Annons

Vad för kamera till glittrande jobb?

Produkter
(logga in för att koppla)

FredrikSE

Ny medlem
Hej,

Ok jag har fotat en hel del naturbilder tidigare och jag har 2 stcken kamreror som funkar bra till det. MEN..

Jag ska börja ta produktbilder åt www.modegallerian.se och det är ju då allt ifrån stora kläder som klänningar och jackor till små produkter som små hårsnoddar osv.

Så jag har nu byggt en egen stor ljuslåda eller det är nästan mer ett ljusrum (1x1 meter och 2 meter hög) men jag tycker fortfarande inte jag fåt till bilderna så som jag vill ha dom..

Vad skulle ni rekomendera för kamera samt objektiv till ett jobb som det här?
Vissa av produkterna som tex smycken och klänningar som är i silver eller har massa paljetter blänker nåt otroligt i ljusrummet och det vet jag inte heller riktigt hur jag ska hantera så även där skulle jag behöva få lite tips kanske från någon av er som fotat liknande produkter?

Så.

Vad rekomenderar ni för kamera och objektiv för det här jobbet?

Vad rekomenderar ni för inställningar eller om det är någon speciell teknik jag kan använda för att jobba mot de jobba reflektioner jag har svårt för?

Tacksam för svar! :)
 

Dirfors

Medlem
Kamera och objektiv är mindre viktigt om du vill undvika blänk i skinande objekt. Där krävs en modifiering i ljusuppsättningen, typ diffusorer, skärmar och så vidare. Kolla in Photigy på youtube, exempelvis den här: https://www.youtube.com/watch?v=FtvDA42_z1k&t=1235s för att få matnyttiga tips och genomgång i realtid för fotograferingen.

Vill du ändå ha tips om kamera och objektiv skulle jag investera i en fullformatskamera med hög upplösning (24 eller 36mp) och ett macroobjektiv, typ Tamron 90mm f/2.8 Macro.
 

Erik X

Aktiv medlem
Jag skulle nog säga att kamera och objektiv visst spelar roll, stort dynamikområde gör att kameran kan hantera glitter utan att överexponera (låg ISO på en fullformatkamera borde ge bäst dynamik.. ) Bra (dyra 'low dispersion') objektiv tål intensiva ljuspunkter utan att det blöder över ljus till omgivande mörkare områden.
Men visst, kan du eliminera blänk och glitter så försvinner bekymret ;-)
erik
 
ANNONS