Annons

Bild med person på hemsida som marknadsföring?

Produkter
(logga in för att koppla)

johanpehrson

Aktiv medlem
Hej!

Jag gjorde ett fotojobb på ett event/fest för ett företag för ett tag sedan.
Det fick bilderna och alla var nöjda.

Nu vill firman som hade ljud och ljus på eventet köpa några av dessa bilder för att använda som marknadsföring på sin hemsida.

Vi hade inte kommit överens om ensamrätt på bilderna för företaget som ordnade eventet.

Jag undrar nu lite runt detta.
-Har jag som fotograf rätt att sälja några av bilderna till ljud och ljusfirman för att visa upp på deras hemsida? Alltså de som inte va uppdragsgivare från början.

-Får de i så fall ha personer (gäster på festen) med i bilderna som man kan känna igen?

De ska alltså inte sälja bilderna vidare utan bara visa upp hur deras ljud och ljus kan se ut på ett företagsevent med gäster och allt.

Tacksam för svar på detta.

Mvh
Johan P
 

iSolen.se

Guest
Hej!

Jag gjorde ett fotojobb på ett event/fest för ett företag för ett tag sedan.
Det fick bilderna och alla var nöjda.

Nu vill firman som hade ljud och ljus på eventet köpa några av dessa bilder för att använda som marknadsföring på sin hemsida.

Vi hade inte kommit överens om ensamrätt på bilderna för företaget som ordnade eventet.

Jag undrar nu lite runt detta.
-Har jag som fotograf rätt att sälja några av bilderna till ljud och ljusfirman för att visa upp på deras hemsida? Alltså de som inte va uppdragsgivare från början.

-Får de i så fall ha personer (gäster på festen) med i bilderna som man kan känna igen?

De ska alltså inte sälja bilderna vidare utan bara visa upp hur deras ljud och ljus kan se ut på ett företagsevent med gäster och allt.

Tacksam för svar på detta.

Mvh
Johan P
Du kan sälja bilderna men du bör upplysa dem om att de inte kan användas i tex reklam utan att ha fått godkänt av personerna på bilden.
 

ErlandH

Aktiv medlem
-Har jag som fotograf rätt att sälja några av bilderna till ljud och ljusfirman för att visa upp på deras hemsida? Alltså de som inte va uppdragsgivare från början.

-Får de i så fall ha personer (gäster på festen) med i bilderna som man kan känna igen?
På fråga 1 är svaret ja.
På fråga 2 är svaret nej. Det skulle troligen strida mot lagen om namn och bild i reklam.
 

johanpehrson

Aktiv medlem
Stort Tack för svar!

Hur funkar det då med tex nyhetssajter som visar bilder på personer som ej gett sitt godkännande?
 

PMD

Aktiv medlem
Eftersom du fotograferade ett evenemang hos ett företag så finns kanske en god chans att med hjälp av företagets personalavdelning identifiera personerna på de bilder som ljud- och ljus-firman vill köpa, och fråga dessa personer om lov?
 
ANNONS