Annons

Fokus-/skärpetest av Tamron 150-600 G2

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Jag har nu på morgonen försökt genomföra ett test med Tamron 150-600/5-6.3 G2 för att se hur det presterar ihop med min Canon 6D. Nedan syns resultatet..

Förutsättningar:

- Canon 6D inställd på AV och ISO 100, största möjliga bländare samt varierad slutartid mellan 1/800s och 1/1600 s

- Stativ, spegeluppfällning och fjärrutlösare har använts

- Stabil mark i form av terrass i sten och vindstilla

- Olika brännvidder från 150 till 600 mm har testats i medljus

- I Live View har fokus gjorts vid 10x förstoring

- UV-filter borttaget vid testet

- Fokuseringen har gjorts på "kået" i "Makita"

- Jag har flyttat kameran på måfå lite bakåt varje gång när jag ökat brännvidden steg för steg

- Som ni ser har kameran exponerat olika beroende på om jag använt Live View eller fotograferat på "vanligt" sätt. Det skiljer oftast 2/3 till ett helt steg i exponering. Varför så sker står jag lite undrande inför..någon som vet? Försökte täcka över sökaren med handen när bilderna togs på "vanligt" sätt, men det hjälpte föga.


Hur som helst..nedan är resultaten för dem olika testade brännvidderna. Första bilden av tre för en viss brännvidd är alltid tagen på "vanligt" sätt och benämns bara med "AF". Andra och tredje bilden är tagna i Live View-läget med AF respektive manuell fokusering. Jag kommer nu lägga upp tre bilder i varje separat inlägg, så vänta gärna med att kommentera till dess att bilderna för 600 mm brännvidd har lagts upp!
 

Bilagor

Senast ändrad:

Tonyeagle

Aktiv medlem
Svårrt

Det är väldigt svårt att se hur skärpan är. Om du satte fast en sedel eller en del av tidningssida ovanför texten och bifogade en 100% crop till varje bild skulle man se tydligt hur skärpan satt.
 

forstheim

Aktiv medlem
Det är väldigt svårt att se hur skärpan är. Om du satte fast en sedel eller en del av tidningssida ovanför texten och bifogade en 100% crop till varje bild skulle man se tydligt hur skärpan satt.
Förstår det, men jag tog bort de tidigare bilderna och kommer nu lägga upp dem igen i storleken 800x800 pixlar. Får se hur det blir, och om det är möjligt att avgöra fokus och skärpa då..
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Bra!

Det där ser ju riktigt bra ut! Har du kalibrerat skärpan med pucken vid olika brännvidder och olika avstånd eller har du kört med samma värde på alla distanser? Nu återstår att få se hur AF-servo uppträder och om det ger någorlunda resultat som inte variera för mycket (Detta har jag sett på tuben att några klagar över). Typ ta 3 bilder i följd. Fokusera om och låt AF-servo åter ställa in och ta 3 nya seriebilder. Kolla sedan om skärpan sitter på de flesta bilder eller om det varierar. One-shot verkar ju fungera bra i alla fall.
 

forstheim

Aktiv medlem
Det där ser ju riktigt bra ut! Har du kalibrerat skärpan med pucken vid olika brännvidder och olika avstånd eller har du kört med samma värde på alla distanser? Nu återstår att få se hur AF-servo uppträder och om det ger någorlunda resultat som inte variera för mycket (Detta har jag sett på tuben att några klagar över). Typ ta 3 bilder i följd. Fokusera om och låt AF-servo åter ställa in och ta 3 nya seriebilder. Kolla sedan om skärpan sitter på de flesta bilder eller om det varierar. One-shot verkar ju fungera bra i alla fall.
Jag är själv förvånad..för jag har inte justerat någonting alls med pucken! Så vid tidigare test måste annat ha påverkat..tex spegeln eller något instabilt underlag.

Jag ska prova lite seriebildtagning också. 6D:n jag har är inte alltid den snabbaste och ibland verkar den inte vilja reagera när jag försöker fokusera. Är det inte objektivet som felfokuserar så kan det vara det att 6D:n inte är optimal för denna typ av fotografering..givetvis kanske då i kombination med att undertecknad själv mer är van att hålla på med landskapsfotografering än fartfylld fågelfotografering!
 

forstheim

Aktiv medlem
Vad jag kommer fram till är att bilderna tagna med AF Live View överlag är skarpast, men inte alltid..och vid dem tillfällena när AF Live View är skarpare än vid "vanlig" AF-fokusering så är det inte med hästlängder direkt. Vad säger ni..ser det ut att vara lönt att försöka finjustera fokuseringen på objektivet med TAP-in consolen eller är det här vad man kan förvänta sig av objektivet?
 

forstheim

Aktiv medlem
Objektivet verkar fokusera hyggligt på längre avstånd i alla fall. Här några bilder tagna i helgen på lite större rörliga motiv. Skulle gissa att avståndet är 150 meter eller något liknande. Bildstabilisatorn på Tamronet var inställd på läge 2, brännvidden var 600 mm och jag körde med AI Servo. Bländaren varierade från f/6.3 (bild 3-5) till f/7.1 (bild 1-2).

Bilderna är helt obehandlade ska sägas. Har endast gjort om råfilerna till jpegs och sedan dragit ner dem till 800 pixlar.
 

Bilagor

PMD

Aktiv medlem
- Som ni ser har kameran exponerat olika beroende på om jag använt Live View eller fotograferat på "vanligt" sätt. Det skiljer oftast 2/3 till ett helt steg i exponering. Varför så sker står jag lite undrande inför..någon som vet? Försökte täcka över sökaren med handen när bilderna togs på "vanligt" sätt, men det hjälpte föga.
Du behöver nog täcka sökaren med ett lock. Det brukar följa med ett sådant till Canonkameror. Om det inte har ramlat loss så sitter det förmodligen i nackremmens breda del. En del kameror har istället ett inbyggt lock som man kan fälla ner framför sökaren med en spak.
 
ANNONS