Annons

Utskrift Bläckstråle vs Fotolabb

Produkter
(logga in för att koppla)

Yessian

Medlem
Hej,

När man pratar om Fotokvalitet på kopior från ett fotolabb, brukar 300 dpi, vara någon slags standard för "fotokvalitet"

Jag läste någonstans att Fotolabben, typ Fuji eller andra, använder någonting som kallas Sublimeringsskrivare. Den blandar tydligen färger, så att varge punkt får rätt färg.
Då får man alltså 300 dpi, men det behövs bara en dot för varje pixel ?

Om man skriver ut hemma då med en Bläckstråle, så blandar den inte färgerna, utan lägger CMYK mycket tätt intill, för att visa varje färg ? Då skulle man alltså behöva skriva ut i 300x400(CMYK) = 1200 dpi för att få samma kvalitet ?

Kan det vara så ?

/Rickard
 

stefohl

Aktiv medlem
Hej,

När man pratar om Fotokvalitet på kopior från ett fotolabb, brukar 300 dpi, vara någon slags standard för "fotokvalitet"

Jag läste någonstans att Fotolabben, typ Fuji eller andra, använder någonting som kallas Sublimeringsskrivare. Den blandar tydligen färger, så att varge punkt får rätt färg.
Då får man alltså 300 dpi, men det behövs bara en dot för varje pixel ?
Det är rätt få skrivare som använder sublimeringskrivare idag. Labben använder oftast fotopapper som exponeras med laserljus. Och en upplösning på bilden på 300 ppi fungerar bra.

Om man skriver ut hemma då med en Bläckstråle, så blandar den inte färgerna, utan lägger CMYK mycket tätt intill, för att visa varje färg ? Då skulle man alltså behöva skriva ut i 300x400(CMYK) = 1200 dpi för att få samma kvalitet ?

Kan det vara så ?

/Rickard
Nej, så är det inte. Du måste skilja på skrivarens upplösning, som mäts i dpi och som oftast ligger på 2880 - 3200 dpi, och bildens upplösning som mäts i ppi (ppi=pixels per inch). Har du en Epsonskrivare är den ideala upplösningen 360 ppi, för en HP- eller Canon-skrivare är den 300 ppi.
 

Yessian

Medlem
Hmm. Skrev fel där.
Skulle så klart vara 300 dpi x 4 (CMYK)
En Sublimeringsskrivare, eller laser, borde ju ge bättre bildkvalitet om varge pixel får sin rätta färg direkt, i stället för att skriva 4 dots intill varrandra för att få rätt färg ?

Sen finns det ju Bläckstråle nu som har 6-7 patroner med ljus cyan, magenta, ljusgrått och mörkgrått t.ex.
Blandas inte dom färgerna på utskriften, eller ligger dom också tätt intill varrandra ?

Vad är då skillnaden mellan PPI & DPI ?
 

apersson850

Aktiv medlem
Den senaste skrivaren jag köpte har tolv färgpatroner. Den har en upplösning på max 4800 dpi, så den har nog plats att sätta olika punkter vid sidan om varandra, utan att vi ser det.
 

Yessian

Medlem
Okej,

Men om jag tänker rätt, så är 300 DPI bra kvalitet, när man får en kopia från Fuji.
Har man en Bläckstråle hemma så behövs det ca 300 x antalet Patroner i skrivaren ?

Skickade iväg några bilder till Fuji för ett halvår sedan och kallibrerade skärmen efter dom.
Fungerade rätt så bra och duger till Fotoalbumet hemma. Men ibland varierar kontrasten och färgtemperaturen ändå, på kopiorna som kommer.

Tänkte att en Bläckstråle vore bäst. Man kan skriva ut en Provkopia och sedan ändra lite i Lightroom, om man tycker den är för ljus, mörk, låg kontrast, färgtemperaturen inte stämmer riktigt etc.

Den enda nackdelen är väl att det blir dyrt. Först skrivaren och alla patroner, samt fotopapper...
 

r2d2

Aktiv medlem
Okej,

Men om jag tänker rätt, så är 300 DPI bra kvalitet, när man får en kopia från Fuji.
Har man en Bläckstråle hemma så behövs det ca 300 x antalet Patroner i skrivaren ?

