Annons

Webportal för preview och försäljning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Viewmaster

Aktiv medlem
Jag funderar på om det finns någon komplett webshopliknande lösning som tillåter kunder att titta på lågupplösta (eventuellt batch-logomärkta) bilder, välja, och betala samt ladda ner högupplösta filer...? Eller, om inte hela paletten, något riktigt smidigt liknande arbetsflöde.
Tittade på Backlight, men osäker på arbetsgången. Vill ju dessutom bara preview-publicera rejält lågupplöst.
 

atotowi

Aktiv medlem
Det beror på hur du vill göra det hela. Antingen går man med en lösning med ett publiceringsverktyg och fixar en del tekniska grejer själv t ex med Backlight.
Eller så går man på linjen att starta med att köpa en tjänst. Där du bestämmer utseende och innehåll och de fixar att sätta upp hela den tekniska sidan inkl. betallösningen osv...
Då finns t ex zenfolio, photoshelteter, smugmug och även jetshop (dock inte specifikt för foto).
Vissa av de fotospecialicerade företagen har kopplingar till printhouse vilket gör att du även kan sälja färdiga utskrifter direkt från hemsidan.

Om du inte gillar CSS utveckling, teknik etc skulle jag gå på att hyra/köpa tjänsten och fokusera på layout och innehåll.
 

Fröken Fräken

Aktiv medlem
Jag funderar på om det finns någon komplett webshopliknande lösning som tillåter kunder att titta på lågupplösta (eventuellt batch-logomärkta) bilder, välja, och betala samt ladda ner högupplösta filer...? Eller, om inte hela paletten, något riktigt smidigt liknande arbetsflöde.
Tittade på Backlight, men osäker på arbetsgången. Vill ju dessutom bara preview-publicera rejält lågupplöst.
Jag hittade efter mycket sökande tjänsten shootproof.com Funkar kalas. Finns plug-in för lightroom vilken gör att du kan flytta över bilder genom att endast dra dem till din shootproof mapp och trycka på skicka, de tankas då högupplösta (Du behöver inte ens göra om dem fr raw till JPG utan det sköter exportfunktionen) men visas lågupplösta på shootprof. Du kan även välja att lägga på en vattenstämpel som tas bort per automatik vid leverans.

Du skapar sedan din egen prislista där du även kan lägga in olika typer av rabatter. Man bläddrar bland bilder precis som i vilket album som helst och när man vill köpa en bild trycker man på "köp" och väljer i vilket format man vill köpa den. Det går att skapa flera prislistor och du väljer själv vilket du kopplar till vilket galleri.

Vidare kan du välja att kunden betalar direkt genom shootproof eller att du fakturerar själv. Jag använder mitt vanliga bokföringsprogram för fakturering, då kan jag även kontrollera att ordern ser korrekt ut innan jag skickar till lab. När kunden beställt får du en epost med beställningen.

Det går även att koppla beställningen till ett antal olika lab shootproof har samarbete med så att bilderna börjar printas så fort beställningen är gjord. Tror det finns nåt enstaka lab i norden. Ingen tjänst jag provat.

När du sedan markerar en beställning som betald på shoot proof så skickas en nedladdningslänk till kunden med den högupplösta bilden. (Om digitala filer är beställda dvs)

Man kan även välja att filerna ska gå att ladda ner gratis redan från början. Använt funktionen när inget urval ska göras av kunden.

Det bästa är att tjänsten är gratis upp till ett visst antal bilder. Jag proofar inte så mycket och har klarat mig fint på gratisversionen.

Spana in. Jag rekommenderar verkligen tjänsten. Tycker dessutom den är användarvänlig, man behöver inte en instruktionsbok för att begripa hur man kommer igång. Supporten har varit snabba med svar de gånger jag kört fast.
 

Viewmaster

Aktiv medlem
Flera intressanta förslag!
Av de nämnda plattformarna känns shootproof mest tilltalande, bra också att kunna börja testa med gratisversionen och uppgradera sedan, vill kunna lägga upp ett par hundra bilder. Skall absolut kolla mer på den. Tack för tipsen!
 

