Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon släpper video att de utvecklar d850

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Samma AF och ljusmätning som D5.
Folk verkar mer tro på en uppskalad D500-sensor än A7RII-sensorn.
Jag hoppas på AF-punktjoystick.

För övrigt besviken på att de bara annonserar utvecklingen, inte själva kameran. Stod här beredd att kasta mina pengar på Nikon.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Slår vad om att den utvecklingen startades redan direkt efter de färdigutvecklade D810...
Är Nikon rädda att folk ska byta system?

/Stefan
 

lonian

Aktiv medlem
Jag hoppas på ett proffshus i mindre storlek. Som en D500 konstruktionsmässigt men lika stor som d750 och en sensor likt D810 men uppgraderad.

Tyvärr kostar den 40 000.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag hoppas på ett proffshus i mindre storlek. Som en D500 konstruktionsmässigt men lika stor som d750 och en sensor likt D810 men uppgraderad.
Jag som valde bort D750 till förmån för vad jag upplever som det bättre greppet i D810 tycker tvärtom just när det gäller den fysiska formen :)

Tyvärr kostar den 40 000.
På ett ungefär ja. Jag tror nog prisnivån på Eos 5D Mark IV kan vara en bra ledtråd.
 

horvendile

Aktiv medlem
...sedan skulle jag gärna vilja ha ögonstyrd autofokuspunktplacering (alltså att kameran fokuserar där man tittar). Och ett tredje hjul, för ISO-val.
Men det är skillnad mellan vad jag vill ha och vad jag tror man kan hoppas på.
 

iSolen.se

Guest
De har säkert redan beta-versioner ute för testning. Brukar inte Nikon lansera produkter inom 3-6 månader efter att de släpper information som denna?
Möjligen, detta är mer en teaser och jubileumsvideo än D850-reklam.

Jag hörde ryktas om säljstart september vilket är väldigt snart.
 

PMD

Aktiv medlem
Slår vad om att den utvecklingen startades redan direkt efter de färdigutvecklade D810...
Om inte då så åtminstone för ganska länge sen. I videon påstås det ju att hela videon är gjord med D850.

Är Nikon rädda att folk ska byta system?
Det är väl alla tillverkare, mer eller mindre, men anledningen till Nikons annonsering idag torde vara att det idag är hundraårsjubileum för det bolag som numera heter Nikon.
 

lonian

Aktiv medlem
Jag som valde bort D750 till förmån för vad jag upplever som det bättre greppet i D810 tycker tvärtom just när det gäller den fysiska formen :)



På ett ungefär ja. Jag tror nog prisnivån på Eos 5D Mark IV kan vara en bra ledtråd.
Det lilla man ser på teasern om den nu är på riktigt så ser den ut att vara en stor kamera.
 

Bilagor

ztenlund

Aktiv medlem
Så... om det nu anses bekräftat att D850 inte har inbyggd blixt, eller om vi i alla fall antar det
(https://nikonrumors.com/2017/07/25/this-appears-to-be-the-first-partial-picture-of-the-nikon-d850-dslr-camera.aspx/#more-114068)

- då är min fråga: vilken är den billigaste blixten som kan funka som kommandoblixt för SB-700 och SB-910?
Om vi pratar orginal så är det nog SB-500, men den styrs mycket från kameramenyn och kräver att kameran stödjer det. Något D850 bör göra, för det ska fungera med D810. Den är dock inte särskilt billig, men att den inte är så fasligt stor är en fördel.

En begagnad SU-800 kan vara en idé om du kan hitta en till vettigt pris. Sedan fungerar det ju med SB-800 (dock lite otymplig manöverering) eller en till SB-700.
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Så... om det nu anses bekräftat att D850 inte har inbyggd blixt, eller om vi i alla fall antar det
(https://nikonrumors.com/2017/07/25/this-appears-to-be-the-first-partial-picture-of-the-nikon-d850-dslr-camera.aspx/#more-114068)

- då är min fråga: vilken är den billigaste blixten som kan funka som kommandoblixt för SB-700 och SB-910?
Ett annat alternativ är ju radiosändare. Finns billiga märken som är bevisat pålitliga. Jag använde själv kommandoblixt länge, men bytte till slut till sändare för att kunna styra blixtar runt hörn och liknande dit en masterblixt inte når. Bara ett tips, dina behov kan givetvis vara helt annorlunda.


På tal om D850, det ser ut att bli likt en större D500. Ser bra ut! https://nikonrumors.com/2017/07/26/breaking-first-nikon-d850-press-photos-leaked.aspx/
 

horvendile

Aktiv medlem
Ett annat alternativ är ju radiosändare. Finns billiga märken som är bevisat pålitliga.
Ja jag tror säkert att radio är en bättre teknisk lösning, det är bara det att jag råkar ha SB-700 och 910 redan... eller vänta, går de att radiostyra med något tillbehör? Jag har inte undersökt det.
Borde förstås kunna göra det (undersöka), men hinner inte nu.
 
ANNONS