Annons

Vad är skillnaden....

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej.

Jag ska köpa nytt SD kort och undrar, ni som kan (!), vad är det för skillnad på dessa två och vilken borde man köra på?

MVH
 

Bilagor

apersson850

Aktiv medlem
Skillanden är att det ena är UHS klass 1, det andra UHS klass 3. Klassnumret står i bokstaven U.
I praktiken innebär det att båda korten klarar full HD (1080p), men det med UHS klass 3 klarar även 4K video, upp till 120 bilder/s.
 
Skillanden är att det ena är UHS klass 1, det andra UHS klass 3. Klassnumret står i bokstaven U.
I praktiken innebär det att båda korten klarar full HD (1080p), men det med UHS klass 3 klarar även 4K video, upp till 120 bilder/s.
Som jag har undrat. Tack för bra svar! Så i praktiken borde det inte dpela någon roll för mig som bara fotar och inte filmar.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
En tanke.
Köper du kortet o har en ny kamera - ja då lever kortet länge med kameran.
gammal kamera - då kanske du byter kamera inom en viss tid. O den nya har kanske 4k filmning med högre krav.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Okey. Det vore mer spännande om den ena vore snäppet snabbare i skrivhastighet än den andra eller så.
Den ene har lägsta garanterade skrivhastighet 10MB/s och den andre 30MB/s. Snabbaste läshastighet för bägge är 95MB/s. Snabbaste skrivhastighet för bägge bör ligga runt 90MB/s.
 

djungel

Aktiv medlem
Ska ha det till Nikon D7100 och 99% av gångerna fota i raw format.
Du lär inte märka någon skillnad mellan dessa kort. Egentligen tror jag de är identiska men man har testat om dom och lyckats klassa de till en 3:a d.v.s. tillverkningsprocessen är så bra att ALLA korten ALLTID och konstant klarar 30 MB/s. Mesta tiden klarar upp mot 90 MB/s

Både dessa kort är bland de bästa som finns är super till 7100/7200. Jag har testat mot Sandisk något billigare varianter och där finns en klart mätbar skillnad om man fotograferar RAW och långa serier av bilder.
 
Du lär inte märka någon skillnad mellan dessa kort. Egentligen tror jag de är identiska men man har testat om dom och lyckats klassa de till en 3:a d.v.s. tillverkningsprocessen är så bra att ALLA korten ALLTID och konstant klarar 30 MB/s. Mesta tiden klarar upp mot 90 MB/s

Både dessa kort är bland de bästa som finns är super till 7100/7200. Jag har testat mot Sandisk något billigare varianter och där finns en klart mätbar skillnad om man fotograferar RAW och långa serier av bilder.
Det kan nog vara så...jag tackar för svaret!
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag menade mer att om lägsta garanterade hastigheten vore 80 på den ena och 95 på den andra så skulle det vara mer intressant än 10 respektive 30.
Nu förstår jag inte hur du menar? Det är snarare mer intressant att veta att de är 10 resp. 30, för det lär vara mer begränsande än 80 resp. 95.
 
Nu förstår jag inte hur du menar? Det är snarare mer intressant att veta att de är 10 resp. 30, för det lär vara mer begränsande än 80 resp. 95.
Jag förstår inte det heller.

Men som ett avslut och tack för alla svar, så köpte jag den senaste versionen med garanterad lägsta skrivhastighet på 30mb/s.
 
ANNONS