Annons

Backup på resa

Produkter
(logga in för att koppla)

JessBandit

Medlem
Halloj, ska ut på en längre resa där datorn kommer få stanna hemma
Hur ska jag göra backup på mina bilder? Har rätt många minneskort men de kommer ju ta slut..
Någon som har en fiffig lösning? :)
 

martinot

Aktiv medlem
Halloj, ska ut på en längre resa där datorn kommer få stanna hemma
Hur ska jag göra backup på mina bilder? Har rätt många minneskort men de kommer ju ta slut..
Någon som har en fiffig lösning? :)
USB-sladd/uttag till surfplatta eller telefon.

Finns även dedikerade backupenheter (hårddiskar med kortplats).
 

djungel

Aktiv medlem
Det enklaste och troligen billigaste är att köpa fler minneskort. Behöver man mer än 500 GB kan man börja tänka på en separat backupphårdisk men det blir inte billigare.
 

Mashavet

Aktiv medlem
Skaffa en otg-kabel (finns bl.a. hos Kjell&Co). Då kan du ansluta kortläsare och USB-minnen till din telefon eller platta. Kopiera sen dina foton från minneskorten till telefonen eller plattan och sen vidare till molnlagring om du har tillgång till bra wifi, annars till USB-minnen som du inte ska ha i samma väska som minneskorten. Låt gärna någon medresenär ta hand om dem.
 

Cygnes

Avslutat medlemskap
Otg-kabel och ett stort microSD i telefonen

Håller med föregående talare. Otg-kabel (om kameran inte har wifi eller blandblåtand) och ett stort microSD i telefonen. Men det är alltid bra att ha flera SD kort till kameran oxå så att inte hela semestern ligger på samma kort, men det blir ingen backup av det. Däremot mindre skadeverkningarna om ett kort blir stulet eller går sönder.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Jag skulle köpa en bärbar dator och en extern hårddisk.

Tex den här bärbara på NetOnNet med inbyggd SD-läsare för 1995:-
https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer?filter=54078608&sortOrder=10&sortBy=1

Och den här 3 TB externa hårddisken på Webhallen för 990:-
https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/244049-intenso_memory_center_3tb_35_usb_30-svart

Blir totalt 3000:- för 3TB lagring. Alltså 1kr/GB.
Funderar på om jag också inte skulle välja en sådan lösning med inbyggd kortläsare/lagring, (minns inte vad de heter nu). Kostar nog lika (för ~500 GB lagring), men väger betydligt lättare än det alternativ du nämner, som uppgår till ~2 kg.

Fast själv hade jag nog föredragit en laptop, då man kan göra mycket mer, än att överföra/lagra bilder på den.
 

djungel

Aktiv medlem
Att lagra från kamerans kort till surfplatta eller telefon förstår jag inte riktigt hur det skulle hjälpa. Idag har man ju ofta enormt mycket mer minneskapacitet i sina SD-kort än i telefonerna. I-phone finns väl inte ens med möjlighet att lagra mer kanske 2 st normalstora SD-kort.

Om man vill hålla nere packvikten vidhåller jag att det enklaste är att ha många SD-kort. Dela upp bilderna på olika kort och använd relativt små kort 16-64 GB. Göm korten på säkra ställen efter att de är lagom fulla.

Det finns en väldigt liten risk att ett SD-kort skulle förstöras , men är denna risk så stor att man skall släpa på en dator eller köpa en massa specialutrustning? Jag har hittills aldrig fått ett SD-kort förstört förutom ett där ett fåtal bilder inte kunde läsas.

