Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Självutlösare Rolleiflex

Produkter
(logga in för att koppla)

LJBL

Ny medlem
Den lilla blanka knappen uppe till vänster på kameran som man kan flytta åt sidan är det en självutlösare? Jag får inte den att fungera ( gör jag fel ,eller är det fel på kameran ,eller är den till nåt annat) nån som känner till detta .
 

elgenper

Aktiv medlem
Kan väl skilja på olika modeller (en hel vetenskap att hålla reda på), men låter mer som en knapp för att möjliggöra dubbelexponeringar. Är det så, kan man sedan spänna upp slutaren med det där avslutande, halva baklängesvarvet på veven utan att filmen dras fram, och sen exponera samma ruta en gång till. Prova och se vad som händer!
 

Urr

Aktiv medlem
Det finns flera varianter av Rolleiflex. Föreslår att du laddar ner en bruksanvisning till din modell från nätet. Själv har jag en Automat från 1953. Lycka till!
 
ANNONS