Annons

Sony A9

Produkter
(logga in för att koppla)

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
WOW!

På riktigt alltså, kan Sony till slut ha fått ihop allting rätt utan att det är någon detalj som totalt diskvalificerar hela kameran?

Frågan är berättigad, för det har ju tyvärr varit ett signum hos Sony, men den här verkar ju helt fantastisk!

20x snabbare utläsning från den helt nya stackade sensorn. Det är ju revolutionerande och är verkligen en game changer.

Obefintlig rolling shutter och stillbildsfoto kontinuerligt i 20 fps med följande AF med tracking som täcker 95% av sensorytan och möjlighet till tyst läge med elektronisk slutare och slutartider ner till 1/32000 s.

Ehh, det är ju ren och skär utklassning jämfört med ev. konkurrenter. 24 Megapixel är dessutom precis lagom. Inte sanslöst högt som medför problem med lagring och inte för låg som på sportkamerorna hos de andra heller.

Kommer väl en A9r med 100 megapixel senare för de som trånar efter sådant och en A9s med filmning i 8K...

AF verkar funka fint med 400mm tele också. Småningom kanske längre telen blir tillgängliga med.

Maffigare batteri har de fått till också och ett VG med dubbla batterier gör det ännu bättre. Minneskorten är flyttade till sidan istället för den puckade placeringen ihop med batteriet som på de andra.

Riktpriset $4500 kan kännas saftigt för en amatör, men jämfört med Canon 1DxII och Nikon D5 är det ändå inte så blodigt, speciellt som Sony A9 är en mångsidigare kamera. Och att ha dubbla SD-kort istället för dessa special svindyra och klumpiga XQD eller CFast-korten är ett mycket smart drag som gör att priset ändå inte blir så blodigt.

Fantastiskt!
Vi får se om de har lyckats undvika att "lägga bajs i maten" den här gången, men det verkar ju lovande. Riktigt lovande!

Ska bli kul att se kommande tester och reaktioner från "andra läger" så småningom. Fotosidan har inte presenterat någon notis på förstasidan än.

Sonys oficiella sida:
https://www.sony.com/electronics/interchangeable-lens-cameras/ilce-9


/Mats
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Imponerande specar. Nu får vi se om den håller i verkligheten. Tänker på AF med telen som är ett måste för en sportkamera. EVF prestanda vid snabb serietagning i en inomhusarena? Sedan är det ju detta med objektivkonstruktionerna. Blev lite orolig då jag såg lens rentals isärplockning av 70-200/2,8 där den verkar ha en potentiell svaghet på mitten med två halvrör som är ihopsatta lite klent. Blir det kritik på hållbarhetssidan hos sportfotografer? Sony behöver ha team med reservutrustning vid alla (större) sportevenemang som Nikon och Canon har. De behöver bygga ut detta snabbt annars kan det bli bakslag av försäljningsframgångarna lika VW som växte för snabbt runt millenieskiftet och service blev lidande. Inte för att så orosmoln men man får hålla sig på jorden och vara lite försiktiga i optimismen.
 

afe

Aktiv medlem
Det ser onekligen riktigt bra ut på papperet. Ska bli intressant att höra när andra än av Sony utvalda testare använt kameran ett tag.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Det här blir nog spiken i kistan för spegelreflex. Inte för att det gör befintliga spegelreflexkameror, eller spegellösa, vare sig bättre eller sämre, men det känns som den första kamera som på allvar lyfter tekniken till en ny nivå och tydligt pekar ut var framtiden ligger.

Det är ju ganska uppenbart att Canikon bakom kulisserna jobbar på spegellösa fullformat och åtminstone Canon har ju många av bitarna på plats, med fungerande live view AF, EVF, tracking etc. Vad har Nikon att kontra med?

Ska bli intressant att se om de två kommer att tidigarelägga några tillkönnagivanden, annars finns det ju en risk att många som hållit fast tappar tron och går till Sony
 

afe

Aktiv medlem
Om Sony på allvar ska kunna locka över sportfotografer från Canon och Nikon krävs dels en väl utbyggd serviceorganisation, och dels (minst) fyra nya objektiv; 300/2.8, 400/2.8, 600/4 och 200-400/4. Kameran måste också kunna fokusera lika snabbt och säkert med dessa objektiv som konkurrenterna gör, vilket inte ens är möjligt enligt somliga.

Jag tror inte cheferna på Canon och Nikon ligger sömnlösa p.g.a. denna kamera, även om den troligen är det allra bästa som finns vad gäller spegelfritt just nu (för sportfotografer alltså).

