Annons

Extender-kompabilitet till Tokina 80-400 för canon EF

Produkter
(logga in för att koppla)

RobHM

Medlem
Hej!

Lite av en nybörjarfråga så här en tio år efter påbörjad fotokarriär :D

Första gången jag använder Tokinaglas på en 1ds mk II-kropp (lite av ett experiment) för att undersöka hur väl dem presterar tillsammans. Och såsom det verkar presterar denna kombination utöver alla mina förväntningar, så pass så att jag vil inhandla en ettender till en billig peng för att se hur mycket mer juice jag kan klämma ut.

- Och här lyser min kunskap med sin frånvaro -

Vilka extenders är detta Tokina AT-X AF 80-400mm kompatibelt med? Sigma externers åker väl rätt ut ur fönstret på en gång, canon externers kan jag gissa mig till att dom kanske borde fungera (?) och relativt säker på att det ska gå med kenko externers också.

Har googlat en del och mycket av specifik information om just denna glugg hamnar i skymundan.

Tack på förhand!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det finns två frågor här:
1. Vilka TC går fysiskt att montera? Man får i regel välja de som inte har främre element som sticker ut och krockar med bakre linselementen i Tokinan då jag antar att dessa sitter relativt långt bak närmre fattningen. Då åker Canons extenders bort. Flera kör Kenko då dessa tydligen har mer begravda element.
2. Tokina 80-400 är inte bland de skarpaste över 300mm. Jag tvekar på att man överhuvudtaget tjänar något på att montera en TC över att beskära en bild tagen vid 400mm. Det lär inte vara någon idé att köpa en converter.
 

RobHM

Medlem
Det finns två frågor här:
1. Vilka TC går fysiskt att montera? Man får i regel välja de som inte har främre element som sticker ut och krockar med bakre linselementen i Tokinan då jag antar att dessa sitter relativt långt bak närmre fattningen. Då åker Canons extenders bort. Flera kör Kenko då dessa tydligen har mer begravda element.
2. Tokina 80-400 är inte bland de skarpaste över 300mm. Jag tvekar på att man överhuvudtaget tjänar något på att montera en TC över att beskära en bild tagen vid 400mm. Det lär inte vara någon idé att köpa en converter.
Var i samma tankar själv men köpte mig en Kenko extender och resultaten vart helt acceptabla, även fast slutaren hamnar på f/8 på max brännvid, d vs 560mm.
 

Bilagor

ANNONS