kikar på datorskärmen, men svårt att föreställa sig printen.

Bilden kommer att ramas in ovanför en soffa och ses från 1 m avstånd och längre.
 

kiwi

Aktiv medlem
Om jag räknar rätt, har bilden en storlek på runt 17 × 25 cm i 300 dpi. Om du maxar utskriften till 46 × 70, hamnar du på runt 111 dpi –*dvs knappt en tredjedel av vad man brukar använda i tryck.

Svårt att säga hur väl bilden ser ut i detta, eller hur den kommer att bli uppsamplad, för det beror på vad det är för motiv. Finns det ingen möjlighet att få bilden i något annat format från »leverantören«?


/ Kiwi
 

littman

Medlem
Om jag räknar rätt, har bilden en storlek på runt 17 × 25 cm i 300 dpi. Om du maxar utskriften till 46 × 70, hamnar du på runt 111 dpi –*dvs knappt en tredjedel av vad man brukar använda i tryck.

Svårt att säga hur väl bilden ser ut i detta, eller hur den kommer att bli uppsamplad, för det beror på vad det är för motiv. Finns det ingen möjlighet att få bilden i något annat format från »leverantören«?


/ Kiwi
Tack för svar. Går tyvärr inte att få bilden i större format. Bilden föreställer en grupp människor bakifrån (i fokus), med ett suddigt landskap bakom. Kan även tänka mig att printa i 40 x 60 om det är ett något säkrare kort.

Vad skulle du rekommendera i det här fallet? Är Photoshops uppsampling det bästa alternativet, eller finns det andra möjligheter? Undrar också om valet av papper spelar stor roll. Kanske värt att testa på ett billigare vanligt fotopapper istället för photo rag (som ju är dyrare)?
 

lofling

Aktiv medlem
Tack för svar. Går tyvärr inte att få bilden i större format. Bilden föreställer en grupp människor bakifrån (i fokus), med ett suddigt landskap bakom. Kan även tänka mig att printa i 40 x 60 om det är ett något säkrare kort.

Vad skulle du rekommendera i det här fallet? Är Photoshops uppsampling det bästa alternativet, eller finns det andra möjligheter? Undrar också om valet av papper spelar stor roll. Kanske värt att testa på ett billigare vanligt fotopapper istället för photo rag (som ju är dyrare)?
Du kan ju också testa en mindre del av bilden i litet format men samma upplösning som du tänk hela bilden. Då kan du kanske också testa olika papper utan att det blir så dyrt. Tycker dock att det låter som lite låg upplösning för bra utskrift.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Exempel på arbetsgång

Tack för svar. Går tyvärr inte att få bilden i större format. Bilden föreställer en grupp människor bakifrån (i fokus), med ett suddigt landskap bakom. Kan även tänka mig att printa i 40 x 60 om det är ett något säkrare kort.

Vad skulle du rekommendera i det här fallet? Är Photoshops uppsampling det bästa alternativet, eller finns det andra möjligheter? Undrar också om valet av papper spelar stor roll. Kanske värt att testa på ett billigare vanligt fotopapper istället för photo rag (som ju är dyrare)?
Bör inte vara några som helst problem med det motivet att få till det väldigt bra. Var försiktig med uppskärpningen om du resamplar/interpolerar och skärper. Inte alla labb har funktionen att du kan stänga av deras extra uppskärpning. Har de det så kan du skärpa bilden selektivt (med pensel t.ex) och sedan kolla i 50% förstoring på skärmen. Ser det bra ut från någon halvmeters håll så lär bilden bli bra. Glöm inte att kryssa i rutan som säger att de inte ska lägga på extra kontrast och skärpa. Jag brukar använda Crimson och alltid göra på detta viset. Brukar alltid bli bra och likt det som finns på skärmen. Det räcker nog att du interpolerar bilden till ca 150-200 PPi. Maskinerna kommer att sköta resten på ett bra sätt.

Så här gör jag (vet inte om det är rätt men det fungerar.)