För mig personligen är inte kameran så intressant. Jag har redan en kamera med 24 MP med mycket bra objektiv för mitt användningsområde, och jag skulle inte dra någon nytta av de nya funktionerna i den här kameran. Jag är dock övertygad om att den kommer att sälja bra, då funktionerna för många andra är en riktig kioskvältare (jag är dock inte så säker på att det är just så många yrkesfotografer som kommer att byta).
 

larsborg

Aktiv medlem
Otroligt, men sant!
Sony, ett företag, som bara har hållit på med kamera/optik för krävande entusiaster, under ca tio år!
Ja, visst, det är verkligen en ren utklassning, mot Canon och Nikon.
De två stora, Canon och Nikon, kan tidigast matcha Sony A9:an om ca tre år, det är den väl den kortaste tiden, för att få fram en färdig produkt.
Japp, då har Sony redan en lång erfarenhet av spegellöst.
Situationen påminner om, när Sony lanserade 2012, sin RX100.
Den tog marknaden med häpnad, liten kompakt kamera med 1" bildsensor, det fanns inga konkurrenter under många år ..... !
Den gav bildresultat, som blev en standard, för en kompakt kamera, om en kameratillverkare ville vara med på "banan".
Vi får hoppas, att A9:an också sätter en standard inom pro-sektorn, för FF spegellöst.
I början av detta år, 2017, testade en medarbetare till DPREVIEW A9:an, under mycket hemliga former ..... !
Texten fick publiceras först nu i april! :) :)
 

PMD

Aktiv medlem
Otroligt, men sant!
Sony, ett företag, som bara har hållit på med kamera/optik för krävande entusiaster, under ca tio år!
Nej, Sony tog över Konica-Minoltas kameraavdelning 2006, och Sony har gjort digitala kompaktkameror sen 1996, varav en del definitivt vände sig till krävande entusiaster.

Minolta har tillverkat kameror sen sent 1920-tal, och har gjort kameror/optik för krävande entusiaster och yrkesfolk sen sent 1950-tal.

Konica har en nästan lika gammal historia vad gäller kameror som Minolta.

Så Sony började inte direkt från början för 10 år sen.
 

PMD

Aktiv medlem
De två stora, Canon och Nikon, kan tidigast matcha Sony A9:an om ca tre år, det är den väl den kortaste tiden, för att få fram en färdig produkt.
Produktutveckling fungerar inte riktigt så. Inget bolag sitter och väntar på vad konkurrenterna ska hitta på och börjar sen utvecklingen av en produkt som ska svara mot det.

Ett bolag som gör så blir inte långvarigt i någon bransch.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Otroligt, men sant!
Sony, ett företag, som bara har hållit på med kamera/optik för krävande entusiaster, under ca tio år!
Ja, visst, det är verkligen en ren utklassning, mot Canon och Nikon.
De två stora, Canon och Nikon, kan tidigast matcha Sony A9:an om ca tre år, det är den väl den kortaste tiden, för att få fram en färdig produkt.
Japp, då har Sony redan en lång erfarenhet av spegellöst.
Situationen påminner om, när Sony lanserade 2012, sin RX100.
Den tog marknaden med häpnad, liten kompakt kamera med 1" bildsensor, det fanns inga konkurrenter under många år ..... !
Den gav bildresultat, som blev en standard, för en kompakt kamera, om en kameratillverkare ville vara med på "banan".
Vi får hoppas, att A9:an också sätter en standard inom pro-sektorn, för FF spegellöst.
I början av detta år, 2017, testade en medarbetare till DPREVIEW A9:an, under mycket hemliga former ..... !
Texten fick publiceras först nu i april! :) :)
Jag applåderar Sony för att de driver på utvecklingen, men, fäll upp spegeln på en Canon DX1 ii och du har 16 bilder per sekund med utmärkt AF, skillnaden är ju inte halsbrytande.

Att Sony först nu fått till en ergonomi och reglage som verkar kunna fungera är inget att applådera, de har ju bara fixat ett antal brister.

Samma med RAW-buffer, batterigrepp etc, det är inte så himla nytt.

MEN, den här kameran är intressant därför att den verkar ha få av de svaga punkter som Sony FF haft och att den, på pappret skulle kunna klara otroligt många situationer väldigt väl.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Jag applåderar Sony för att de driver på utvecklingen, men, fäll upp spegeln på en Canon DX1 ii och du har 16 bilder per sekund med utmärkt AF, skillnaden är ju inte halsbrytande.
Det är 25% snabbare och då med kontinuerlig exponeringsmätning och följande AF som täcker nästan hela bildytan med kontinuerlig flickerfri sökarbild (även i mörker då en DSLR inte går att se i även med spegeln nere). Dessutom är upplösningen 20% högre. Och dessutom helt tyst!

Detta jämfört med Canons absoluta toppmodell.

Jo, det ÄR faktiskt halsbrytande.

Något så stort steg har inte skett tidigare i generationsväxlingarna mellan Canon och nikons toppmodeller.

/Mats
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tror att Richard menade att man skulle använda "Live View" på Canon-kameran. (Och upplösningen är cirka 9% högre på Sonykameran; upplösning är ett linjärt mått).