Fröken Fräken

Aktiv medlem
Flera intressanta förslag!
Av de nämnda plattformarna känns shootproof mest tilltalande, bra också att kunna börja testa med gratisversionen och uppgradera sedan, vill kunna lägga upp ett par hundra bilder. Skall absolut kolla mer på den. Tack för tipsen!
Härligt! Fick just mail att du reggat dig och angett mig som referens :)
 

eko_81

Aktiv medlem
Portfoliobox eller Shootproof?

Vad tycker ni om Portfoliobox ?https://www.portfoliobox.net/se

Ni som verkar ha koll på detta med att integrera webbshop med sin webbsida / portfolio? Jag tänkte först att jag skulle skapa webbsida med WordPress, men sen kom jag att tänka på det här med hur bilderna (låg/högupplösta) ska hanteras, och att det kanske inte görs automatiskt direkt ens av ett Premium Wordpress.org tema specifikt för fotografer eller andra kreatörer typ Portfolio-varianter?

Har inte haft en webbsida för mina bilder förut, men tänkte att jag lika gärna kan göra det ordentligt från första början. Måste man ha registrerat företag för att få (möjlighet att) sälja sina bilder via en webbshop som man sätter upp själv?


Väldigt tacksam för svar!
Mvh Jessica
 

Mortis

Aktiv medlem
Vad tycker ni om Portfoliobox ?https://www.portfoliobox.net/se

Ni som verkar ha koll på detta med att integrera webbshop med sin webbsida / portfolio? Jag tänkte först att jag skulle skapa webbsida med WordPress, men sen kom jag att tänka på det här med hur bilderna (låg/högupplösta) ska hanteras, och att det kanske inte görs automatiskt direkt ens av ett Premium Wordpress.org tema specifikt för fotografer eller andra kreatörer typ Portfolio-varianter?

Har inte haft en webbsida för mina bilder förut, men tänkte att jag lika gärna kan göra det ordentligt från första början. Måste man ha registrerat företag för att få (möjlighet att) sälja sina bilder via en webbshop som man sätter upp själv?


Väldigt tacksam för svar!
Mvh Jessica

Du behöver inte registrera företag om du ska köra det som hobby, dock måste du skatta från första kronor. Ring skatteverket (de är fantastiskt hjälpsamma där) så kan förklara vilka regler som gäller. Det är ju dock en rejäl fördel om du registrerar företag, då kan du dra av moms på dina kostnader. Du kan dra av kostnader även i hobbyverksamheten, men inte moms.

Ett tips på webbshop är en vanlig wordpressblogg med tillägget woocommerce, kostar inte en krona mer än om du ska köpa en domän och kostnad för webbhotel. I woocommerce har du inbyggt att kunna sälja nerladdningsbart material.

Mvh
Thomas
http://www.365klick.com
 

peranders

Aktiv medlem
Jag kör med gratismjukvaran Prestashop och det svenska webbhotellet manufrog.se

Prestashop kan hantera nedladdningsbart material.
 

eko_81

Aktiv medlem
Du behöver inte registrera företag om du ska köra det som hobby, dock måste du skatta från första kronor. Ring skatteverket (de är fantastiskt hjälpsamma där) så kan förklara vilka regler som gäller. Det är ju dock en rejäl fördel om du registrerar företag, då kan du dra av moms på dina kostnader. Du kan dra av kostnader även i hobbyverksamheten, men inte moms.

Ett tips på webbshop är en vanlig wordpressblogg med tillägget woocommerce, kostar inte en krona mer än om du ska köpa en domän och kostnad för webbhotel. I woocommerce har du inbyggt att kunna sälja nerladdningsbart material.

Mvh
Thomas
http://www.365klick.com


Tack för informativt svar! Kikade in på er websida nu, ungefär så har jag också tänkt mig :) Är sidan skapad med Wordpress och WooCommerce? Får man fråga om ni gjort det själva? Vilket Wordpresstema har ni? Jag vill inte ha samma utseende förstås, men liknande upplägg, så vore kanon att få lite feedback på hur ni har gjort!

