Annons

Canon 6D eller sony alfa A7

Produkter
(logga in för att koppla)

vov

Medlem
Vill så gärna ha en fullformatskamera och budgeten är som sagt tajt
Jag reser mkt och vill gärna ha spellös men A7 har ju några år på nacken
Vad har ni för förslag runt 15000kr
jag har objektiv till min gamla Canon 7D och använder mest m3
Idag för jag orkar inte släpa eller så blir 450d när det är tuff klimat.
Vill fota macro och produkter hemma samt hund porträtt
 

sebmacahan

Aktiv medlem
Jag har en A7 (ej II) och dess autofokus är verkligen ingen höjdare på rörliga motiv. För Macro, produkter och porträtt är den helt grym. Däremot har den riktigt dåliga egenskaper för nattfoto. Om man orkar släpa så är 6D totalt sett ett bättre val.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Kom ihåg att också ta objektiv med i kalkylen. A7 är numera ett ganska billigt hus, men Sony kan konsten att ta betalt för sina objektiv. Sedan är ju begagnatmarknaden och tredjepartsutbudet mkt större för Canon., vilket också gör att priset för optik ligger väldigt mycket under Sonys
 

martinot

Aktiv medlem
Vill så gärna ha en fullformatskamera och budgeten är som sagt tajt
Jag reser mkt och vill gärna ha spellös men A7 har ju några år på nacken
Vad har ni för förslag runt 15000kr
jag har objektiv till min gamla Canon 7D och använder mest m3
Idag för jag orkar inte släpa eller så blir 450d när det är tuff klimat.
Vill fota macro och produkter hemma samt hund porträtt
Kanske lite bättre ä 6D, eller iaf. ett bra alternativ att överväga till 6D, är en D610.

https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1005017877/nikon/d610-kamerahus

Tyvärr lite över din budget, men du får mycket bättre AF än alla tre kameror ovan (snabb AF är ibland riktigt bra för att fota hundar, som sällan är helt stilla), samt att du precis som på A7 har en utvikningsbar skärm (bra ibland vid makro):

https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1007121513/nikon/d750-kamerahus

Säger inte att de är perfekta, men du borde verkligen kika på de som möjliga alternativ och överväganden tycker jag givet din beskrivning av ditt krav/behov.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Varför skall du ha fullformat är frågan? Glöm inte bort ekvivalens. Till Sony om man sätter en 35/2,8 på den motsvarar kombon en 23/2,0 på en APS-C. en 50/1,8 motsvaras ungefär av 33/1,2. Köper man en Fuji XT-1 (beg under 5000kr) med en 35/1,4 (beg 3000kr) och en 23/1,4 (beg 6000kr) blir det billigare än en A7 med Sony 35/2,8 och 50/1,8 och då har du tunnare skärpedjup och lägre brus med Fuji 23:an och bara 1/2 steg ljussvagare med den mycket billigare med Fuji 35:an. Fuji har även en fin 56/1,2 som motsv 84/1,8 i FF för under 7000kr beg.
 
Senast ändrad:

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Även micro 4/3 kan vara värt att titta på då man får en ny GH4 för lite över 6000kr eller beg billigare. 12-35/2,8 motsv 24-70/5,6 på FF och Sonys 28-70/3,5-5,6 har alltså ekvivalent ljusstyrka på teleändan till ett högre totalpris. Oly 12-40/2,8 motsv 24-80/5,6 på FF och är mycket bättre byggd än Sonys. Oly 40-150/2,8 motsv 80-300/5,6 pana 35-100/2,8 motsv 70-200/5,6 och är alltså bars ett steg ljussvagare än Sony 70-200/4. Oly EM1 beg får du för 4000kr. Kitet EM1 med dubbla zoomar får du för totalt 16.000kr beg eller i runda tal ungefär samma pris för motsvarande pana kit och då med bra 4k filmning. Det finns även många fasta.

Ett annat alternstiv är att fortsätta med Canon och titta på EOS M5. Då kan du köra kompakta ljussvaga EF-M objektiv när du vill ha det kompakt och med Canons egna adapter ev köpa Sigma 18-35/1,8 och 50-100/1,8 (motsv ca bl 2,8 på FF) till ett mycket lägre pris än FF bl 2,8 optik på Sony A7. I brusnivåer i mellantonerna är nog inte mycket vunnet med Sonyn då eftersom du kör ett steg lägre ISO på den mindre sensorn. Däremot har Sonys sensorer bättre DR vid lägre ISO än Canon.
 
ANNONS