Annons

Högupplöst

Produkter
(logga in för att koppla)

Kajssan

Medlem
Hej,

Fotar alltid i RAW och redigerar i LR.

När jag ska exportera ut jpeg efter bildbehandling, hur vet jag att bilden blir högupplöst?

Vad ska jag ange vid export?

Tacksam för kloka svar :)

/Karin
 

martinator

Aktiv medlem
Välj att exportera bilderna i max jpeg kvalité?
Men kompressionen har inget med upplösningen att göra. Du kan ju spara en 1x1 px stor bild i kvalité 10 - och inte räknas den som högupplöst för det.

Se till att du sparar ut bilden i samma pixeldimensioner som rawfilen har. Om din kamera har en maximal upplösning på 5760 × 3840 så ser du till att filen du sparar har samma mått.

Högupplöst är dock ett begrepp som måste sättas i relation till vad bilden ska användas till. Om jag gör en tidning och jag vill ha en bild på artikelförfattaren som är 30x45 mm i 300 dpi så är en bild på 354x531 px högupplöst i avseende tillräckligt hög upplösning.
Om den däremot ska täcka framsidan på 210x297 mm så blir samma mått 354x531 lågupplöst - istället är en högupplöst bild 210x297mm, 300dpi då 2480x3508 px.

Så begreppet högupplöst är helt meningslöst utan givet användningsområde.
Högupplöst är när bilden har optimal storlek för sitt användningsområde. Det definieras lite olika beroende på i vilken bransch man är fostrad - vilket du kommer upptäcka.
 
ANNONS