Mvh Jessica
 

eko_81

Aktiv medlem
Jag kör med gratismjukvaran Prestashop och det svenska webbhotellet manufrog.se

Prestashop kan hantera nedladdningsbart material.


Tack för svar! Använder du WordPress och isåfall vilket tema? Jag har funderat på dessa teman:


Organic Themes – Portfolio eller Photographer -> 69$/år/tema
Themeforest – Photography -> 59$/år
GraphPaperPress – Sider mfl -> 99$/år

Förstår nu att det måste vara ett Premiumtema för bästa funktionalitet samt för att ha plug-ins som webbshop. Men vilket/vilka är bäst? Support, flexibilitet, uppdateringar osv?
Vilka har du / ni?

Jag har Inleed som webbhotell. Dom har fått genomgående bra kritik, men har bara haft dom i ca en vecka. Är lite tidspress eftersom jag antingen tänker behålla nuvarande webbhotell (öppet köp 14 dagar, har redan gått 7 dagar), och göra en sida i WordPress, eller helt överge den varianten och välja ett färdigt paket istället som tex Portfoliobox.

Ytterligare ett alternativ är att ha kvar Inleed som webbhotell men strunta i WordPress och använda nån annan CMS, typ Drupal eller Joomla. Nån som har erfarenhet av detta??

Återigen, supertacksam för era synpunkter!
 

Mortis

Aktiv medlem
Tack för informativt svar! Kikade in på er websida nu, ungefär så har jag också tänkt mig :) Är sidan skapad med Wordpress och WooCommerce? Får man fråga om ni gjort det själva? Vilket Wordpresstema har ni? Jag vill inte ha samma utseende förstås, men liknande upplägg, så vore kanon att få lite feedback på hur ni har gjort!

Mvh Jessica
Sidan är skapad med wordpress och woocommerce. Temat är Woocommerce eget grundtema som heter Storefront. Man kan ändra ganska mycket inställningar i Storefront för att anpassa utseendet. Det går att köpa det som kallas childthemes till Storefront för att ändra utseendet ytterligare, samt massor av andra tillägg för anpassning. Jag tyckte det fungerade bra med bara Storefront.
Webbhotellet jag använder erbjuder lätta installationer av många olika bloggar och system, så installationen av wordpress gjordes med ett par knapptryckningar, woocommerce är ett tillägg som man installerar inifrån wordpress. tar ett par minuter det också. Sedan kan det ju ta en stund att göra inställningar och så. Fördel är att både wordpress och woocommerce finns på svenska direkt vid installation. Kolla om ditt webbhotell har så du kan installera wordpress så är du igång och kan testa på bara några minuter. Gillar man det inte så är det bara att avinstallera :)

Mvh
Thomas
http://www.365klick.com/
 

eko_81

Aktiv medlem
Sidan är skapad med wordpress och woocommerce. Temat är Woocommerce eget grundtema som heter Storefront. Man kan ändra ganska mycket inställningar i Storefront för att anpassa utseendet. Det går att köpa det som kallas childthemes till Storefront för att ändra utseendet ytterligare, samt massor av andra tillägg för anpassning. Jag tyckte det fungerade bra med bara Storefront.
Webbhotellet jag använder erbjuder lätta installationer av många olika bloggar och system, så installationen av wordpress gjordes med ett par knapptryckningar, woocommerce är ett tillägg som man installerar inifrån wordpress. tar ett par minuter det också. Sedan kan det ju ta en stund att göra inställningar och så. Fördel är att både wordpress och woocommerce finns på svenska direkt vid installation. Kolla om ditt webbhotell har så du kan installera wordpress så är du igång och kan testa på bara några minuter. Gillar man det inte så är det bara att avinstallera :)

