Annons

Var sparar ni alla bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Diskarna på mln dator börjar lysa rött...
Jag har en extern hårddisk som jag för över till, men den börjar också bli full.
Så nu funderar jag på att lagra bilder på annat sätt för bästa hållbarhet.
Hur gör ni? Gör ni lika både med jobb & privata bilder?

/ Emma
 
Diskarna på mln dator börjar lysa rött...
Jag har en extern hårddisk som jag för över till, men den börjar också bli full.
Så nu funderar jag på att lagra bilder på annat sätt för bästa hållbarhet.
Hur gör ni? Gör ni lika både med jobb & privata bilder?

/ Emma
Hur många bilder har du?

Sparar du JPG eller RAW?

Vad har du för storlek på den externa hårddisken?
 

Melmis

Aktiv medlem
Hur många bilder har du?

Sparar du JPG eller RAW?

Vad har du för storlek på den externa hårddisken?
Datorns interna disk är 1TB & externa på 500GB. Sparar jpeg. Jag har bilder sen 2005 & det blir mååånga bilder.

Tänkte om jag skulle köra Dropbox & arkivera där eller om det är bättre med skiva eller extern hårddisk. Men jag är rädd att den externa inte håller så länge. Och det vore katastrof!
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Datorns interna disk är 1TB & externa på 500GB. Sparar jpeg. Jag har bilder sen 2005 & det blir mååånga bilder.

Tänkte om jag skulle köra Dropbox & arkivera där eller om det är bättre med skiva eller extern hårddisk. Men jag är rädd att den externa inte håller så länge. Och det vore katastrof!
Köp en 4+ TB extern HD och flytta över alla bilderna till den.

/Stefan
 

Melmis

Aktiv medlem
Köp en 4+ TB extern HD och flytta över alla bilderna till den.

/Stefan
Men hur länge ska man lita på att en extern hårddisk ska hålla? Nu har ju min som jag har hållt i ca 10 år. Men när jag har sökt på nätet hållbarhet är det flera där det står att man ska vara glad om den håller runt 5 år. Men det låter som en kort livslängd tycker jag.
 

cardazio

Aktiv medlem
Datorns interna disk är 1TB & externa på 500GB. Sparar jpeg. Jag har bilder sen 2005 & det blir mååånga bilder.

Tänkte om jag skulle köra Dropbox & arkivera där eller om det är bättre med skiva eller extern hårddisk. Men jag är rädd att den externa inte håller så länge. Och det vore katastrof!
Själv har jag en HP Proliant Gen 8 (Microserver) med 5 SSD-diskar där 4 st är i raid 10 (pga begränsningar i freenas). Dock gör det här att alla filer är på samma plats, så händer något i lägenheten t.ex. blixtnedslag eller så kanske man är rökt.

Jag funderar på att lägga lite pengar på att lagra i Azure cloud https://azure.microsoft.com/sv-se/free/. Om jag minns rätt är MS de enda som uppfyller amerikanska militärens krav på datalagring och de vet ju en del om dataintrång och annat. Man får 1600 kr i krediter att testa deras tjänster med om man vill - kan vara värt att testa om inte annat.

Ska tillägga att jag var med om en 500 GB-disk som gick sönder med alla bilder jag tagit fram till 2012. Riktigt trist att bli av med och jag slutade fota helt under 3 år efter det.
 
Datorns interna disk är 1TB & externa på 500GB. Sparar jpeg. Jag har bilder sen 2005 & det blir mååånga bilder.