0. Grundredigera bilden. Var försiktig med skärpan i detta läge
1. beskär bilden till rätt proportioner t.ex 60:40
2 Pensla på lite extra skärpa på de områden som saknar bett.
3. Interpolera upp bilden till 150-200 PPI
4. Skärp med radie ca1-1,5 (oskarp mask) med mängd så det ser bra ut utan en massa brus och artefakter. Kolla i 50%-läge
5. Skärp kritiska områden med pensel ytterligare om det behövs
6. Brusreducera jämnfärgade områden om du ser brus i 50%-läge. Använd mask eller pensel eller markering.
7. Bocka i rutan som stänger av ändring av bilden från labbets sida.
 

littman

Medlem
Tack för det detaljerade svaret! Får nog satsa på det då. Är dock inte så bevandrad inom bildredigering, så förstår inte hur jag ska fixa till skärpan i Photoshop. Bl.a. "pensla skärpa" och "skärpradie" är främmande för mig i dagsläget. Finns det någon guide som beskriver lite mer noggrant?

Och vad anser du om papperstyp, spelar det stor roll i det här fallet?


Tack på förhand
 

riddler

Aktiv medlem
svårt

Hej, jag brukar trycka i 50x70cm, och har även gjort 100x70cm, det hela beror på hur detaljerat vill du att utskriften ska vara?; Ska den vara bra detalj när du håller i trycket eller avstånd 2, 3 meter? Då kanske det räcker. Sen så spelar ISO, brus, skärpan osv roll, underlättar om det är skarpt.

Du kan om du har raw filerna exportera bilden i 300dpi, och sedan skapa ny fil i photoshop, du öppnar sedan bilden och går till image, image size, där skriver du in storleken som du vill ha och väljer bicubis smoother eller hard edge hur nu bilden ser ut då du förstorar. Spara, och skapa sedan ny fil med samma storlek, tex 60x40cm och lägg in din resamplade bild i den dokumetet. 300dpi, och gör justeringar som behövs. Spara.

MEN....

Jag gjorde förstoringar med Canon mark ii, och då var upplösningen 4700x6000 pixlar så jag fick kämpa, men det gick att få fina detaljer men krävs en del arbete, nu har jag Sony a7r2 med 42mp, så behöver knappt förstora något, så megapixlarna spelar faktiskt roll, om du inte är expert på att förstora. Lycka till!
 

riddler

Aktiv medlem
Därför frågade jag om den ska betraktas på nära håll eller ej, men ja, han behöver inte 300dpi om det ska vara på långt håll, räcker med hälften då förutsatt att filen är bra, men vid så dålig upplösning så kanske det är att rekommendera ändå?
 

Jonathan Johansson

Aktiv medlem
Jag har printat mycket i storleken 75x50 - 105x70 cm. med originalfiler runt 100 dpi som interpolerats till 200 dpi, det duger fint att betraktas på 1-2 meters avstånd.

Om du ställer in din bildskärms DPI i Photoshop så kan du via "Visa"-menyn välja "Utskriftsstorlek" för att se bilden i utskriftstorleken, på så vis kan du backa någon meter från bildskärmen och avgöra om du tycker att det ser ok ut.

Denna sida kan vara till hjälp för att beräkna din bildskärms DPI.
https://www.sven.de/dpi/

Inställningarna i Photoshop hittar du under "Inställningar -> Enheter & Linjaler".

Detta förutsätter ju självklart också att du har fixat rätt storlek på bilden under "Bild -> Bildstorlek".
 

Jonathan Johansson

Aktiv medlem
Därför frågade jag om den ska betraktas på nära håll eller ej, men ja, han behöver inte 300dpi om det ska vara på långt håll, räcker med hälften då förutsatt att filen är bra, men vid så dålig upplösning så kanske det är att rekommendera ändå?
Man vinner ju självklart ingen riktig upplösning på att interpolera men jag rekommenderar absolut att interpolera till 200 dpi, då minskar man risken att se pixelmönstret i bilden om man går för nära.
 

littman

Medlem
Tack för alla svaren! Använt photoshop för att interpolera till 200 dpi i storleken 46 x 70. Sedan har jag lagt på brusreducerande filter, vilket gör en del skillnad. Har inte justerat skärpan, men tycker att ökad skära bara ger mer brus (kanske gör jag fel?).

