Annons

Duplicera nitrat negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Jepplen

Medlem
Hej,

Jag har ett gäng äldre negativ på film av nitrat/acetattypen som jag vill säkerhetskopiera till modern film.

Kan man använda bladfilm och göra kontaktprint?

Eller finns det material som är till just för detta?

Finns det något fotolab som tar sig an detta?
Har mailat fyra stycken och ingen hade möjligheten.


Jag har en bra filmskanner, men det känns inte aktuellt att ha master digitalt.

Jag tar tacksamt emot tips och råd.
 

Jepplen

Medlem
Jag har hittat att Kodak med fl. tillverkar s.k. LVT film recorders, som överför digitala negativ skanningar till film.
Är det något någon känner till och kanske vet något företag som utför detta?

Mvh
Jesper
 

Jepplen

Medlem
Hej! Tack för svaret.

Om jag fotograferar ett negativ med analog film, blir det inte inverterade värden på det nya negativet då?

Det låter annars som en möjlig lösning, ska se om jag hittar nåt makroobjektiv på nätet.
 

Jepplen

Medlem
Aha, så det är bara att ladda med en rulle positiv film.
Härligt!

Helst av allt hade jag velat göra kontaktkopior, men verkar riktigt bökigt.

Så nu måste jag hitta ett sorts makroobjektiv.
I din länk nämnde han även bälg och diaduplikator, vilken av dessa skulle ge bäst resultat för ämnet tror du?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Aha, så det är bara att ladda med en rulle positiv film.
Välj en film med neutral färgåtergivning och låg kontrast, som Kodak Ektachrom 100 eller Fujifilm Provia.

För att få ut mest av negativet skulle jag dock rekommendera att fotografera digitalt. Det är också säkrare att lagra eftersom du kan göra oändligt med kopior att förvara på olika ställen.

I din länk nämnde han även bälg och diaduplikator, vilken av dessa skulle ge bäst resultat för ämnet tror du?
Ett makroobjektiv ger bäst resultat. Duplikatorn är en hållare som underlättar avfotograferingen. Nikon har en billig som är gjord för film som är monterad i diaramar:

https://store.nikon.se/accessories-accessories-for-dslr-close-up/slide-copyer-es-1/FHW00301/details

Jag köpte en bälg med makroobjektiv och duplikator för ca 700 kr på Ebay. (avbildad i artikeln).

Med adapter går alla möjliga gamla makroobjektiv att använda. Du kan hitta begagnade makroobjektiv för 300-500 kr.

Det finns finns även billiga duplikatorer med inbyggd optik. De ger troligen inte lika bra kvalitet.
 

Jepplen

Medlem
Härligt!

Jag har tittat på ebay nu, men det finns så himla många olika, små och stora, långa och korta, jag inte vad som är rätt.
Hade du möjligen kunnat länka till ett sådant på ebay?

Bara så jag får en hum om vad jag ska leta efter.


Det är svartvita negativ som ska fotograferas, gäller fortfarande dina tips där?
"Välj en film med neutral färgåtergivning och låg kontrast , som Kodak Ektachrom 100 eller Fujifilm Provia."


Mvh
Jesper
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Härligt!

Jag har tittat på ebay nu, men det finns så himla många olika, små och stora, långa och korta, jag inte vad som är rätt.
Hade du möjligen kunnat länka till ett sådant på ebay?
- Kolla efter Canon, Nikon, Olympus eller Pentax.

- Välj gärna ett 90-100 mm makro. De brukar ge skala 1:1 - så att du slipper få med mer än bara negativet. 50 mm-objektiv är billigare, men en del av dem ger bara skala 1:2. Det kan man dock lösa med bälg eller mellanring.

- Köp från ett land inom EU så slipper du tull och moms.

- Adaptrar för att passa din kamera kan du däremot köpa från HongKong. De kostar runt 100-lappen, men tar några veckor att få hem.

http://www.ebay.co.uk/itm/Canon-FD-100mm-f4-1-1-stunning-macro-lens-/112442012565?hash=item1a2e10f395:g:UQ0AAOSwtGlZLDNt

Det är svartvita negativ som ska fotograferas, gäller fortfarande dina tips där?
"Välj en film med neutral färgåtergivning och låg kontrast , som Kodak Ektachrom 100 eller Fujifilm Provia."
Ja, det är säkrast även om det inte är lika känsligt med svartvitt.
 

Jepplen

Medlem
Har läst c:a två miljoner artiklar nu och förstår nu varför 1:1 är viktigt, men om jag förstår det så finns det en god del med Canon FD 50mm med macro 1:1, däremot kan man vara längre ifrån med 100mm och få ett djupare perspektiv.
Men jag kommer ju fotografera helt platta och stillasittande motiv, hade det gått med 50mm? Eller blir perspektivet något knas?

Hade helst hittat en 100mm 1:1 men det verkar inte finnas att köpa på ebay.

Har idag Canon AV-1 som jag tänkte använda, så vore ju kul med en Canon lins. Fast hade de funkat med andra?
 
Senast ändrad:

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det är bara avståndet som skiljer om du har 100 mm eller 50 mm. Eftersom det är ett tvådimensionellt motiv så påverkas inte perspektivet av avståndet.

Till många 50 mm 1:2 makroobjektiv säljs en tillhörande mellanring som ger 1:1.
 
ANNONS