Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny layout/stil på Fotosidan?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Det tycks ha införts en ny stil på Fotosidan. Det ser bra ut, förutom att det ser ut som att samma font/stil/färg används för oklickade såväl som klickade länkar.

Åtminstone på Forumdelens sida för nya inlägg (http://www.fotosidan.se/forumtools/listlatest.htm).
Det går alltså inte längre att snabbt se vilka trådar som är nya och vilka jag har varit inne på.

Går det att fixa?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
En större förändring av utseendet är på gång under kvällen, så det löser sig säkert snart.
 

ATJ

Aktiv medlem
Min första reaktionen på nya layouten. Skitfult..... blaffigt..... och allting på första sidan i en enda lång rad ger en fruktansvärt oöverskådlig sida...

Varför skall alla använda så fruktansvärt stor blaffiga hemsidor, de flesta skärmar blir mer och mer högupplösta medans sidorna som skall visas blir mindre och mindre upplösning på.... Gäller inte enbart Fotosidan.
 

afe

Aktiv medlem
Förhoppningsvis är det ännu inte klart (för det är verkligen inte snyggt på startsidan just nu) ....
 

Erikhaglund

Aktiv medlem
Fem cent från en bakåtsträvare

Vet inte om uppdateringen är klar, men... Jag längtar tillbaka till tiden då sidan visades i desktopversion, nu kan manninte ens välja det som alternativ om man sånvill (iaf inte hittat hur isf). Jag får svårare och svårare att hitta dit jag vill i mitt dagliga flow på Fotosidan. Jag får scrolla (och scrolla...) längst ner på min Iphone för att komma dit jag vill: forum, bloggar, köpåsälj. Och nu hittar jag snart ingenting. Jag vill ha allt lättåtkomligt på förstasidan och inte behöva klicka fram menyer förr hitta till det jag vill läsa. Vill ha och villa ha... jag är ju inte längre betalande medlem (bl a av ovan nämnda anledningar) så I guess mina 5 cent inte är värda ett nickel... :) God kväll!
 

Marie_1

Aktiv medlem
Det är något som har blivit konstigt med bredden?. Texterna har hamnat för nära vänstra kanten av skärmen. Teckenstorleken verkar vara för stor, överdimensionerad. Kan man justera detta i Firefox?
 

ATJ

Aktiv medlem
Efter att ha kikat lite mera på ny layouten så kan jag bara konstatera att den fungerar verkligen uselt vid användande på vanlig dator, surfplatta och på mobilen. Mobilanpassad inte en chans, man kommer ju att få "rulltumme" innan man ens kommit till slutet på första sidan.

Denna hysteri att allting skall vara mobil anpassat har gått fullständigt överstyr. Mobilerna idag är så kraftfulla att man lätt kan köra med samma layout som till desktopdatorerna.

På datorn så räknade jag till 17 sidor innan jag nådde slutet på första sidan, 17, hur tänkte ni där?


Nä, gör om gör rätt.
 

ajoe

Aktiv medlem
Bloggarna nedprioriterade

Vi använder väl alla FS på olika vis. Jag tittar regelbundet in förstrött (ungefär som på fejan) och kollar in vad som syns först (givetvis...) och sedan vad som förevarit i ankdammen på forumen och bloggflödet.

Som det nu blivit så syns inget av bloggflödet om jag inte aktivt klickar mig in under "MENY" uppe till vänster eller i verktygsraden i överkanten.

Det betyder ju att FS minskar bloggarnas betydelse och deras andel i FS framtoning. Var och en får ju överväga hur man vill möjliggöra för andra att se ens bilder, men jag har tyckt att sätta upp en blogg här ändå ibland ger andra med intresse för bild en chans att kommentera utan stort besvär.

Men ändringen ökar ju incitamentet att starta en egen blogg, det är ju helt uppenbart.

Tillägg: Jag kommenterade ett blogginlägg och fick en oväntad felrapport som svar, tror det var något med "Modifo" och det såg ut som min kommentar inte publicerats, men det hade den. Såg också "dubbelkommentarer" från andra, sannolikt av den anledningen.
 

Acei

Aktiv medlem
Under all kritik. Urusel och ful, ser ut som om det vore en lekskoleklass som har konstruerat den nya sidan. Gör om och gör rätt. Ni som arbetar med fotografi måste väl kunna göra en snyggare sida.
 

Mashavet

Aktiv medlem
Jag besöker extremt sällan Fotosidan med mobila enheter men många gånger varje dag med dator, så hur det ser ut på en riktig datorskärm är viktigast för mig.
Utseendet som sådant verkar just nu lite B, men det är kanske en vanesak. Vad jag inte gillar är att bloggarna har försvunnit långt åt helvete ner i underjorden. Man får skrolla och skrolla och skrolla och skrolla för att hitta det som tidigare gick att se med en snabb blick direkt när man hade öppnat sidan. Det gillar jag INTE. Inte alls! Riktigt uselt faktiskt! Mycket av nöjet att besöka Fotosidan har försvunnit.
Gör om, gör rätt!
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag besöker extremt sällan Fotosidan med mobila enheter men många gånger varje dag med dator, så hur det ser ut på en riktig datorskärm är viktigast för mig.
Utseendet som sådant verkar just nu lite B, men det är kanske en vanesak. Vad jag inte gillar är att bloggarna har försvunnit långt åt helvete ner i underjorden. Man får skrolla och skrolla och skrolla och skrolla för att hitta det som tidigare gick att se med en snabb blick direkt när man hade öppnat sidan. Det gillar jag INTE. Inte alls! Riktigt uselt faktiskt! Mycket av nöjet att besöka Fotosidan har försvunnit.
Gör om, gör rätt!
Jag har inte varit involverat i omgörningen, men jag tipsa om att det går att komma åt bloggarna snabbt via menyn eller genom att ha bloggportalens url som bokmärke: http://www.fotosidan.se/blogs/index.htm
 

