Annons

Upptäckte att två av mina bilder används i marknadsföringssyfte av företag utomlands

Produkter
(logga in för att koppla)

Rullknufs

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag var i Vietnam i april förra året och knäppte massor med kort. Vissa blev mindre bra, men en del blev enligt mig riktigt bra. Idag fick jag ett meddelande av en av mina kompisar som var med att han hade hittat två av mina bilder på ett företags hemsida som marknadsför guidade turer i grottan vi var i.

http://sondoongcavetour.abstravel.asia/adventure-7000m-paradise-cave-tour.html

Den första bilden i artikeln, den ovanför rubriken, på fyra killar som står på en sten och pekar/tittar uppåt är min bild, varav jag är en av dom på bilden och dom andra tre är mina kompisar jag reste med. Den andra bilden (efter kartan) är även den min, där våran amerikanske resekompis syns närmast i bild med gröna ryggsäcken.

Bilderna har dom antagligen fått från min recension på Tripadvisor.

Jag har inte blivit tillfrågad om dom får använda mina bilder (vilket jag hade gått med på om dom hade frågat snällt) utan dom har bara snott bilderna för eget kommersiellt bruk. Vad har jag för rättigheter i det här fallet? Jag frågade mina vänner på Facebook och en släkting som jobbar på europeiska patentkontoret i München sa att dom måste nämna att det är jag som tagit bilderna och att dom måste betala för att använda dom. Har dom rätt?

Hur ska jag gå tillväga för att få dom att ta ner bilderna alternativt ge mig ersättning för att få använda bilderna? Har någon av er varit med om något liknande?
 

LasseGurra

Aktiv medlem
Skicka ett mail och förklara problemet.
Har själv dålig erfarenhet av utländska sidor som snor bilder.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Du har ju rätten på din sida, men möjligheterna att komma någonstans är nog tyvärr begränsade.
 

LasseGurra

Aktiv medlem
Ungefär vad är en rimlig summa att kräva i ersättning?
Hur mycket du ska begära kan ju bara du avgöra och troligtvis så lär du inte få betalt hur lite du en begär. Själv brukar jag ta 2000kr st för just stulna bilder men då säljer jag bilder regelbundet. Jag lägger inte ner allt för mycker energi på företag utanför EU.
 
ANNONS