I vilket fall som helst så tycker jag att resultatet är acceptabelt när jag tittar i "aktuell storlek" på min Mac 13" Retina.

Känner mig nöjd med att gå till beställning. Dock så ser jag att vanligt fotopapper har 200 dpi på Crimson, medan Photo Rag har 720. Gör detta någon skillnad för bilden? Vilken bör jag välja (photorag uppenbart dyrare)? Det är mycket färger i bilden, så vore nice om de återges bra.

EDIT: Såg också på crimsons hemsida att "en del skärpa försvinner vid exponeringen" och att man måste kompensera för detta själv innan man skickar in bilden. Någon som vet något gällande detta?
 
Senast ändrad:

alfin

Aktiv medlem
Här har jag dragit upp en 3023 x 2012 px bild till 8268 x 5503 px motsvarande 70 x 46 cm @ 300 ppi.

Bild 1 nedan visar den uppskalade bilden i 100%. Jag har skärpt den med oskarp mask, mängd 100% och radie 1,5. Titta på halon runt den nedre grenen (klicka upp bilden), så mycket måste du skärpa (sett i 100%) för att det ska bli skarpt i utskrift. Papperet tappar ytterligare skärpa, dessutom som du själv är inne på beroende på vilket papper du väljer. Ju mindre gräng (alltså gropar i ytan) på papperet, desto skarpare behöver bilden vara.

Bild 2 visar hur bilden kommer att se ut i utskrift 70 x 46 cm med ovanstående interpolering och skärpning.

Ska du själv interpolera bilden finns det ingen anledning att interpolera halvvägs som rekommenderats ovan. Har du en bild på 100 ppi och interpolerar den till 200 ppi, men Crimsons maskiner printar vid 300 ppi, så kommer Crimson att interpolera bilden ytterligare en gång till sin utskriftsupplösning och du tappar kontrollen över utskriftsskärpningen.

Antingen interpolerar du inte alls, utan skickar bilden som den är och låter Crimson göra jobbet, eller så interpolerar du till den upplösning som Crimson använder för din tänkta utskrift och skärper bilden själv. Därför måste du veta hur du vill printa bilden och vilken upplösning Crimson då använder.
 

Bilagor

riddler

Aktiv medlem
Ett tips är att kolla med tryckeriet vad de brukar använda för utskrifter och papper. De flesta tryckerier använder 300dpi, och det är det som rekommenderas. Som sagt, du kan följa de instruktioner jag skrev så kommer det gå bra, be om provtryck, är du inte nöjd så vet du att det inte blir skarpt så brukar jag göra varje gång innan jag trycker. Då får du också se om färgerna blev bra. Lycka till.
 

gustavh

Aktiv medlem
Känner mig nöjd med att gå till beställning. Dock så ser jag att vanligt fotopapper har 200 dpi på Crimson, medan Photo Rag har 720. Gör detta någon skillnad för bilden? Vilken bör jag välja (photorag uppenbart dyrare)? Det är mycket färger i bilden, så vore nice om de återges bra.
Hmm. Pappret i sig har ingen DPI, utan exponeras eller skrivs med en given DPI.
Här är en länk ang relationen pixlar och DPI.
https://moderskeppet.se/resurs/ppi/

Vet inte säkert, men borde kunna vara en del skillnad mellan fotopapper ("exponering på fotopapper", c-print) och bläckutskrift. (- Exponring av fotopapper torde kunna ge samma upplösning och ungefär samma färgåterigvning som bilden du skickat in, medan bläckutskriften nog blir lite något annat. Vid bläckutskriften måste nog ex varje pixel från bildfilen motsvaras av flera "dots" för att återge färgnyansen hos pixeln. Jag tror därför inte DPI vid exponering av fotopapper och DPI vid bläckutskrift alls kan jämföras rakt av.)
Se ex. trådar
https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=139618 och tråd
https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=169986
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Gör det enkelt.
Maila bilden till ett bra printerföretag, tex Crimson och helt enkelt fråga vad de tycker.
Anser de att det inte blir bra så säger dem det.
Kostar inget att fråga.
 
ANNONS