Annons

Få bort röklukt ifrån kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

rronnbac

Aktiv medlem
Jag köpte en beg. 7D. Den luktar rök.
Finns det något sätt att få bort doften ifrån den?
Röklukt är svårt. Tvätta upprepade gånger (dvs. torka med väl urvriden våt trasa) Dessutom vädra. Har du någon plats utom hus, men under tak så får du väl låta den stå där några dagar.

Har du tillgång till en ozon-generator kan du försöka det, men ozon är starkt reaktivt och vissa plaster etc kan reagera på det. Personligen tror jag att materialen i 7D tål det, men det är en gissning.
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
Röklukt är svårt. Tvätta upprepade gånger (dvs. torka med väl urvriden våt trasa) Dessutom vädra. Har du någon plats utom hus, men under tak så får du väl låta den stå där några dagar.

Har du tillgång till en ozon-generator kan du försöka det, men ozon är starkt reaktivt och vissa plaster etc kan reagera på det. Personligen tror jag att materialen i 7D tål det, men det är en gissning.
Tack för dina tips. Jag tror jag får prova med att torka av den med en ren disktrasa upprepat antal gånger
 

froslunda

Aktiv medlem
Bilverkstäder har ofta en apparat som suger upp dålig lukt ur bilar, kolla med någon verkstad om du kan låna en sådan
 

rronnbac

Aktiv medlem
Tack för dina tips. Jag tror jag får prova med att torka av den med en ren disktrasa upprepat antal gånger
Några droppar diskmedel kan du nog kosta på dig. Ta en liten borste, typ tandborste och gnugga på gummigreppet, så du kommer in i strukturen där. Jag gissar att det är där lukten sitter som hårdast.
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
Några droppar diskmedel kan du nog kosta på dig. Ta en liten borste, typ tandborste och gnugga på gummigreppet, så du kommer in i strukturen där. Jag gissar att det är där lukten sitter som hårdast.
Aha okej. Ja det verkar sitta mkr lukt i sökarens gummi. Då sitter det säkert en del i gummi-greppet också. Bra ide.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Ja precis.
Jag ska fixa det ☺
Tur kameran är vädertätad iaf.
Ja, men den är INTE vattentät! Jag har demonterat en 7D och så jäkla märkvärdigt tätad är den inte. (7D ii är det däremot)

Räkna alltså inte med att du kan skölja av den! Däremot är ordentligt urvridna trasor etc inget problem.
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
Aha okej. Usch då.
Jag har borstat av den. Nu luktar den inte lika mycket. Just nu är det tätningarna som sitter ovanför elkontakterna som luktar värst. Dom är ju gjorda i gummi. Man får nog leva med att den luktar lite grann
 

rronnbac

Aktiv medlem
Aha okej. Usch då.
Jag har borstat av den. Nu luktar den inte lika mycket. Just nu är det tätningarna som sitter ovanför elkontakterna som luktar värst. Dom är ju gjorda i gummi. Man får nog leva med att den luktar lite grann
Om jag minns rätt så går de att dra ut (men det finns en risk att de går sönder)

En mindre drastisk lösning är att du bara lossar dem så de hänger i "flärpen", sen tejpar du för kontaktöppningarna ordentlig så kan du ju borsta av dem på samma sätt med lite diskmedel etc. Låt dem bara torka ordentligt innan du sätter tillbaka dem så inget vatten smiter in i kontakterna.
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
Okej.ja det kan man göra. Man kan täta med eltejp typ.
Dom gummipackningarna var det enda som jag kände någon doft ifrån.
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
Ja jag är säker på det. Gummi är poröst så det är logiskt att det är dom. Ja man kanske kan köpa nya såna
 

PMD

Aktiv medlem
Ättika

Ättika tar upp röklukt ganska bra. Jag köpte en gång en inrökt bil och ställde ett glas med ättika i bilen när den stod parkerad över natten. Efter nån vecka eller två så var lukten i stort sett borta.

Det bör gå att göra något liknande med en kamera, dvs placera kameran och ett glas eller en skål med lite ättika i tillsammans i en burk med tättslutande lock. Det bör gå fortare att gå bort lukten från kameran än vad som behövdes för min gamla rökiga bil med tanke på skillnaden i storlek ...
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
Jag hällde ättika i en skål i måndags och hade kameran intill i ett dygn. Nu finns det ingen röklukt kvar. Perfekt! Då vet man att det fungerar!
 
ANNONS