Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Moms eller inte vid föreläsningar?

Produkter
(logga in för att koppla)

barabild

Aktiv medlem
Jag har försökt tolka vilka momsregler som gäller i samband med föreläsning med egna bilder för föreningar och liknande (t.ex. pensionärsföreningar, föreläsningsföreningar etc.). Jag är mycket osäker om jag ska ta ut moms eller ej, och om det ska vara 6% eller 25% moms.

Jag har för mig att jag sett någonstans att man inte räknar fotografer som "utövande konstnärer" och att bilderna inte betraktas som "framförande av konstnärligt verk som är skyddat av upphovsrättslagen" i dessa sammanhang. Om jag har rätt i mitt antagande så ska jag betala 25% moms i samband med mina framträdanden. Har jag rätt?
 

trumflis

Medlem
Är du momsregistrerad och fakturerar utfört arbete ska du ta ut moms. I annat fall får uppdragsgivaren betala ut lön och ovanpå det betala skatt och sociala omkostnader. Vilken momssats som gäller kan SKV svara på.
Jag har alltid fakturerat föreläsningar med 25% moms pålagt.
 
ANNONS