Tänkte om jag skulle köra Dropbox & arkivera där eller om det är bättre med skiva eller extern hårddisk. Men jag är rädd att den externa inte håller så länge. Och det vore katastrof!
Köp en större extern hårddisk och gör backup i molnet. Jag använder Crashplan. Mitt arkiv är betydligt större än ditt och min lösning fungerar jättebra.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Men hur länge ska man lita på att en extern hårddisk ska hålla? Nu har ju min som jag har hållt i ca 10 år. Men när jag har sökt på nätet hållbarhet är det flera där det står att man ska vara glad om den håller runt 5 år. Men det låter som en kort livslängd tycker jag.
Vet ej, men du BÖR också ja en hårdisk till för backup.
Mina hårdiskar snurrar ju inte i 5 år så jag antar livlängden är längre än snittet. Det stora arkivet ligger på en 4 TB hårddisk medan den lilla som sitter i datorn ligger på 1 TB. På datorn har jag bara det senaste året och bilder jag ofta jobbar på.
Jag kopplar bara på den externa hårdisken vid behov. Jag har ju previews på dom i LR så jag kan ju titta på dom, betygsätta, skriva metadata odyl offline.
Även backup hårdisken står stilla utom 1g/vecka då den koppla in och kör backup.

/Stefan
 

tormig

Aktiv medlem
Tack snälla för tips och råd. Då törs jag lita på extern hårddisk!!
Jag vill inte måla fan på väggen men det enda du kan vara säker på är att saker går sönder. Hårddiskar inte minst. Så när skriver "Jag har en extern hårddisk som jag för över till" hoppas jag att du menar att du kopierar bilderna dit. Då har du dem åtminstone på två ställen. Att bara lita på en (1) hårddisk skulle jag aldrig göra.
 

Melmis

Aktiv medlem
Jag vill inte måla fan på väggen men det enda du kan vara säker på är att saker går sönder. Hårddiskar inte minst. Så när skriver "Jag har en extern hårddisk som jag för över till" hoppas jag att du menar att du kopierar bilderna dit. Då har du dem åtminstone på två ställen. Att bara lita på en (1) hårddisk skulle jag aldrig göra.
Jag kopierar :O)
 

retroflex

Aktiv medlem
Livslängd är egentligen ointressant eftersom den kan vara 20 år men också 1 vecka om man har otur. Vill man vara näst intill säker ska man förutom hårddiskkrasch ta höjd för inbrott och brand.

Backup till moln är ju en variant. En annan variant är att du köper två 4 TB-diskar och jobbar mot en och kör backup mot den andra och förvarar den någon annanstans. En tredje variant är att du har en uppkopplad disk hos någon annan som du kör automatiskt backup via nätet till. Det är mer pill att sätta upp men mindre jobb när du väl gjort det.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Men hur länge ska man lita på att en extern hårddisk ska hålla? Nu har ju min som jag har hållt i ca 10 år. Men när jag har sökt på nätet hållbarhet är det flera där det står att man ska vara glad om den håller runt 5 år. Men det låter som en kort livslängd tycker jag.
1 dag
123456789
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Hej

Jag har löst det så här.
Jag har tre externa hårddiskar
Jag printar ut mina bästa bilder i ett större format papperskopior.
Inga bilder på datorn. Med tanke på kapning/datorkidnappning som precis var aktuellt. Formatera helst hårddiskarna så att både mac och windows kan läsa.

Hans
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag använder 3.
#1 i datorn, ganska snabb snurrdisk.
#2 i bokhyllan, hastigheten är inte viktig.
#3 på jobbet, hastigheten är inte viktig.

När jag gjort ngt jag tycker är viktigt så sätter jag #2 i docka o kopierar från #1 till #2.
Sen lägger jag tillbaka den i bokhyllan.
Några ggr per år skiftar jag #2 & #3.

När jag köper disk så käper jag alltid 3, ofta minst 2 olika märken och ALDRIG från samma tillverkningsbatch.

Hade jag tagit mycket bilder profissionellt så hade skaffat en NAS med spegling för hotswap.
Som sedan har backup till en annan NAS.

En disk på 500GB är för liten, det köper jag inte. Just nu är väl 4-6GB det som gäller för vettigt pris/prestanda-förhållande.
 

