Annons

Starta upp en fotostudio

Produkter
(logga in för att koppla)

Imquelle

Medlem
Som det ser ut kommer jag eventuellt få tillgång till en egen liten fotostudio med två stora skyltfönster. Tanken är att jag ska komma igång och börja bedriva fotoverksamhet, i början småskaligt. Känner mig nu osäker på hur jag ska inreda, hur skyltfönstrena ska se ut och vad som kan behövas i själva studion. Tillgång till toalett och kök finns. Ni som har studio, vad tycker ni är en bra 'ny-start setup'? Både fotomässigt och inredningsmässigt.
Har två blixtar för närvarande, en Nikon D7200, 35, 50 och 55-200 objektiv, extern blixt och 5i1 110 cm reflexskärm.
Samt, hur har ni inrett skyltfönster?
Admin, är inte detta okej hojta så tar jag bort :)
 

lonian

Aktiv medlem
En massa fotobakgrunder. Fler kameror. Flera blixtar och framför allt en hel del kunskap om hur ljus faller och vilka softboxar eller paraplyer som ger snyggast effekt för vilken typ av bild du skall ta.
Ska det vara helkroppsbild eller halvkropp eller bara ansiktsporträtt?
Hade jag själv byggt studio så skulle jag vilja ha svart och vitt foto tyg även grönt på en skena i taket så det snabbt går att switcha mellan. En 2 blixtar som kan lysa upp bakgrunden. En blixt för hairlight och en eller två för sidobelysning.
 

Imquelle

Medlem
En massa fotobakgrunder. Fler kameror. Flera blixtar och framför allt en hel del kunskap om hur ljus faller och vilka softboxar eller paraplyer som ger snyggast effekt för vilken typ av bild du skall ta.
Ska det vara helkroppsbild eller halvkropp eller bara ansiktsporträtt?
Hade jag själv byggt studio så skulle jag vilja ha svart och vitt foto tyg även grönt på en skena i taket så det snabbt går att switcha mellan. En 2 blixtar som kan lysa upp bakgrunden. En blixt för hairlight och en eller två för sidobelysning.
Nu har jag inte den största budgeten att börja med ;) Gör detta vid sidan av studier (och är bortskämd med möjlighet till otroligt billig/kostnadsfri lokal), och har en hel del erfarenhet sedan tidigare. Dock jobbat mest med naturligt ljus. Har även en Nikon D7000, Nikon D200 och en Nikon D3200 samt kitobjekktivet. Däremot endast hitills haft behov av extra kamera vid bröllop.

Lite osäker på storlek på lokalen, inte vart in i den än så länge.
Bakgrunder kommer införskaffas, och mer blixtar/lampor men de sistnämnda ligger nog en liten bit in i tiden. Ska som sagt starta upp småskaligt, och bygga mig uppåt ;)
Tänker på mkt kringutrustning, som rekvisita, inredning osv. Kommer marknadsföra mig mot porträtt, barn, hund, häst och bröllop. De är de jag fotat innan, och jag känner att jag kan.
 

cardazio

Aktiv medlem
Nu har jag inte den största budgeten att börja med ;) Gör detta vid sidan av studier (och är bortskämd med möjlighet till otroligt billig/kostnadsfri lokal), och har en hel del erfarenhet sedan tidigare. Dock jobbat mest med naturligt ljus. Har även en Nikon D7000, Nikon D200 och en Nikon D3200 samt kitobjekktivet. Däremot endast hitills haft behov av extra kamera vid bröllop.

Lite osäker på storlek på lokalen, inte vart in i den än så länge.
Bakgrunder kommer införskaffas, och mer blixtar/lampor men de sistnämnda ligger nog en liten bit in i tiden. Ska som sagt starta upp småskaligt, och bygga mig uppåt ;)
Tänker på mkt kringutrustning, som rekvisita, inredning osv. Kommer marknadsföra mig mot porträtt, barn, hund, häst och bröllop. De är de jag fotat innan, och jag känner att jag kan.
Hoppas denna kan ge en del. En hel del budget och DIY-tips:
https://www.youtube.com/watch?v=cggfTPIQcHs
 
ANNONS