Annons

Min Pentax visar: F----

Produkter
(logga in för att koppla)

semb

Ny medlem
Jag får inte min nyinköpta (beg) k-50 att exponera när jag sätter på mitt "gamla" Sigma 600 spegeltele, inga problem med Takumar 80 skruvgängat men vissa lägen visar den F--- och vill inte exponera. Någon som har något bra tips om lämplig inställning? det är skit bakom sökaren, jag vet! men jag orkar inte prova mig igenom alla tänkbara inställningar torde väl vara några tusen.
med hopp om svar Björn
 

Kustbo

Aktiv medlem
Har Du ställt in kameran för att acceptera bländarring alltså den tar f värdet från objektivets bländarring som i gamla dagar?
Det skulle jag börja att kolla iaf.
 

Bluebike

Aktiv medlem
Inställningen att acceptera användning av bländarring brukar få det att fungera bättre. A-läge brukar funka bra (kameran ställer tiden efter hur mycket ljus som kommer in, vilken bländare det är irrelevant, funkar ibland rätt av se nedan) T-läge och P-lägen funkar normalt inte (då ska ju kameran ställa in bländaren). Vid Manuellt kan mätnimgen strula, se nedan.

Mätningen kan vara lite problematisk. Vanligen så är bländaren helt öppen under mätning och det sker en omräkning till den bländare du ställt in. Vid adaptrade objektiv så kan det vara så att kameran inte vet vilken arbetsbländare som används eller så kan kameran överhuvudtaget inte påverka bländaren (blända ned från fullt öppet vid exponeringen). Du måste då göra en sk nedbländad mätning, görs med den gröna knappen. Var ett tag sedan jag gjorde detta så kommer inte i håg detaljerna. Men förhoppnimgsvis lite hjälp på vägen.
 

Vårbäcken

Ny medlem
Jag får inte min nyinköpta (beg) k-50 att exponera när jag sätter på mitt "gamla" Sigma 600 spegeltele, inga problem med Takumar 80 skruvgängat men vissa lägen visar den F--- och vill inte exponera. Någon som har något bra tips om lämplig inställning? det är skit bakom sökaren, jag vet! men jag orkar inte prova mig igenom alla tänkbara inställningar torde väl vara några tusen.
med hopp om svar Björn
Hej Björn,
Jag använder en hel del gamla objektiv men inte testat något med spegel ännu så där kan jag inte hjälpa till.
En bra början är att läsa igenom guiden på Pentaxforums https://www.pentaxforums.com/forums/54-pentax-lens-articles/110657-how-use-meter-manual-m42-lenses-all-pentax-dslrs-k-1-k-3-k-5-k-30-etc.html
Det finns också ett antal klipp på youtube som visar inställningar och hur ljusmätningen fungerar. F-- är helt normalt när kameran inte kan avgöra bländaren själv via elektroniken.
Lycka till...
 

semb

Ny medlem
Tack

Det funkade! Nu spelar det ingen roll vilket objektiv och vilka inställningar jag har, den exponerar. Det blir lite tillbaka till den analoga tiden men några Mb bilder kostar inget i jämförelse med i
Ektacrome 64.
 

Vårbäcken

Ny medlem
Gott, och lycka till med vintagegluggarna. Glöm inte ljusmätningen med gröna knappen som blubike nämnde så slipper du slita på minneskortet (eller i alla fall radera en massa felexponerade bilder). Läg gärna upp några på fotosidan!
 
ANNONS