Skickade iväg några bilder till Fuji för ett halvår sedan och kallibrerade skärmen efter dom.
Fungerade rätt så bra och duger till Fotoalbumet hemma. Men ibland varierar kontrasten och färgtemperaturen ändå, på kopiorna som kommer.

Tänkte att en Bläckstråle vore bäst. Man kan skriva ut en Provkopia och sedan ändra lite i Lightroom, om man tycker den är för ljus, mörk, låg kontrast, färgtemperaturen inte stämmer riktigt etc.

Den enda nackdelen är väl att det blir dyrt. Först skrivaren och alla patroner, samt fotopapper...
dagens skrivare skriver ut med fantastisk kvalitet och papper o inställningar spelar större roll. jag köpte nydligen en canon ts8000, den klarar max a4 men skriver ut med väldigt bra kvalitet. jag tror inte man tjänar så mycket på egen skrivare om man inte tänker till ordentligt rent ekonomiskt(jag tror ändå att jag tjänar på min även om jag inte tänkt till) men det jag känner att jag tjänar är den direkta feedbacken att se sina bilder printade på en gång när man tror sig vara klar. :)

sen finns ofta många fina a3 skrivare att hitta begagnat för bra pengar. jag valde en a4 skrivare för att jag har så lite med plats hemma och att 99% av mina printar är en mix av 10x15 13x18 13x13 och a4.. a3 och a2 får jag beställa i dagsläget.
 

stefohl

Aktiv medlem
Okej,

Men om jag tänker rätt, så är 300 DPI bra kvalitet, när man får en kopia från Fuji.
Har man en Bläckstråle hemma så behövs det ca 300 x antalet Patroner i skrivaren ?
Du tänker fel. PPI är upplösningen som bilden behöver ha, DPI (DPI=Dots Per Inch) är antalet punkter som skrivaren placerar ut på pappret. Om du skriver ut till en bläckstråleskrivare räcker det med 300-360 PPI för att skrivardrivrutinen ska kunna räkna ut var den ska placera ut sina punkter.
 

Yessian

Medlem
Okej.

Det är alltså 300 PPI som mormalt kallas Fotokvalitet.
DPI är skrivrens Dots, som jag vet.
Och hur många Dots det behövs för jämförande 300 PPI, beror på skrivaren, antal färgpatroner etc. ?


/Rickard
 

stefohl

Aktiv medlem
Okej.

Det är alltså 300 PPI som mormalt kallas Fotokvalitet.
DPI är skrivrens Dots, som jag vet.
Och hur många Dots det behövs för jämförande 300 PPI, beror på skrivaren, antal färgpatroner etc. ?


/Rickard
Den skrivare jag använder har en upplösning på 2880 dpi och använder 9 olika färgpatroner när den skriver ut. Sedan är skillnaden mellan 1440 dpi och 2880 dpi mycket svår att se.
 

apersson850

Aktiv medlem
Eftersom människor med normal syn ser ungefär tio linjer per mm, vilket motsvarar knappt 300 dpi, så är det inte konstigt att det är svårt att se.
 

gustavh

Aktiv medlem
Ny på området och printar inte själv, så ingen praktisk erfarenhet. Såg detta på Wikipedia häromdagen dock, och nu även på Moderskeppet.

Verkar inte stämma att skrivarens upplösning ("Skrivarupplösningen") ska vara precis pixelantalet x antalet färgpatroner. Det funkar inte som hos kamerapixlar, där varje presenterad pixel som regel utgörs av information från 2 gröna, en röd och en blå kanaler (/interpolerade pixlar) i olika intensitet, givande färgdjupet (typfallet miljontals nyanser per pixel).

Istället är varje dot vara summan av "färg eller inte färg" från respektive färgpatron (inkl svart, antar jag), vilket ger "antalet nyanser per dot" ungefär lika med 2^antalet färgpatroner (dvs mycket färre nyanser per dot än vad som finns hos varje pixel).
Varje dot får en av dessa nyanser, men varje pixel som ska representeras måste ändå byggas upp av flera dots bredvid varandra för att imitera de många fler nyanserna hos en pixel.
(Se illustration bild nr 2 på Wikipedia, eller bild under Skrivarupplösning på Moderskeppet).

Både Wiki och Moderskeppet har också bra förklaring på relationen mellan PPI, fysisk storlek på utskriften och DPI.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dots_per_inch
https://moderskeppet.se/resurs/ppi/
 
ANNONS