Annons

Icc-profiler.

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony johansson

Aktiv medlem
Ja, jösses, detta med digital bildbehandling är onekligen en hel vetenskap. Tänker inte utveckla mitt resonemang, alla som håller på med detta kan nog skriva under påståendet.

I vart fall som helst (och låt mig med en gång nämna att jag begagnar mig av CNX2 samt Lr 6x i kombination med W10 i nämnda ordning, för bekvämlighetens skull). Jag tycker dessutom inte att det är så vansinnigt kul att sitta framför datorn och hålla på med digital efterbehandling. När jag använder mig av CNX2, brukar jag också använda mig av skärmkorrektur och då använder jag (ofta) ProPhoto RGB, men när jag skall spara, växlar jag till aRGB och tittar om det är några områden som går förlorade, justerar (innan) och sparar. Dessutom brukar jag använda mig av relativ kolorimetrisk och svartpunktskompensation.

Det bör kanske nämnas att jag har Ps också (fristående) men det använder jag aldrig, så det begriper jag mig på ännu mindre.

I vart fall som helst. När jag (senast) satt vid datorn och ordnade till några bilder (som dessutom är avsedda för att tryckas i ett föreningsorgan för vidare spridning i ett större sammanhang), så begagnade jag mig av CNX2 (av förekommen anledning).

När jag så tryckte på "spara", valde jag TIFF-format och då dök det upp en dialogruta som frågade om jag ville spara ICC-profilen (16 Bitar) i aRGB, och jag tänkte att det är väl en bra idé, så att bilderna skall återges i tryck (någorlunda) vad jag hade på skärmen, eller ?

Jag hittade denna instruktion vad det gäller ICC-profiler och dess användande, men eftersom jag lider av ett begåvningshandikapp (skojar lite här), så har jag lite svårt för mig att riktigt greppa innebörden. Det bör i sammanhanget nämnas att det är PDF-filen namngiven "Information om ICC-profiler här" som avses i bifogad länk.

Eftersom jag inte är någon intellektuell gigant, och detta dessutom i kombination med lättja, så blir det än svårare att försöka reda ut hur jag bör gå tillväga för att knäcka denna gordiska knut.

Det bör i sammanhanget nämnas att det är inte jättenoga att det blir exakt som jag gjort på skärmen, men det gör inte något om det blir (snar) likt.

Jo, jag har en bra skärm och den är kalibrerad efter konstens alla regler. Däremot har jag (ännu) inte rätt kvalité på omgivningsljuset (~5000 K etc), men det kanske kommer så småningom, jag skyndar långsamt.

Så, om någon känner sig kallad att räta ut frågetecknen så att en med (måttligt) begåvningshandikapp kan ta till sig kunskapen,om hur man (bör) gå tillväga för att så nära det nu går, under de givna förutsättningarna, få bilderna återgivna i tryck så som de återgavs på skärmen, vore det mycket värt.

Som sagt, inte helt enkelt, det här.
 
Senast ändrad:

alfin

Aktiv medlem
Mycket snack... Vet inte om jag förstod hälften...

Var frågan denna:

"Så, om någon känner sig kallad att räta ut frågetecknen så att en med (måttligt) begåvningshandikapp kan ta till sig kunskapen,om hur man (bör) gå tillväga för att så nära det nu går, under de givna förutsättningarna, få bilderna återgivna i tryck så som de återgavs på skärmen, vore det mycket värt."

Handlar det om CMYK-tryck bör du fråga tryckaren om han/hon/hen har någon CMYK-profil du bör konvertera till.

Ska du leverera i RGB bör du ta ner färgomfånget från ProPhoto RGB till något som liknar Coated FOGRA39, typ <Adobe RGB eller sRGB.

För att simulera på skärmen, måste du kunna softproofa tryckprofilen på en kalibrerad skärm.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Mycket snack... Vet inte om jag förstod hälften...
Hm, tyckte nog att jag var (ganska) tydligt, men i i alla fall...

Var frågan denna:

"Så, om någon känner sig kallad att räta ut frågetecknen så att en med (måttligt) begåvningshandikapp kan ta till sig kunskapen,om hur man (bör) gå tillväga för att så nära det nu går, under de givna förutsättningarna, få bilderna återgivna i tryck så som de återgavs på skärmen, vore det mycket värt."
Du ser, du har förstått frågeställningen alldeles rätt. Anledningen till varför jag skrev det andra (val av RAW-konverterare), var bara för att i dessa diskussioner är det bara Ps och Lr (1) som figurerar, i kombination med (Apple=Mac (2) vilket jag 1) sällan använder ,och (2) inte ens har i min ägo. Jag ville bara vara ett steg före, s a s.