Jag utgår från att vi pratar om vanliga SD-kort. Handlar det om XQD-kort så blir det ju väldigt dyrt.
 

djungel

Aktiv medlem
Halloj, ska ut på en längre resa där datorn kommer få stanna hemma
Hur ska jag göra backup på mina bilder? Har rätt många minneskort men de kommer ju ta slut..
Någon som har en fiffig lösning? :)
Bara av nyfikenhet. Vad kommer du att fotografera som tar slut på många minneskort? Jag har själv rest många riktigt långa resor men egentligen inte haft större problem med minneskapacitet på dessa än på en tre veckors resa då man kanske inte fotar lika intensivt dagligen i 6 månader som några veckor.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Vill du komma undan smidigt så kan du titta på
WD My Passport Wireless
https://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=wireless passport

Det är bärbara batteridrivna hårddiskar med kapacitet mellan 500GB-4TB.
Den tidigare versionen heter Passport Wireless kommer som 500GB, 1TB och 2 TB och den nyare Passport Wireless Pro finns med 1, 2, 3 och 4TB.

De är inte jättebilliga men har batteridrift, SD-minneskortplats, kan agera wifi hotspot och går att ställa in för manuell eller automatisk import av all media som finns på det SD-kort du plugger in i den. Dessutom finns valet att säkerhetskopiera över bilderna utan att radera dem från ditt SD-kort och på så sätt få en backup av dem. Eller så kan du välja att flytta dem, dvs de försvinner från ditt minneskort. Dukan då återanvända ditt SD-kort men du förlorar "kopian" av bilderna.

Kan hanteras från WDs app i telefonen också.
De har också FTP-server inbyggt så du kan ladda upp bilder till den via wifi-SDkort, telefoner etc.

Självklar går den att ansluta som vanligt USB-disk också.

Jag köpte två stycken 1TB av den gamla modellen när de reades ut för ett tag sedan.
De äldre är lite mindre men inte lika kraftfulla.
De nyare har mer prestanda men är lite större.
 

Mashavet

Aktiv medlem
Att lagra från kamerans kort till surfplatta eller telefon förstår jag inte riktigt hur det skulle hjälpa. Idag har man ju ofta enormt mycket mer minneskapacitet i sina SD-kort än i telefonerna. I-phone finns väl inte ens med möjlighet att lagra mer kanske 2 st normalstora SD-kort.

Om man vill hålla nere packvikten vidhåller jag att det enklaste är att ha många SD-kort. Dela upp bilderna på olika kort och använd relativt små kort 16-64 GB. Göm korten på säkra ställen efter att de är lagom fulla.

Det finns en väldigt liten risk att ett SD-kort skulle förstöras , men är denna risk så stor att man skall släpa på en dator eller köpa en massa specialutrustning? Jag har hittills aldrig fått ett SD-kort förstört förutom ett där ett fåtal bilder inte kunde läsas.

Jag utgår från att vi pratar om vanliga SD-kort. Handlar det om XQD-kort så blir det ju väldigt dyrt.
Som jag skrev: Från telefonen eller plattan kopierar man vidare till molnlagring eller USB-minnen (eller rent av bägge alternativen). Sen kan man ta bort från dem från telefonen om den blir full. Då har man ändå bilderna på minst två skilda platser.
Att fotografera till många minneskort blir inte en backup ens om du använder flera hundra kort och har ett foto på varje. Varje bild finns ändå bara på ett ställe.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
http://cdon.se/hemelektronik/extern-harddisk-asus-travelair-n-whd-a2-usb-3-0-1tb-2-5-p39536792?gclid=CjwKCAjw5PDLBRB0EiwAh-27MpTSCsRaW_Jw3piO-qJwTYPrCDUEdZMYqD8OVk_WArVgW3JplWJXxxoC5FcQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&dclid=CPOD46fhrtUCFUrFsgod3dgKtg#fo_c=1753&fo_k=7d48a07bfe9d43893084d4083f26ffe7&fo_s=gplase

Att föreslå att köpa en dator när man skriver att man ska lämna sin dator hemma känns konstigt. Själv ska jag också göra en resa på bara 3 veckor. Och jag funderar också i samma banor trots jag kommer ta med mig 256 GB minneskort. I ett U-land o tanka upp 256 GB till molnet när man är på resande fot. Hmmm finns inte på kartan hos mig.
Sen kan det vara så att man vill ha så lite packning så möjligt med sig. Då är varje gram och utrymme värdefullt.
Idag gick jag o köpte mig ett superlitet, lätt stativ som ändå är 130cm hög i arbetshöjd för just resans skull.

