Annons

D7200 + 200-500 glapp i koppling

Produkter
(logga in för att koppla)

Per

Aktiv medlem
Jag kör kombon Nikon D7200 + Nikkor 200-500 som jag är väldigt nöjd med, förutom att jag nån gång emellanåt tappar kopplingen mellan hus och objektiv. Uppstår pg ett minimalt glapp om jag vickar/vrider objektivet runt dess längsaxel när det är monterat. Det yttrar sig förstås som att jag tappar bländaren (helt elektronisk koppling), och därmed inte kan exponera. Nu har jag ju lärt mig att bara vicka tillbaka det i läge för att få kontakt, men det är ändå lite irriterande.

Hur normalt är det, nåt man får förvänta sig och leva med, eller ska man reklamera? Och är det i så fall huset eller objektivet som ska reklameras? (köpta vid olika tidpunkter, av olika återförsäljare)

Per
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag kör kombon Nikon D7200 + Nikkor 200-500 som jag är väldigt nöjd med, förutom att jag nån gång emellanåt tappar kopplingen mellan hus och objektiv. Uppstår pg ett minimalt glapp om jag vickar/vrider objektivet runt dess längsaxel när det är monterat. Det yttrar sig förstås som att jag tappar bländaren (helt elektronisk koppling), och därmed inte kan exponera. Nu har jag ju lärt mig att bara vicka tillbaka det i läge för att få kontakt, men det är ändå lite irriterande.

Hur normalt är det, nåt man får förvänta sig och leva med, eller ska man reklamera? Och är det i så fall huset eller objektivet som ska reklameras? (köpta vid olika tidpunkter, av olika återförsäljare)

Per
Den typen av glapp händer vid sällsynta tillfällen med de flesta kameror - oftare ju mer slitna objektiv- eller kamerafattningarna är. Ännu oftare om någon av (eller bägge) fattningarna fått sig en smäll och blivit en aning skeva.

Om jag antar att du haft problemet från början, att det händer tillräckligt ofta för att vara irriterande och att vare sig objektiv eller kamera fått sig en smäll, ja då kan det vara idé att låta serviceverkstad kika på saken. Om det bara är ett litet problem, spar det till du ändå lämnar in grejerna för rengöring/justering eller något annat i framtiden. Är de irriterande ofta, kontakta service. Normalt säger de ju ingenting om kostnader eller annat utan att själva ha sett sakerna (att bedöma skador eller fel via telefon är hopplöst), men de borde kunna ge besked i förväg om en sådan justering faller inom garantin eller inte.
 

Per

Aktiv medlem
Tack för tips, lika bra att kolla läget med Nikon direkt då.

Objektivet är bara dryga halvåret och har aldrig fått nån smäll. Däremot kan man ju halvt i sammanhanget tycka det är lite märkligt att Nikon inte fixat ett remfäste på stativfoten till 200-500? Objektivet är ju uppenbart för stort och tungt för att det ska kännas naturligt att bära det med remmarna enbart i kamerahuset, och med stort fokus på den utmärkta stabiliseringen i objektivet kan de knappast motivera det med att det enbart ska användas på stativ heller? Lite snålt kan jag tycka.
 
ANNONS