Handlar det om CMYK-tryck bör du fråga tryckaren om han/hon/hen har någon CMYK-profil du bör konvertera till..
Därom saknar jag kunskap om, men jag skall höra mig för.

Ska du leverera i RGB bör du ta ner färgomfånget från ProPhoto RGB till något som liknar Coated FOGRA39, typ <Adobe RGB eller sRGB.
Och det har jag gjort. Från Prophoto har jag gått till aRGB och tittat om jag har tappat något på vägen. I de förekommande fall det har inträffat, har jag justerat det, innan jag sparat i TIFF-format.

För att simulera på skärmen, måste du kunna softproofa tryckprofilen på en kalibrerad skärm.
Jag har kommit i kontakt med begreppet tidigare, men kan inte dra mig till minnes hur man går tillväga. Men det kanske du kan upplysa mig om hur man gör ? Eller måste jag kontakta tryckeriet och få den profil dom använder sig av vid tryckningen, för att kunna göra det ?
 

alfin

Aktiv medlem
Jag har kommit i kontakt med begreppet tidigare, men kan inte dra mig till minnes hur man går tillväga. Men det kanske du kan upplysa mig om hur man gör ? Eller måste jag kontakta tryckeriet och få den profil dom använder sig av vid tryckningen, för att kunna göra det ?
Kan du få tag i tryckprofilen är det det bästa. Har du tryckprofilen kan du softproofa i Photoshop på vanligt sätt via "View" > "Proof Setup". Även i LR kan du softproofa med en specifik profil. Övriga program du använder har jag ingen erfarenhet av.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Kan du få tag i tryckprofilen är det det bästa. Har du tryckprofilen kan du softproofa i Photoshop på vanligt sätt via "View" > "Proof Setup". Även i LR kan du softproofa med en specifik profil. Övriga program du använder har jag ingen erfarenhet av.
Tackar för detta, kommer att kontakta tryckeriet på måndag (om jag inte kan få tag på tryckprofilen på annat sätt, dessförinnan). Hur jag sedan skall använda den, det behöver jag inte fråga, för det har du redan svarat på ;-).

Tack för hjälpen !
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
LR hanterar inte cmyk.
Men en profil är ju inte direkt cmyk.
Sooftproof är ju en överföringsfunktion från en gamut till en annan. O ser man det så så borde det funka. Men jag kan inte garantera det.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Sooftproof är ju en överföringsfunktion från en gamut till en annan. O ser man det så så borde det funka. Men jag kan inte garantera det.
Men det är ju egentligen det jag är ute efter.
En annan fråga relaterat till den ursprungliga frågeställningen;

När jag väl fått denna ICC-profil, är det bara att installera den på datorn, så lägger den sig själv på rätt plats och sedan kan (kompatibla) program hitta den ,självmant eller hur fungerar det med den saken egentligen?

För jag måste väl inte sitta och leta efter den i kompatibel programvara ? Ja, som ni märker, så är detta med datorer inte min starka sida, nä =).
 
Senast ändrad:

Erik Schalin

Aktiv medlem
Men det är ju egentligen det jag är ute efter.
Men det är inte det du frågar efter. Du frågar efter att omvandla till cmyk.

ICC profilen för printern visar om din bilds gamut kommer att få plats i printerns gamut. Alltså sooftproof med ICC profilen.
Men omvandlingen sker i printern vid utskrift när printern använder just den ICC profilen.

LR skall inte omvandla något.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Men det är inte det du frågar efter. Du frågar efter att omvandla till cmyk.

ICC profilen för printern visar om din bilds gamut kommer att få plats i printerns gamut. Alltså sooftproof med ICC profilen.
Men omvandlingen sker i printern vid utskrift när printern använder just den ICC profilen.

LR skall inte omvandla något.
Jo, men det var väl det jag var ute efter. För att använda mina egna ord; Att få en (uppskattad) förhandsvisning av den tryckta bilden, fast på skärmen.

Att den fysiska omvandlingen sker i själva tryckögonblicket (eller strax där innan), det begriper jag också.

Men som sagt, vad jag är ute efter, är att få en uppfattning hur den utskrivna bilden blir, (på ett ungefär) fast på skärmen.

Det är nog det tydligaste jag kan formulera vad det är jag är ute efter.
 

alfin

Aktiv medlem
Precis det du skriver.Tack, jag har den. Men du vet, detta är bara på hobbynivå, så därför tar jag det inte sååå värst seriöst.