/Stefan
 
Senast ändrad:

JessBandit

Medlem
Många svar!

En dator är inget alternativ då det är en lång resa med inget internet och knapphändigt med ström.
Att ladda upp på iphone är inte heller ett alternativ då den som max kan ta typ 28Gb om den är så tom den kan va.
Att bara ta med minneskort känns inte heller aktuellt då det skulle bli en väldig massa.. (trigger happy som man är) och det är trots allt en fotoresa..

Ska kolla på WD hårddisken iaf :)
 

StaffanW

Aktiv medlem
Tror vi behöver få lite mer info från Jessica innan vi kan ge råd:
- Ungefär hur mycket GB behövs?
- Tänkte du som backup till bilder du kommer att ha kvar på minneskortet, eller är planen att formatera kortet efter övertankning för att använda det igen (och behövs det då egentligen två backuper för att ha bilderna säkrade på två ställen)?
- Har du någon budget?
- Krav på vad det får väga eller storlek? Tex är anledningen till att du inte vill ta med din bärbara vikt/storlek eller för att du inte vill riskera att bli av med den?
- Är det ren backup, eller vill du ha möjlighet att kunna titta på dom? Lägga ut på FB? Redigera?
- Finns tillgång till WiFi för ev tankning till molnet?
 

StaffanW

Aktiv medlem
Många svar!

En dator är inget alternativ då det är en lång resa med inget internet och knapphändigt med ström.
Att ladda upp på iphone är inte heller ett alternativ då den som max kan ta typ 28Gb om den är så tom den kan va.
Att bara ta med minneskort känns inte heller aktuellt då det skulle bli en väldig massa.. (trigger happy som man är) och det är trots allt en fotoresa..

Ska kolla på WD hårddisken iaf :)
Hann få iväg mina frågor innan jag såg dina svar.
Ok, dator inget alternativ och dåligt med ström.
Hur många GB räknar du med att behöva?
 

StaffS

Medlem
Been there, done that

Jag har själv vandrat i flera månader då jag både fotat och filmat utan att komma till en dator. Det blev några GB på den tiden.
Ladda upp med telefon skulle ta för lång tid och dessutom använda för mycket datatrafik. Jag hade dessutom begränsat med tillgång till el eftersom jag bara hade portabla solceller och i övrigt laddade när jag kom förbi ett eluttag med någon veckas mellanrum.
Så här gjorde jag:
Jag köpte ett minneskort till telefonen som rymde mer än vad mina CF i kameran rymde och en minneskortläsare som kunde kopplas till telefonen. Dessutom köpte jag några billiga SD kort.
Jag förde över bilderna från CF till telefonen och sedan vidare till CF. Hittar du en minneskortläsare som kan föra över direkt mellan två kort eller ett kort och en usb-kabel slipper du internt minneskort i telefonen och sparar tid.
SD korten förvarades sedan vattentätt i en egen packpåse i ryggsäcken fram till jag hade några fulla minneskort och kom till en brevlåda så jag kunde skicka dem med posten.
Mottagaren förde över till två hårddiskar.
Pratade med mottagaren när han satt framför datorn och ställde kontrollfrågor för att få bekräftat att allt var överfört.
Korten kunde formateras och skickas tillbaka poste restante.

Om du precis som mig ska uppdatera en blogg och har svårt att klara dig utan möjligheterna LR ger så kan du säga i från. Det var något jag använde mycket tid på att hitta en lösning på.

Vad är det för en resa du ska göra?
 
ANNONS