Annons

En bra dator för bildredigering

Produkter
(logga in för att koppla)

UlrikaCM

Aktiv medlem
Hejsan - har nu en Lenovo Ideapad 500-15acz som jag blev rekommenderad att köpa just för jag anv datorn istort sett bara till mail o Lightroom.

Kan hända det är en bra dator men min har det hela tiden varit fel på, tuggar, släpar, svartnar osv - den har skickats för reparation 3ggr (skickade första gången två veckor efter inköp). Nu har de beslutat för att ge sig så jag lär få köpa en ny dator.

Jag är eg helt ointresserad av datorer och av den anledningen inte beredd att slänga ut massor med pengar på den - men jag inser att jag behöver en hyfsat bra och dessutom insett jag behöver en skärm att koppla in till den bärbara.

Jag vill ha en 15`skärm på den bärbara och max 27`på skärmen jag ska koppla till. Jag vill helst inte lägga mer än 8-10tusen på en dator så min fråga är om någon av er vet något om datorer i den prisklassen och isf vilken jag ska köpa.

Skärmar har jag ingen aning om vad de kostar men jag vill såklart ha en bra skärm. Vad jag har förstått så ska jag kalibrerar dessa sedan ? Har absolut ingen aning om hur man gör det el med vad men det kanske man kan lämna in någonstans så ngn gör det åt mig?

MVH
Ulrika
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Vet inte hur många bärbara jag bränt, förmodligen + 8 stycken och har samtidigt alla mina stationära fungerande sedan 25 år tillbaka. Finns det plats tycker jag mycket talar för stationärt, plus att grejerna håller längre idag prestandamässigt.


Prestanda och pris hänger ihop. Bättre och bestämma budget och sedan välja utifrån det. Det finns hur mycket som helst. Typ 10k eller15k för en dator och sedan 4-6k för en bra skärm.

Tycker det är bättre att lägga sig lite högre, dom sista tusenlapparna gör att grejerna håller längre prestandamässigt. Jag skulle utgå från 10k som undre gräns för dator och sedan välja en skärm som passar :)

Skulle satsa på en bra i5 alternativt i7 processor och gärna 16 GB RAM, du får säkert en liten SDD i paketet. Disken kan du uppgradera senare till en större disk.

/Ulf
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Min snart 4 år gamla 17" ASUS Gxxx dator som jag redigerar i senaste Windows, Photoshop, Lightroom, Panorama program, Stackningsprogram samt såklart övrig surf och kontors har snurrat på 24/7 sen jag köpte den. Vet inte hur folk klarar bränna sina så snabbt.
Jag har såklart uppgraderat den (inte bytt ut pga sönder/slitage) under dessa 4 år från 8GB RAM till 24, bytt ut Hybrid SSD disken till 500GB SSD samt stoppat in en 1 TB 5200 rpm HD i det andra facket och kopplat in en 24" fotokärm till den.

Jag arbetar på olika platser så den tar jag med mig lite kors o tvärs. Som oftast åker den upp så jag "umgås" med frugan, glor på TV och jobbar på datorn samtidigt.

Hur är den sak som slits mest på en laptop.. dvs batteriet? Jo, datorn klagar på att dess prestanda är under toleransnivå.. Dvs jag kan fortfarande jobba ca 4 timmar på datorn (surf + kontor) eller glo på en hel långfilm ändå.

Rekommenderas! Den kostade mig 12.000kr för 4 år sedan. Dess Nividia GPU fungerar mkt bra med Lightrooms GPU acceleration.

Skärmen är dock väldigt kall så den behöver profileras med ex Spyder för att visa korrekta färger.

Finns säkert G-serie med 15" som klarar din budget. Iaf så är den att rekommendera. Det är Asus Gaming datorer så de är byggda för att tåla en del.

/stefan
 

martinot

Aktiv medlem
Köp kvalitetsdator i form av bärbara i Pro-serierna (yrkesdatorer) från kända tillverkare som tex. Apple (Pro), Microsoft (Pro), HP (Elite), Lenovo (ThinkPad) och Dell (Latitude) så minskar risken för problem (även om det tyvärr förekommer även där), och oftast större sannolikhet att prylarna håller längre och fungerar väl.
 

iSolen.se

Guest
Hejsan - har nu en Lenovo Ideapad 500-15acz som jag blev rekommenderad att köpa just för jag anv datorn istort sett bara till mail o Lightroom.