Mvh
Thomas
http://www.365klick.com/


Jag förstår, då lägger sig Woo Commerce så att säga "över" det WordPress tema man har valt? Jag har redan installerat WordPress och försöker bekanta mig, men gillar't inte tyvärr... Kan bero på att jag inte har skaffat mig nåt Premium tema än, eller att jag helt enkelt är för mkt nybörjare för att få det så som jag vill ha det... Känns lite surt att köpa nåt Premiumtema för 700-800 :- för att sen ändå inte bli nöjd... Men vet inte vad alternativet skulle vara heller. Portfoliobox är det enda jag känner skulle bli tillräckligt snyggt, nästa steg skulle vara att ta hjälp av webbyrå och det hade jag inte tänkt mig i det här läget. Är normalt kunnig på datorer och har klarat lite mer kluriga saker förut, men WordPress alltså... Gillar't inte tyvärr! Än så länge iaf. Men stort tack för dina svar, värdefullt att få info.

Mvh Jessica
 

Fröken Fräken

Aktiv medlem
Jag förstår, då lägger sig Woo Commerce så att säga "över" det WordPress tema man har valt? Jag har redan installerat WordPress och försöker bekanta mig, men gillar't inte tyvärr... Kan bero på att jag inte har skaffat mig nåt Premium tema än, eller att jag helt enkelt är för mkt nybörjare för att få det så som jag vill ha det... Känns lite surt att köpa nåt Premiumtema för 700-800 :- för att sen ändå inte bli nöjd... Men vet inte vad alternativet skulle vara heller. Portfoliobox är det enda jag känner skulle bli tillräckligt snyggt, nästa steg skulle vara att ta hjälp av webbyrå och det hade jag inte tänkt mig i det här läget. Är normalt kunnig på datorer och har klarat lite mer kluriga saker förut, men WordPress alltså... Gillar't inte tyvärr! Än så länge iaf. Men stort tack för dina svar, värdefullt att få info.

Mvh Jessica
Varför inte prova shootproof som jag skrev om längre upp? Det är valfritt om man vill lösenordsskydda sitt galleri/sin shop. Har en webshop där som jag länkar till från min websida jag gjort hos one. Ser ut så här https://fotografmariepedersen.shootproof.com/gallery/prints/ väldigt enkel men fullt funktionell och gratis upp till viss mängd bilder. One är fö ett enkelt hemsidesprogram/webhotell med drag and drop. (Har också försökt med Wordpress ett par gr men ruttnat påt, one begriper man utan att vara spec påläst)
 

Mortis

Aktiv medlem
Jag förstår, då lägger sig Woo Commerce så att säga "över" det WordPress tema man har valt? Jag har redan installerat WordPress och försöker bekanta mig, men gillar't inte tyvärr... Kan bero på att jag inte har skaffat mig nåt Premium tema än, eller att jag helt enkelt är för mkt nybörjare för att få det så som jag vill ha det... Känns lite surt att köpa nåt Premiumtema för 700-800 :- för att sen ändå inte bli nöjd... Men vet inte vad alternativet skulle vara heller. Portfoliobox är det enda jag känner skulle bli tillräckligt snyggt, nästa steg skulle vara att ta hjälp av webbyrå och det hade jag inte tänkt mig i det här läget. Är normalt kunnig på datorer och har klarat lite mer kluriga saker förut, men WordPress alltså... Gillar't inte tyvärr! Än så länge iaf. Men stort tack för dina svar, värdefullt att få info.

Mvh Jessica
Av de gratis webbshoppar jag testat än så länge så tyckte jag att woocommerce var lättast att komma igång med. Temat storefront som jag använder är som vilket tema till wordpress som helst, med skillnaden att det är anpassat för funktionerna i woocommerce. Temat lägger automatiskt upp alla sidor man behöver (kassa, varukorg, butik och så vidare) så man slipper göra det manuellt. Att anpassa ett "vanligt" tema till att användas till woocommerce gissar jag är ett ganska avancerat jobb.

En stor fördel är att jag fått precis den funktionalitet jag behöver helt gratis :)

Lycka till med din butik, visa gärna upp den när den är klar :)

Mvh
Thomas
http://www.365klick.com/
 
ANNONS