Men Sonykameran är ändå snabbare, så det kan nog påskynda utvecklingen mot fler högpresterande spegelfria kameror.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det som är tilltalande är bristen på rörliga komponenter. Kom det en A7III utan video med 10bps med samma AF system och med 100% kompatibilitet med Canons EF objektiv ända sedan 1987 (d v s fungerar 100% lika bra men EF objektiv med adapter som Sonys egna FE objektiv) så skulle jag kanske köpa en sådan för 25000. Då skulle jag kunna använda de billigare EF objektiven samt nyttja Canons telen och kunna nyttja Canons RCC service och aldrig befatta mig med Assist eftersom kamerahuseti sig torde hålla väldigt länge, det är Sonys FE objektivs hållbarhet som bekymrar (samt pris).
 

larsborg

Aktiv medlem
Nej, Sony tog över Konica-Minoltas kameraavdelning 2006, och Sony har gjort digitala kompaktkameror sen 1996, varav en del definitivt vände sig till krävande entusiaster.

Minolta har tillverkat kameror sen sent 1920-tal, och har gjort kameror/optik för krävande entusiaster och yrkesfolk sen sent 1950-tal.

Konica har en nästan lika gammal historia vad gäller kameror som Minolta.

Så Sony började inte direkt från början för 10 år sen.
Jag har använt Minolta A-SLR, alltsedan anno 1962, bör nog känna till det företagets historia.
Ja, - Sony har tillverkat kameror, långt tidigare än 2006, när de tog över kameradivisionen, med "man och allt", när Konica-Minolta var tvungna att skicka in "handduken"!
Konica-Minolta hade förlorat en tvist, i en teknik, som ett amerikansk företag hade tagit fram, alltså ett patent, efter den mycket kostsamma boten var Konica-Minolta slagna, jag skall inte gå in i detalj, - det är en annan "historia", så att säga!
Men, innan 2006, hade Sony enbart tillverkat digitala kompakt kameror, ja till krävande entusiaster,
- A100 blev deras första D-SLR.
Då, först då, 2006, klev de in i systemkamera marknaden.
Med mycket lång erfarenhet, inom hemelektronik, samt samarbete med Zeiss inom optik, har gett dagens resultat, m.a.o. de ligger i absoluta toppskiktet inom kamera/optik.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Det är 25% snabbare och då med kontinuerlig exponeringsmätning och följande AF som täcker nästan hela bildytan med kontinuerlig flickerfri sökarbild (även i mörker då en DSLR inte går att se i även med spegeln nere). Dessutom är upplösningen 20% högre. Och dessutom helt tyst!

Detta jämfört med Canons absoluta toppmodell.

Jo, det ÄR faktiskt halsbrytande.

Något så stort steg har inte skett tidigare i generationsväxlingarna mellan Canon och nikons toppmodeller.

/Mats

AF-c - kan suga fortfarande så då spelar det ingen roll om den är 20 fps och kan följa motiv om det inte gör den bra detta kombinerat med tele har varit omöjligt enligt många här.


Så tror verkligen mycket hänger på AF. Det övriga verkar väl bra?
 

PMD

Aktiv medlem
AF på spegelfria kameror i allmänhet har förbättrats rätt mycket den senaste tiden så jag är rätt hoppfull om att A9 presterar bra där.
 

larsborg

Aktiv medlem
Produktutveckling fungerar inte riktigt så. Inget bolag sitter och väntar på vad konkurrenterna ska hitta på och börjar sen utvecklingen av en produkt som ska svara mot det.

Ett bolag som gör så blir inte långvarigt i någon bransch.
Var i min text, hittar du min tro, att Canon och Nikon sitter lugnt stilla och betraktar vad konkurrenterna kan hitta på?
Självklart har Canon och Nikon säkert redan förslag inom R&D, på spegellösa konstruktioner, - men som jag skrev, "ca tre år, det är den väl den kortaste tiden, för att få fram en färdig produkt." !
Nu har Sony ett FF spegellöst kamerahus, Sony A9, för pro-sektorn, till försäljning i maj månad 2017,
- Canon och Nikon har det inte, det är skillnaden och den är mycket stor erfarenhetsmässigt!
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
AF-c - kan suga fortfarande så då spelar det ingen roll om den är 20 fps och kan följa motiv om det inte gör den bra detta kombinerat med tele har varit omöjligt enligt många här.


Så tror verkligen mycket hänger på AF. Det övriga verkar väl bra?
AF-C suger verkligen inte på min A6500, så det lär det nog knappast göra på den här heller skulle jag gissa.

Gissar också att den här funkar bra med tele som det varit lilte si och så med tidigare, men det lär väl visa sig.

A9 känns som ett stort steg, men det är inte den sista spegellösa som görs och utvecklingen går väldigt snabbt.

Jag tror det här är början till slutet för DSLR. Tydligt är att elektronik redan är förbi mekanik åp de flesta områden. Finns säkert fortfarande situationer där DSLR presterar bättre än den här, men bara marginellt och snart så har utvecklingen tagit ytterligare ett stort kliv inom elektronik, medan DSLR-mekaniken har nått sin peak i förfining och kan knappast bli bättre.

Den stackade sensorn med påstått 20x snabbare utläsning än tidigare verkar revolutionerande. Inte alls otroligt att det också påverkar AF-prestandan.

Det lär visa sig den närmaste tiden.


/Mats
 
ANNONS