Kan hända det är en bra dator men min har det hela tiden varit fel på, tuggar, släpar, svartnar osv - den har skickats för reparation 3ggr (skickade första gången två veckor efter inköp). Nu har de beslutat för att ge sig så jag lär få köpa en ny dator.

Jag är eg helt ointresserad av datorer och av den anledningen inte beredd att slänga ut massor med pengar på den - men jag inser att jag behöver en hyfsat bra och dessutom insett jag behöver en skärm att koppla in till den bärbara.

Jag vill ha en 15`skärm på den bärbara och max 27`på skärmen jag ska koppla till. Jag vill helst inte lägga mer än 8-10tusen på en dator så min fråga är om någon av er vet något om datorer i den prisklassen och isf vilken jag ska köpa.

Skärmar har jag ingen aning om vad de kostar men jag vill såklart ha en bra skärm. Vad jag har förstått så ska jag kalibrerar dessa sedan ? Har absolut ingen aning om hur man gör det el med vad men det kanske man kan lämna in någonstans så ngn gör det åt mig?

MVH
Ulrika
Om du ska jobba med extern skärm, varför inte en stationär istället? Eller tom två plus en extra skärm har du råd med om du låter bli köpa laptop.
 

cardazio

Aktiv medlem
Jag har en som liknar denna och är väldigt nöjd. 6500 kr är ju inte fel för denna prestanda samt workstationutförande.

https://itastore.se/produkt/dell-precision-t3600-3/

Grafikkort: GeForce GTX 780 3GB
Processor: Intel Xeon E5-2665 – 2,4GHz till 3,1GHz
Antal kärnor/trådar: 8 st / 16 st
Minne: 32GB DDR3 1600MHz ECC
Hårddisk: 512GB SSD
Nätaggregat: 635W
Övrigt: DVD+/-RW, nätverkskort, ljudkort, USB 3.0.
3DMark Fire Strike Score: 8716

Enda negativa är antalet interna hårddiskplatser (2st), men med tanke på att du tänkte köpa laptop lär det inte spela någon roll. Du kan även utöka och sätta en hdd i 5.25" facket (där satte jag en usb3/kortläsare istället.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag har en som liknar denna och är väldigt nöjd. 6500 kr är ju inte fel för denna prestanda samt workstationutförande.

https://itastore.se/produkt/dell-precision-t3600-3/

Grafikkort: GeForce GTX 780 3GB
Processor: Intel Xeon E5-2665 – 2,4GHz till 3,1GHz
Antal kärnor/trådar: 8 st / 16 st
Minne: 32GB DDR3 1600MHz ECC
Hårddisk: 512GB SSD
Nätaggregat: 635W
Övrigt: DVD+/-RW, nätverkskort, ljudkort, USB 3.0.
3DMark Fire Strike Score: 8716

Enda negativa är antalet interna hårddiskplatser (2st), men med tanke på att du tänkte köpa laptop lär det inte spela någon roll. Du kan även utöka och sätta en hdd i 5.25" facket (där satte jag en usb3/kortläsare istället.
+1

Mycket dator/prestanda för pengarna. Enda är väl Win 7.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Om du ska jobba med extern skärm, varför inte en stationär istället? Eller tom två plus en extra skärm har du råd med om du låter bli köpa laptop.
Håller med har man plats så. Lätt och hålla rent, byta delar och uppgradera. Plus att det generellt ger en längre livslängd på hårdvaran.
 

UlrikaCM

Aktiv medlem
Vad snälla ni är!

Tack för tips, anledningen att jag vill ha en bärbar är att jag anv den i företaget o jag är ofta på resande fot o har inte ekonomi just nu att köpa både en bra stationär och en bra laptop. (inköp av både nytt objektiv o nytt kamerahus är på g samtidigt;-)

Tanken var då att när jag är hemma ska jag kunna koppla upp den på en bra skärm där jag kan anv den till de viktiga bilderna medans resten får jag göra på laptopen.

Men jag tror mig ha förstått att en stationär skulle ge mig mycket mer för pengarna - jag är verkligen inte bra på datorer så jag vet eg inte vad jag ska leta efter ..

Är en 4k skärm viktig? Räcker en i5 processor el måste jag ha en i7? Jag har 256gb på denna datorn är det tillräckligt?

