Annons

Nikon 400mm f2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

olsson814

Medlem
Hej!
Jag har ett Nikon af-i 400mm 2,8 där autofokusen beter sig väldigt underligt, ( nikons första 400 med inbyggd autofokus motor ) innan den sätter fokus hackar den fram o tillbaks, den söker alltså inte över hela registret , det är tydligt att något inte står rätt till, trodde först att det var kameran som spöka men den gör lika dant på mina andra kameror, så nu funderar jag på att sälja objektivet,,vad tror ni man kan få för det, trotts att AF inte funkar som den ska? det blir ju typ ett manuellt objektiv.
Mvh / / Kennet
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Vill du bli av med gluggen så får du nog dra ned byxorna rejält kan jag tänka. Kolla vad ett manuellt 400 2,8 kostar och utgå från det.
 

olsson814

Medlem
Vill du bli av med gluggen så får du nog dra ned byxorna rejält kan jag tänka. Kolla vad ett manuellt 400 2,8 kostar och utgå från det.
Jo så är det säkert! Blir nog av med byxorna helt är jag rädd för, kollade runt på nätet och hittade inga beg i sverige, hitta 2st på ebay 21800 respektive 36900 skulle man då kanske lägga sig mitt i mellan????
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jo så är det säkert! Blir nog av med byxorna helt är jag rädd för, kollade runt på nätet och hittade inga beg i sverige, hitta 2st på ebay 21800 respektive 36900 skulle man då kanske lägga sig mitt i mellan????
Skulle nog snarare tro att du hamnar ännu lägre. Med tanke på att viss funktionalitet saknas kommer folk vara oroliga för att det kan finnas andra fel.
 

linuxwesslan

Aktiv medlem
Den där är tillverkad någon gång 1994-1998 och då lär det knappast finnas några reservdelar till den

Så jag tror knappast det är lönt att du ens skickar in den till Nikon för en undersökning, de kommer med stor sannolikhet att skicka den i retur utan åtgärd.
 

NikonFX

Aktiv medlem
Du tjänar nog mer på att behålla det och skicka in det till lagning gissar jag.
Precis som skrivs ovan så är det inte så enkelt som att bara skicka objetkivet på lagning. Det finns inga reservdelar till de gamla autofokusmotorerna AF-I och att laga dessa gamla objektiv stöds inte längre av Nikon.

Problemet är också att en AF-I 400/2,8 är 1,45 kg tyngre än den tidigare modellen med manuell fokus och 1,8 kg tyngre än den efterföljande modellen med AF-S.

Jämfört med den senaste AF-S 400/2,8 FL är den 2,8 kg tyngre med den är också tio gånger dyrare.
 

pemrby

Aktiv medlem
Det gick en Canon 600 f4 (utan IS) men fullt fungerande dock ganska sliten på Tradera för ett tag sedan. Tror den gick för 8-10.000:- och då var den som sagt i full funktion - men sedan länge utan möjlighet till reservdelar om något händer. Värderingen av den diskuterades här på FS innan auktionsslut.
 

pemrby

Aktiv medlem

Daniel Papic

Aktiv medlem
Jag hoppar på tåget ovan som misstänker att det blir mkt svårt att få något i närheten av vettigt betalt för den. Hade jag varit i ditt ställe hade jag försökt komma i kontakt med Nikonservice & iaf beskrivit problemet & med en stoor portion tur kunde någon där tex känt igen problematiken & vet att det kan gå att reparera "utanför reservdelsboxen"....det hade iaf jag tyckt varit värt ett försök. Sannolikheten i det är nog minimal dock.

Det är ju fler än en gång man läst att gluggar med AF/MA/M ringen strulat. Vet inte hur det ligger till men såklart har ju tillverkningen av delar till en sån glugg slutat att tillverkas. Men tänk om just de delarna som behövs ligger nånstans i källaren....
 

PMD

Aktiv medlem
Det kanske kan vara värt att dammsuga eBay efter reservdelar, men då måste man först ha en diagnos förstås.
 
ANNONS