ajoe

Aktiv medlem
Visst kan man gå direkt på bloggarna, men det har kånts naturligt att gå på förstasidan, då får man en lverblick över det redaktionella och så snabb koll på diskussiobsflödet och bloggarna.

Eller är det helt enkelt så att bloggaktiviteten minskar? Tycker mig ana att även fantastiska inlägg förblir okommenterade i ökad utsträckning. I så fall kommer den ju nu att minska ytterligare...
 

Mashavet

Aktiv medlem
Jag vet att man kan klicka sig fram till bloggarna längst upp på sidan, men det är en helt annan sak än de små förhandsgranskningar som tidigare syntes direkt när jag öppnade fotosidan.se.
Jag är rädd för att det nuvarande utseendet med förhandsgranskningen av bloggarna nere i underjorden kommer att leda till att bloggarna dör ut. Då behöver i alla fall inte jag silvermedlemskap längre, då kan jag kika in på Fotosidan gratis någon gång ibland.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Visst kan man gå direkt på bloggarna, men det har kånts naturligt att gå på förstasidan, då får man en lverblick över det redaktionella och så snabb koll på diskussiobsflödet och bloggarna.

Eller är det helt enkelt så att bloggaktiviteten minskar? Tycker mig ana att även fantastiska inlägg förblir okommenterade i ökad utsträckning. I så fall kommer den ju nu att minska ytterligare...
Omgörningen är en satsning på bloggarna där de lyfts från sidofältet till mittfältet och får förhandsvisning.

Alla omgörningar leder till att invanda mönster rubbas. Men man brukar vänja sig vid det nya efter en tid.
 

ajoe

Aktiv medlem
...Alla omgörningar leder till att invanda mönster rubbas. Men man brukar vänja sig vid det nya efter en tid.
Jovisst, men det likväl så att de flesta designers av hemsidor ser till att det man vill se snabbt, intuitivt och med hög "klickfaktor" ska vara synligt på första "sidan" (vad nu det är iofs...). Jag tror det t o m skulle upplevas annorlunda med en klickbar blogginläggsförteckning som är synlig direkt man går in.

Alltså litet med risk för att säga att det var bättre förr. I alla händelser så är det nog väldigt svårt att uppleva det som en ökad satsning på bloggarna.
 

PMD

Aktiv medlem
Webinteraktion

S.k. "usability" är rätt svårt, men det finns också en hel del forskning på området. Den bör man läsa in sig på, åtminstone översiktligt, när man designar en websida.

Men det kommer alltid att finnas folk som inte passar in i mallen och som inte fungerar som majoriteten av människorna som har deltagit i usability-undersökningar. Förmodligen märks dessa människor oproportionerligt mycket efter en omfattande omdesign av en web-plats. De som tycker att förändringen är bra har ofta inte samma tendens att höra av sig som de som tycker att förändringen är dålig.

Det kan dock vara lite falsk trygghet i att avfärda klagomålen. Det går inte av den här tråden att säga något om hur populär omdesignen är.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
S.k. "usability" är rätt svårt, men det finns också en hel del forskning på området. Den bör man läsa in sig på, åtminstone översiktligt, när man designar en websida.
Vår formgivare är faktiskt lärare på Berghs, så den kunskapen finns. Jag vet att utvecklingsgänget även kollar på hur andra stora nyhetssajter är uppbyggda.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag tror det t o m skulle upplevas annorlunda med en klickbar blogginläggsförteckning som är synlig direkt man går in.

Alltså litet med risk för att säga att det var bättre förr. I alla händelser så är det nog väldigt svårt att uppleva det som en ökad satsning på bloggarna.
Fotosidan är en community och inte bara bara en nyhetssajt eller en bloggportal. Olika besökare har olika intressen. En del letar begagnade bilder, andra vill kolla på snygga bilder eller läsa nyheter. Allt kan tyvärr inte ligga överst.
 

PMD

Aktiv medlem
Vår formgivare är faktiskt lärare på Berghs, så den kunskapen finns. Jag vet att utvecklingsgänget även kollar på hur andra stora nyhetssajter är uppbyggda.
Jag gjorde inget antagande om vilken (formell eller annan) kompetens Fotosidans webdesigners har. Det var mest ett allmänt påpekande. I dessa tider kan man inte nog påpeka vikten av faktabaserade åtgärder. :)

Det finns en risk med att snegla på andra webplatsers utseende eftersom det gärna tycks gå mode i hur man bygger sådana. Jag är inte så säker på att de alltid är förankrade i usabilityforskningen.
 
ANNONS