Melmis

Aktiv medlem
Jag använder 3.
#1 i datorn, ganska snabb snurrdisk.
#2 i bokhyllan, hastigheten är inte viktig.
#3 på jobbet, hastigheten är inte viktig.

När jag gjort ngt jag tycker är viktigt så sätter jag #2 i docka o kopierar från #1 till #2.
Sen lägger jag tillbaka den i bokhyllan.
Några ggr per år skiftar jag #2 & #3.

När jag köper disk så käper jag alltid 3, ofta minst 2 olika märken och ALDRIG från samma tillverkningsbatch.

Hade jag tagit mycket bilder profissionellt så hade skaffat en NAS med spegling för hotswap.
Som sedan har backup till en annan NAS.

En disk på 500GB är för liten, det köper jag inte. Just nu är väl 4-6GB det som gäller för vettigt pris/prestanda-förhållande.
I bokhyllan? På en extern hårddisk alltså...
Ja jag köpte min för bra många år sen. Har tänkt att om det blir en ny nu så har jag riktat in mig på 4TB.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tex:
https://www.komplett.se/product/820568/datorutrustning/lagring/haarddisk/haarddisk-35/wd-red-6tb-35-nas-hdd#
https://www.komplett.se/product/903711/datorutrustning/lagring/haarddisk/haarddisk-35/seagate-ironwolf-6tb-35-nas-hdd#

Har du bärbar så behöver du dockan konstant inkopplad till disken/arna.

https://www.komplett.se/product/835046/datorutrustning/lagring/haarddisk/dockningsstationer/icy-box-docking-and-cloning-station#

Jag sätter disken i dockan när jag gör kopian. Och min docka sitter i chassit, smidigt.
Jag stänga av datorn, sätta i disken, o starta datorn sen är den där.
Vet inte om detta går att göra utan att stänga av/på men det finns säkert lösningar för det med.
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
Jag använder 3.
#1 i datorn, ganska snabb snurrdisk.
#2 i bokhyllan, hastigheten är inte viktig.
#3 på jobbet, hastigheten är inte viktig.

När jag gjort ngt jag tycker är viktigt så sätter jag #2 i docka o kopierar från #1 till #2.
Sen lägger jag tillbaka den i bokhyllan.
Några ggr per år skiftar jag #2 & #3.

När jag köper disk så käper jag alltid 3, ofta minst 2 olika märken och ALDRIG från samma tillverkningsbatch.

Hade jag tagit mycket bilder profissionellt så hade skaffat en NAS med spegling för hotswap.
Som sedan har backup till en annan NAS.

En disk på 500GB är för liten, det köper jag inte. Just nu är väl 4-6GB det som gäller för vettigt pris/prestanda-förhållande.
Låter som en klok, säker, billig och enkel lösning :)
 

Maximiliam69

Ny medlem
Om du skall vara helt säker, så får du skaffa dig en NAS med speglade diskar och helst dessutom spegla NAS:en mot en molntjänst (Azure, Amazon)

Jag kör med en NAS med 4 diskar, som är speglade, så att om en går sönder, så kan jag byta den utan problem. Det bästa är om du kan ha NAS:en i en annan byggnad/lägenhet än där du har datorn. I händelse av brand/inbrott. Min står i förrådet.
 

Timo Peter Grönlund

Aktiv medlem
På externa hårddiskar

Jag har 6 externa hårddiskar där jag sparar mina bilder på.

Dessvärre slarvar jag ibland med sorteringen och sparar för säkerhets skull både RAW + Största JPEG. Det gör att sorteringen som skjuts upp och ska fixas senare oftast inte blir gjord.

Har däremot inte modet att slänga och köper hellre en till hårddisk än att kasta något pga stress.

I datorerna, bärbar + stationär sparar jag bara det jag ska importera till Lightroom. Allt annat rensas ut för att maximera datorn prestanda.
 
ANNONS