Tacksam för all hjälp;-)
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Tack för tips, anledningen att jag vill ha en bärbar är att jag anv den i företaget o jag är ofta på resande fot o har inte ekonomi just nu att köpa både en bra stationär och en bra laptop. (inköp av både nytt objektiv o nytt kamerahus är på g samtidigt;-)

Tanken var då att när jag är hemma ska jag kunna koppla upp den på en bra skärm där jag kan anv den till de viktiga bilderna medans resten får jag göra på laptopen.

Men jag tror mig ha förstått att en stationär skulle ge mig mycket mer för pengarna - jag är verkligen inte bra på datorer så jag vet eg inte vad jag ska leta efter ..

Är en 4k skärm viktig? Räcker en i5 processor el måste jag ha en i7? Jag har 256gb på denna datorn är det tillräckligt?

Tacksam för all hjälp;-)
4k skärm är inte viktigt, men det är ju ingen nackdel heller. Jag har det inte, och det är inget jag saknar heller. Så skit i det. Viktigare med en bra skärm.

Stationär ger alltid mer för pengarna och det är lättare och billigare att uppgradera sedan.

En i5 räcker, grafikkortet och ramminnen spelar också stor roll.

256gb tillräckligt för vad? Inte att lagra bilder på. Tillräckligt för att tillfälligt lägga bilder på för redigering? jo till viss del. Men ska du redigera video också så är det högst tveksamt. Även det problemet löser du med en stationer då det finns plats för fler och billigare hårddiskar.

Med datorer är det som med mycket annat, man får vad man betalar för. De flesta datorer i samma prisklass är snarlika, så du behöver kanske inte gräv allt för mycket i detaljer.
 

UlrikaCM

Aktiv medlem
4k skärm är inte viktigt, men det är ju ingen nackdel heller. Jag har det inte, och det är inget jag saknar heller. Så skit i det. Viktigare med en bra skärm.

Stationär ger alltid mer för pengarna och det är lättare och billigare att uppgradera sedan.

En i5 räcker, grafikkortet och ramminnen spelar också stor roll.

256gb tillräckligt för vad? Inte att lagra bilder på. Tillräckligt för att tillfälligt lägga bilder på för redigering? jo till viss del. Men ska du redigera video också så är det högst tveksamt. Även det problemet löser du med en stationer då det finns plats för fler och billigare hårddiskar.

Med datorer är det som med mycket annat, man får vad man betalar för. De flesta datorer i samma prisklass är snarlika, så du behöver kanske inte gräv allt för mycket i detaljer.
256 i ramminne tror jag, ssdi
 

EJM68

Aktiv medlem
Jag är eg helt ointresserad av datorer och av den anledningen inte beredd att slänga ut massor med pengar på den - men jag inser att jag behöver en hyfsat bra och dessutom insett jag behöver en skärm att koppla in till den bärbara.
Jag vet hur det känns. Jag är tämligen ointresserad av kameror, datorer och bildredigering och vill bara ta bra bilder.

Viss baskunskap om datorer underlättar dock handhavandet, ungefär som det är bra att veta vart du fyller på bilens spolarvätska eller vad som kan vara fel om startmotorn ej går runt.

Macbook pro har länge varit lösningen för fotografer som inte vill behöva rota i Windows PC djungeln för att hitta en bra laptop.

Håller med om att stationära datorer håller bättre än laptops och delar kan uppgraderas vid behov, tex snabbare och större lagringsdisk, mer RAM etc.

För fotoredigering gäller:
-Snabb CPU/processor. Gärna 4-kärnig eller mer.
-Snabb medialagring och tillräckligt stor. Bara du vet vad som är tillräckligt stort för dig.
-Snabbt RAM och minst 16 GB. 8 Gb RAM fungerar i dag, men en ny dator bör ha 16.
-Anslutning till extern skärm via Displayport.
-Om laptop, gärna en med IPS skärm vilken ger bättre färg och betraktningsvinkel
-USB 3 för hyggligt snabb anslutning av extern utrustning
-Annat som du behöver

Tyvärr är det väldigt många datorer som passar in på denna beskrivning.
 

UlrikaCM

Aktiv medlem
Jag vet hur det känns. Jag är tämligen ointresserad av kameror, datorer och bildredigering och vill bara ta bra bilder.

Viss baskunskap om datorer underlättar dock handhavandet, ungefär som det är bra att veta vart du fyller på bilens spolarvätska eller vad som kan vara fel om startmotorn ej går runt.

Macbook pro har länge varit lösningen för fotografer som inte vill behöva rota i Windows PC djungeln för att hitta en bra laptop.

Håller med om att stationära datorer håller bättre än laptops och delar kan uppgraderas vid behov, tex snabbare och större lagringsdisk, mer RAM etc.