Tack för tipset i alla fall.

// Tony.
OK. Tänkte vi kunde hjälpa dig reda ut skillnaderna. Utskrifter är något enklare i sammanhanget. När du tar det mer seriöst får du återkomma om du har fler frågor.
 

stefohl

Aktiv medlem
När jag väl fått denna ICC-profil, är det bara att installera den på datorn, så lägger den sig själv på rätt plats och sedan kan (kompatibla) program hitta den ,självmant eller hur fungerar det med den saken egentligen?
På en Windows-dator kan du bara höger-klicka på den och välja Installera. På en Mac är det mera komplicerat. Du måste öppna en mapp som heter Bibliotek. I den mappen så finns det en som heter ColorSync och i den finns det en som heter Profiles. Där ska du lägga din profil.

Hur du når fram till Biblioteket varierar mellan olika versioner av MacOS. På de senare versionerna väljer du att klicka på Gå-menyn, samtidigt som du håller ner alt-tangenten.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
På en Windows-dator kan du bara höger-klicka på den och välja Installera. På en Mac är det mera komplicerat. Du måste öppna en mapp som heter Bibliotek. I den mappen så finns det en som heter ColorSync och i den finns det en som heter Profiles. Där ska du lägga din profil.

Hur du når fram till Biblioteket varierar mellan olika versioner av MacOS. På de senare versionerna väljer du att klicka på Gå-menyn, samtidigt som du håller ner alt-tangenten.
Hej Stefan och tack för att du reder ut begreppen.

Låt mig först nämna att jag läser och tar del av det (mesta) som du skriver och vilket kan anses vara relevant för mig, inklusive den bok jag köpt (i dubbel upplaga), signerad av dig.

Jag har även installerat funktionsmakron i Ps, men att använda dom, det är en helt annan sak.

Låt mig också säga att jag uppskattar ditt pedagogiska sätt som gör det svåra begripligt även för mig, men du tar det till en nivå som ligger långt utanför det behov jag i dagsläget har. Icke desto mindre uppskattar jag det som är sammanställt bl a av dig, men det känner du till vid det här laget, kan jag tänka.

Om jag skall få grepp om detta, på den nivå som du beskriver det i dina böcker och i andra format där du beskriver arbetsflödet i den digitala bildbehandlingen, då måste jag syssla med det på heltid, över lång tid, för att kunna tillgodogöra mig det.

Det är ev av anledningarna till varför jag använder mig av CNX2. Det programmet är tillräckligt avancerat för de behov jag har just nu. Om jag någon gång lyckas producera en bildfil som är värd allt det arbete som du beskriver i dina publikationer, då skall jag försöka att fördjupa mig ännu mer, men där är jag (tyvärr) ännu inte.

Inte helt relevant i sammanhanget kanske, men jag känner att jag behöver förtydliga mig lite, i o m vad som kommit fram tidigare i tråden, och jag hyser den största respekt för ditt kunnande i detta ämne.

Men för att återgå till ämnet. Jag har gjort precis det du beskriver, högerklickat på filen och sedan klickat på INSTALLERA i dialogrutan som kommer upp. Men jag hittar den inte.

Åtminstone inte i menyraden som kommer upp, när jag klickar på skärmkorrektur i CNX2, så hittar jag den inte där, men däremot en massa annat som jag installerat tidigare. Jag kontaktade tryckeriet som skall trycka tidningen (för det är en tidning det handlar om), och jag fick förslaget att använda mig av COATDED FOGRA 39 för att simulera hur bilden kommer att se ut i tryck, fast på skärmen.

Och visst är det en väldig skillnad i färgerna, jämfört med den arbetsfärgrymd Jag vanligtvis använder (Prophoto) eller aRGB.
 

stefohl

Aktiv medlem
Åtminstone inte i menyraden som kommer upp, när jag klickar på skärmkorrektur i CNX2, så hittar jag den inte där, men däremot en massa annat som jag installerat tidigare. Jag kontaktade tryckeriet som skall trycka tidningen (för det är en tidning det handlar om), och jag fick förslaget att använda mig av COATDED FOGRA 39 för att simulera hur bilden kommer att se ut i tryck, fast på skärmen.

Och visst är det en väldig skillnad i färgerna, jämfört med den arbetsfärgrymd Jag vanligtvis använder (Prophoto) eller aRGB.
Men Coated Fogra 39 borde du ju haft sedan tidigare, den installeras tillsammans med Photoshop.
 
ANNONS