Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur få K3II exponera för högdagrar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Måns H

Aktiv medlem
Har bytt till K3II. Bra kamera. Men jag tycker att den bränner ut högdagrar oftare än t ex K5. Särskilt med vidvinklar.

Finns det nåt sätt att få exponeringsautomatiken att behålla det mesta av högdagrarna? Kameran kan ju visa utbrända högdagrar i blinkande rött så det kanske finns nåt läge där den förebygger?

Jag kör RAW, oftast läge Av, exponeringskompensation oftast på -0,7. Att välja mätning i hela bildytan eller centervägt verkar inte göra någon avgörande skillnad.

Självklart går det att köra manuellt och prova sig fram, men min fråga gäller om det finns nån inställning i nån meny jag missat.
 

Frekeman

Aktiv medlem
Har bytt till K3II. Bra kamera. Men jag tycker att den bränner ut högdagrar oftare än t ex K5. Särskilt med vidvinklar.

Finns det nåt sätt att få exponeringsautomatiken att behålla det mesta av högdagrarna? Kameran kan ju visa utbrända högdagrar i blinkande rött så det kanske finns nåt läge där den förebygger?

Jag kör RAW, oftast läge Av, exponeringskompensation oftast på -0,7. Att välja mätning i hela bildytan eller centervägt verkar inte göra någon avgörande skillnad.

Självklart går det att köra manuellt och prova sig fram, men min fråga gäller om det finns nån inställning i nån meny jag missat.
Hej Måns. Det kanske inte hjälper dig, eftersom jag inte har en K3II, men på K5II som jag använder finns det ju en inställning för utökad "dynamic range". Trodde initialt att den inställningen in skulle påverka när man skjuter i RAW men tydligen är det så vad jag kunde läsa mig fram till när det begav sig. Lägsta ISO höjs dock till 200 tror jag vilket är en nackdel. Kanske finns den funktionen kvar på K3II.
Mvh
Fredrik
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Själv har jag K3 som nog ser ut som K3II, om du använder Svensk meny, tryck info, bläddra till andra rutan (högdagerkorrigering), välj on i tex solljus.
Då håller kameran igen lite på högdagrarna.
Nästa ruta (skuggkompensation) lyfter lågdagrarna, den använder jag sällan, jag lyfter däremot lågdagrarna ibland vid framkallning. Det är sällan jag inte har några pixlar där.
Kameran kanske bör justeras?
Med fish eye blir det ofta överexponering, det gäller nog (extrema) vidvinklar oxå.
Man kan justera ljusstyrkan på LCD skärmen, så varför inte 0 värdet på exponeringskompensationen?

Hoppsan, höll på att glömma bildstilar (som jag inte utforskat).
Tryck på högra fyrvägsknappen, och du har lite förinställt och välja på.
Det hela handlar om färger, men kanske oxå om exponering, själv använder jag svart/vitt läget periodvis och jag kör "alltid" i RAW.
Med S/V läget får jag fram S/V automatiskt i medföljande Silkypix, men i Silkypix pro måste jag ställa in S/V.
 

Måns H

Aktiv medlem
Tack för svar - ska kolla

Båda era tips är nog samma, "högdagerkorrigering" i svenska bruksanvisningen för K3II. Manualen saknar tyvärr info om detta funkar i RAW, men jag ska testa och återkommer.

(Lägsta ISO är 200 men det är OK för mig.)
 

Måns H

Aktiv medlem
Viss effekt

Hej igen! Har testat lite provisoriskt och "highlight correction" verkar ge viss effekt, men inte stor, även i RAW.

Jag tror att programmet snarare väljer en annan känslighetskurva än analyserar hela bilden, men alltid något!
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Jag kom hem från jobbet för 2 1/2 timme sen och är förbannad.
Så att gå och lägga mig direkt var inget alternativ, några öl istället.
Högdagerkorrigering håller igen högdagrarna, men sänker inte exponeringen.
Så finessen är egentligen till för högkontrast motiv/solljus.
Exponerar kameran alldeles för mycket kan en justering vara aktuell om garantin fortfarande gäller.
Alternativt lägger du dig på kanske -1 steg som utgångspunkt.
Är du van med centrumvägt sedan tidigare kanske det är att föredra, men det blir en del justeringar. Multimätning däremot brukar ge en korrekt mätning, men multimätning slår bakut ibland och du vet inte när. Spotmätning eller separat mätare ger en "exakt" mätning, men tar lite tid.
Kraftiga vidvinklar ger ofta överexponering. ..
En kameraåterställning lär inte hjälpa, men kostar inget. ...
Inte mycket matnyttigt, men skrivklåda. ...
 

Måns H

Aktiv medlem
Stämmer säkert

Tror att dina synpunkter stämmer. Bra genomgång!

(Och att somna medan kortisolet strömmar runt i kroppen funkar inget vidare. Jag behöver inte vara arg, det räcker med upprörd eller t o m positivt i gång.)

Då man har tid på sig så är ju detta med att högdagrarna överexponeras lite då och då inget problem, det är ju bara att chimpa vidare. Det är då motivet dyker upp och genast är på väg att försvinna som man vill ha en hyfsad bild direkt.

Som du säger, kanske lika bra att starta med - 1 på exponeringskompensationen. Ska försöka kolla mer på högdagerfunktionen också.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Oavsett kamera, varför inte fota två bilder -1 och + 1, alternativt -3, -1 och +1. Sedan samfoga bilderna i PS lager, det ger en enorm fördel, alla delarna blir bra exponerade. Dessutom är det så himla enkelt att få bilderna att lappa över varandra, oavsett handhållet eller stativ?

/Ulf
 

Måns H

Aktiv medlem
Har hittat test av funktionen Highlight Correction!

Hittade ett test av K3 på DPreview. "Highlight Correction" funkar i RAW och ger ungefär 1 EV-steg bättre återgivning i ljusaste högdagrarna och klipper inte så abrupt. Ett steg i rätt riktning för min del!

Kameran verkar dock inte ha någon funktion för att exponera efter högdagrarna. Och funktionen för lågdagrar funkar bara i jpg.

(Tack för tipsen om sätt att komma runt detta!)

Länk till DPreview:

https://www.dpreview.com/reviews/pentax-k-3/15
 

Gimbal

Aktiv medlem
Du kan inte gärna köra spot- eller centrumvägd exponering och klaga på felexponering utanför mätområdet. Eller menar du att den överexponerar även i centrum? Det vore i så fall märkligt.
 

Måns H

Aktiv medlem
Klagat?

Du kan inte gärna köra spot- eller centrumvägd exponering och klaga på felexponering utanför mätområdet. Eller menar du att den överexponerar även i centrum? Det vore i så fall märkligt.
Om du kollar tråden så har jag frågat om det finns nån inställning jag missat på K3II eftersom åtminstone mitt exemplar överexponerar högdagrar mer än K5 gjorde. Du som har K5 behöver inte bekymra dig.

Nu är frågan utredd och jag har fått bra svar.
 
ANNONS