För fotoredigering gäller:
-Snabb CPU/processor. Gärna 4-kärnig eller mer.
-Snabb medialagring och tillräckligt stor. Bara du vet vad som är tillräckligt stort för dig.
-Snabbt RAM och minst 16 GB. 8 Gb RAM fungerar i dag, men en ny dator bör ha 16.
-Anslutning till extern skärm via Displayport.
-Om laptop, gärna en med IPS skärm vilken ger bättre färg och betraktningsvinkel
-USB 3 för hyggligt snabb anslutning av extern utrustning
-Annat som du behöver

Tyvärr är det väldigt många datorer som passar in på denna beskrivning.

TACK vad snäll du är, nu har jag ändå något att börja leta på!!
 

UlrikaCM

Aktiv medlem
4k skärm är inte viktigt, men det är ju ingen nackdel heller. Jag har det inte, och det är inget jag saknar heller. Så skit i det. Viktigare med en bra skärm.

Stationär ger alltid mer för pengarna och det är lättare och billigare att uppgradera sedan.

En i5 räcker, grafikkortet och ramminnen spelar också stor roll.

256gb tillräckligt för vad? Inte att lagra bilder på. Tillräckligt för att tillfälligt lägga bilder på för redigering? jo till viss del. Men ska du redigera video också så är det högst tveksamt. Även det problemet löser du med en stationer då det finns plats för fler och billigare hårddiskar.

Med datorer är det som med mycket annat, man får vad man betalar för. De flesta datorer i samma prisklass är snarlika, så du behöver kanske inte gräv allt för mycket i detaljer.
Tack, då ska jag inte snöa in för mycket på de datorer som det inte är så stor skillnad på priset!
 

martinot

Aktiv medlem
Hejsan - har nu en Lenovo Ideapad 500-15acz som jag blev rekommenderad att köpa just för jag anv datorn istort sett bara till mail o Lightroom.

Kan hända det är en bra dator men min har det hela tiden varit fel på, tuggar, släpar, svartnar osv - den har skickats för reparation 3ggr (skickade första gången två veckor efter inköp). Nu har de beslutat för att ge sig så jag lär få köpa en ny dator.

Jag är eg helt ointresserad av datorer och av den anledningen inte beredd att slänga ut massor med pengar på den - men jag inser att jag behöver en hyfsat bra och dessutom insett jag behöver en skärm att koppla in till den bärbara.
I verkligheten tycker jag att det är precis tvärt om.

Ju mindre intresserad du är att hålla på att lägga tid på att "mecka" med datorer, ju mer pengar skall du investera i välbyggda och välsupportade datorer, för att ha större sannolikhet att slippa tidskrävande och jobbiga fel/problem.
 

UlrikaCM

Aktiv medlem
I verkligheten tycker jag att det är precis tvärt om.

Ju mindre intresserad du är att hålla på att lägga tid på att "mecka" med datorer, ju mer pengar skall du investera i välbyggda och välsupportade datorer, för att ha större sannolikhet att slippa tidskrävande och jobbiga fel/problem.
Sant, skulle gärna göra så men de datorerna verkar alla kosta över 20 tusen. :)
 

martinot

Aktiv medlem
Sant, skulle gärna göra så men de datorerna verkar alla kosta över 20 tusen. :)
Finns helt OK modeller även under 20 papp. Både nytt och beg.

Du hade nyss köpt en "billig" dator som rasat ihop. Fortsätter du köpa mer budgetskräp så kanske det inte blir billigare i längden jämfört med om du satsade på lite mer kvalitet ifrån början?

Men det är självklart helt upp till dig hur du vill göra.

Jag kanske inte alltid köper det dyraste (köper ibland på kampanj, rea, beg. prylar, eller äldre modeller som gått ner i pris), men undviker personligen gärna "slit och släng"-skräp, för att istället satsa på saker tillverkade med lite mer kvalitet och hållbarhet.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Man kan ju satsa på datorkomponenterna - processor, RAM, SSD storlek, grafikkort o s v och ha en kass skärm om den ändå skall användas uppkopplad till en bra extern skärm och spara pengar på den bärbara. Ofta hänger prestanda och skärm ihop hos de större märkena men inte alltid. Man kan få en enklare HD skärm med bra prestanda f ö men spara pengar. Däremot hamnar man väl ändå en bra bit över 6000kr om den skall hänga med i några år.
 
ANNONS